آیت‌الله کعبی تأکید کرد: لزوم فراگیری فرهنگ قرآن به مثابه فرهنگ واجب

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بازسازی جامعه برپایه رشد جلسات قرآن و اهتمام به جامعه قرآنی می‌تواند تحول بنیادین در جامعه اسلامی ایجاد کند، نقطه عزیمت این تحول شگرف را تلاوت قرآن و مسجد دانست و گفت: فرهنگ قرآن را به‌مثابه یک فرهنگ واجب فراگیر کنیم.

آیت‌الله عباس کعبی در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد که شب گذشته۳۰ بهمن‌ماه در اهواز برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به آیات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» ﴿انفال، ۲۴﴾ و «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» ﴿جمعه، ۲﴾ اشاره کرد و گفت: تداوم، جهان شمولی و ماندگاری اسلام، مرهون معجزه جاوید اسلام یعنی تلاوت قرآن کریم است.

وی ادامه داد: اگر شاخص‌های تمدن بشری را برشماریم، خواهیم دید تمدن یونان باستان بر پایه جدل و گفت‌وگو و وکالت و فلسفه و تمدن ایران باستان بر پایه حکمت و فلسفه و عمران و آبادی و تمدن مصر باستان بر پایه ساخت وآبادی اهرام بود و هر تمدنی فقط شکل تمدن را مطرح کرد، حال آنکه تمدن اسلام بر پایه بیان و تلاوت قرآن و با آیه ماندگار «إقرا بسم ربک الذی خلق» آغاز شد، شکل گرفت و تداوم یافت.

آیت‌الله کعبی افزود: ‌البته تمدن قرآنی بر پایه عقلانیت و معنویت، علم و ایمان، عبادت و آزادی، استحکام بنیان خانواده و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کرامت انسانی، سلامت و امنیت، نشاط و الگوی زیست واقعی، حرکت و پویایی،‌امید و انتظار استوار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فهم این مفاهیم در قرآن با تلاوت آغاز می‌شود، گفت:‌ نهضت اسلامی امام(ره) و انقلاب باشکوه اسلامی ملت بزرگ ایران با نهضت قرآن در مساجد و با محوریت جلسات تلاوت آغاز شد. تداوم این حرکت مقدس می‌تواند باعث ساخت ایران اسلامی بر پایه ایمان و تقوا و مبارزه با تهاجم فرهنگی و حل مشکلات موجود در ساحت‌های گوناگون باشد.

وی در ادامه گفت: پس بازگشت به قرآن، بازسازی جامعه بر پایه رشد جلسات قرآن و اهتمام به جامعه قرآنی می‌تواند تحول بنیادین در جامعه اسلامی ایجاد کند و نقطه عزیمت این تحول شگرف تلاوت قرآن و مسجد است. لذا همواره رهبر فرزانه و قرآنی ما به جامعه و جلسات قرآنی اهتمام ویژه‌ای دارند و خود ایشان کانون مبارزات خود را در مسجد کرامت با محوریت قرآن آغاز کردند و تداوم بخشیدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرآن فضای ورود می‌خواهد، افزود: برای ایجاد تحول بنیادی براساس قرآن، شرط اول طهارت و پاکی است؛ این طهارت و پاکی شامل پاکی عقل، پاکی قلب، پاکی فقهی و پاکی عمل است.

آیت‌الله کعبی در مورد پاکی عقل گفت: طهارت عقل و خرد به سلامت فطری است. انسان‌های کینه‌توز لجوج، معاند و افرادی که در جستجوی حق نیستند و تفننی وارد قرآن می‌شوند، نمی‌توانند از قرآن بهره بگیرند. با توجه به آیه «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» ﴿بقره، ۲﴾» تقوا پیش‌نیاز ورود به قران است.

وی در ادامه تقوای قلب را دوری از گناه معنا کرد و افزود: فضای جامعه قرآنی فضای مقدس و پاکی است، فردی که در معرض گناه قرار گیرد و نتواند مقاومت کند، نمی‌تواند از فضای قرآن استفاده کند و وارد دریای ژرف معنای قرآن شود. اما طهارت فقهی همان وضو است باید با وضو به قرآن نزدیک شد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شرط دوم ایجاد تحول بنیادین بر مبنای قرآن را ولایت الهی دانست و گفت: قرآن کریم بدون ولایت آن قرآنی است که بر سر نیزه معاویه قرار گرفت. قرآنی است که تکفیری‌ها تلاوت می‌کنند و به وسیله آن بر ضد تعالیم قرآن سخت‌ترین جنایات را انجام می‌دهند. این تباه کردن آموزه‌های قرآنی  است و ریشه آن دوری از ولایت الهی است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به کلام حضرت علی(ع) که فرمودند «ذلک القرآن فاستنطقوه و لن ینطق و لکن اخبرکم عنه»، اظهار کرد: امام می‌تواند به ما بگوید در متن قرآن چه نهفته است و چگونه باید جامعه را راهبری کرد. قرآن بیانگر تئوری و ولایت بیانگر بعد اجرایی اسلام است. لذا قرآن بدون ولایت همانند نماز بدون وضو وجسم بدون روح است. روح اسلام ولایت الهی است. امامت مبنا و پایه اسلام پیشرو و تحول‌گرا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شرط سوم برای ورود به فضای قرآن عمل به مفاهیم آن است تا مشمول این آیات نشویم که می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»(صف، ۲-۳).

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان میان ایمان و عمل صالح تفکیک کرد، گفت: وقتی قرآن به جهاد دعوت می‌کند جامعه قرآنی باید مجاهد باشد و اگر به امر به‌معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند جامعه قرآنی، آمر به‌معروف و ناهی از منکر باشد و اگر به علم دعوت می‌کند، جامعه قرآنی باید عالم و خلاق و دانشمند باشد.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: ‌قرآن می‌تواند سبک زندگی اسلامی را به‌عنوان سند ماندگار اسلامی به ما ارائه دهد و جامعه را متحول کند. تلاوت مقدمه فهم است و فهم مقدمه به‌کار بستن است و البته فهم و به‌کار بستن یک کاربست پایه‌ای می‌خواهد که آن ایمان است. ایمان نیز از سنخ گفت‌وگو و بحث و جدل نیست بلکه باید به عمق جان نفوذ کند و بر جوارح و اعضا و حرکت انسان چتر بیندازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی تحولات شگرفی در سایه قرآن در کشور به‌وجود آمد و حرکت روبه جلویی داشتیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: با تأسف باید بگویم در برخی از محافل در جامعه‌های مختلف به‌دلیل ناآشنایی برخی افراد با مفاهیم قرآنی به ترجمه قرآن گرایش پیدا می‌کنند؛ گرچه ترجمه باید ترویج شود اما گرایش به سمت ترجمه خوانی نباید به مهجوریت قرآن و مهجوریت تلاوت قرآن از متن آن بینجامد چراکه ترجمه قرآن، قرآن نیست.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه جایز نیست ترجمه قرآن را بدون آیات منتشر کرد گفت:‌ این کار منجر به مهجوریت قرآن و تلاوت آن می‌شود. خواندن ترجمه در کنار آیات زیبنده است چون قرآن را در این صورت خواهیم فهمید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد:‌ باید جامعه را به فراگیری قرآن سوق دهیم و فرهنگ قرآن را به مثابه یک فرهنگ واجب فراگیر کنیم و مساجد پایگاه تحول جامعه بر مبنای ترویج فرهنگ قرآن کریم هستند.

https://hoorkhabar.ir/564498کپی شد!
95