اولویت حوزه ی هنری در سال ۹۳ پرداختن به شعار سال

سرپرست حوزه ی هنری خوزستان با تشریح فعالیت های حوزه هنری خوزستان گفت: اولین اولویت حوزه ی هنری در سال ۹۳ پرداختن به شعار سال است.

محمود نادری سرپرست حوزه هنری خوزستان با اشاره به ایام شهادت مرتضی آوینی اظهار کرد: از مضامینی که ما گاهی در هنرها  می بینیم و با علاقه مندی خاصی دنبال می شود، بحث کودک، اخلاق و خانواده است و همه ی این ها از مضامینی است که در بردارنده ی آموزه های دینی ماست و در فرهنگ ما وجود دارد و ماعلاقه مند هستیم به نوعی در آثار هنری دیده شوند، چرا که اعتقادمان بر هنر مفهومی و با محتواست و صرف لذت بردن کافی نیست.

وی با اشاره به شهادت سید مرتضی آوینی افزود: در ایامی هستیم که شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی است که به هنر دفاع مقدس محتوا داده است و ما می خواهیم این بهره را ببریم که این مضامین در آثار ما به چشم بیاید.

نادری در ادامه در تشریح برنامه های سال ۹۲ گفت: از نیمه ی دوم سال ۹۲ که تغییرات مدیریتی در حوزه ی هنری خوزستان رخ داد، با کوهی از مشکلات و مطالبات عمل نشده و روی زمین مانده مواجه شدیم و قرار بر این گذاشتیم که ماموریت اصلی را در حوزه ی برنامه ریزی که همانا افشای فعالیت های فرهنگی به معنای عام است، انجام دهیم.
محمود نادری با اشاره به آغاز سال ۹۳ گفت: آغاز سال ۹۳ که با تغییر و تحول طبیعت همراه است، در حوزه ی هنری نیز تغییراتی را در تدوین برنامه ها نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
وی با ارائه خلاصه ای از فعالیت های حوزه  در سال ۹۲ گفت: گام اول در سال ۹۲ جشنواره پایتخت پنجره ها بود  که با اجرای حداقلی و آبرومندانه و با تلاش مجموعه پرسنل حوزه هنری در اهواز و آبادان در حد مطلوب برگزار شد. نادری در ادامه افزود: این جشنواره نیاز به پوست انداختن و تقویت محتوا و نیاز به اضافه کردن بخش های دیگر و شاید در بخش هایی نیاز به حذف هم دارد.
وی با بیان این که ۵ سال از اجرای جشنواره پایتخت پنجره ها می گذرد افزود:  پنج سال برگزاری این نکته را به ما یاد آور می شود که فصل دوم  این جشنواره با نگارش تازه شروع شود. وی با ارزشمند دانستن این رویداد اظهار داشت: این جشنواره بسیار فاخر مطابق با سیاست های اعلام شده از سوی حوزه ی هنری است که می تواند جریان ساز و تاثیر گذارباشد و به نوعی تنها رویداد فرهنگی و هنری در عرصه ی دفاع مقدس  در زمان برگزاری پاسداشت آن در استان خوزستان است.
سرپرست حوزه ی هنری استان خوزستان در ادامه با بیان این که دبیرخانه ی این جشنواره به زودی اعلام می شود، افزود:  بنا داریم در سال ۹۳ در اضافه کردن بخش هایی از قبیل فیلم مستند و فیلم کوتاه، این جشنواره را با کیفیت بالا در ایام دفاع مقدس برگزار کنیم.

محمود نادری به دیگر فعالیت های حوزه ی هنری در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در آبان ماه برنامه ی “حرف آخر عشق” بزرگداشت یاد و خاطره ی دکتر قیصر امین پور شاعر نام آشنای استان خوزستان و کشورمان را داشتیم که این جشنواره نیز در جای خود و در حوزه ی ادبیات استان، بسیار تاثیر گذاربود و با توجه به سطح بالا در طراحی و اجرا بسیار مورد توجه عامه مردم، هنرمندان و مسئولان ارشد استان قرار گرفت .
نادری بیان کرد: این موضوع به ما نشان داد ظرفیت های ادبی خوزستان که کمتر به آن پرداخته شده بود، این قابلیت را دارد که نگاه جدی تر  و عمیق تر به حوزه ی ادبیات شود که در سال ۹۳  در حوزه ی شعر و ادبیات شاهد رشد کیفی و کمی در رویدادها و چاپ و نشر خواهیم بود.
نادری با اشاره به برگزاری شب های شعر انقلاب به عنوان یکی دیگر از برنامه های به انجام رسیده در سال ۹۲ به  رویداد خاک و خورشید نیز اشاره کرد و افزود: این برنامه که در حوزه ی شعر و ادبیات عاشورایی در دزفول بود در سطح ملی برگزار شد که با این گونه برنامه ها، جامعه ی هنری خوزستان متوجه اولویت های ما در حوزه ی ادبیات شد.
وی به دو رویداد ادبی دیگر در پایان سال اشاره نمود و اذعان کرد: نقد و بررسی دو کتاب شعر و داستان با عنوان (پوست دیگر نمی تواند مخفی ام کند اثر مهدی مرادی) و مجموعه داستان( عاشقانه ی مارها اثر غلامرضا رضایی)در زمانی برگزار شدکه مردم ما سرگرم تدارک عید نوروز بودند اما به دلیل این که توجه به مسائل فرهنگی و هنری و ادبیات بومی مشهود بوده و قابل افتخار، این رویداد نیز با استقبال بی اندازه مواجه شد.
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان ادامه داد: در کنار این رویدادها، جلسات هفتگی در حوزه ی شعر و نقد شعر در سطح مطلوب و در شان هنرمندان برگزار شد.این برنامه ها نشان می دهد که در شش ماه گذشته رویدادهای ادبی در اولویت بوده است.
فضاهای تئاتر در اختیارمان نیست
نادری با بیان این که در سال ۹۲ حجم بسیار مناسبی از رویدادهای فرهنگی ادبی را شاهد بودیم، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه ی تئاتر به دلیل این که فضاها در اختیارمان نیست، بیشتر به فعالیت های تئوری پرداخته شد و کارگاه های نمایش نامه نویسی و نمایش نامه خوانی نیز برگزار شد.
وی همچنین اذعان کرد: از اجرای تعزیه حمایت شد و ایام ماه محرم و صفر شهرستان های آبادان ، اهواز و شوشتر در حوزه های تصویری در تولید سه عنوان فیلم حمایت شد. وی افزود: با توجه به این که برنامه ریزی اولیه ی سال ۹۳ را خودمان طراحی می کنیم ، شاهد رشد و شکوفایی دراین حوزه هستیم.
وی با اشاره به کمبودهای مالی  در حوزه ی عمرانی و پرسنلی و مسائل درون دستگاهی در کنار کسری های عمومی و پرداخت های بودجه ای گفت: در سال ۹۲ همچون دیگر سازمان ها با همه ی این موارد روبرو بودیم و چون سازمان حوزه ی هنری کوچکتر از دیگر سازمان هاست، با فشار بیشتری مواجه بود.
وی با بیان این که بیش از ۷۰ درصد برنامه های متعهد شده، به انجام رسیده اظهار کرد: در حوزه ی چاپ ، چند عنوان کتاب مستقلا توسط حوزه منتشر شده و همچنین تعدادی به صورت مشترک با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسید.
نادری به اثر فاخر در زمینه ی چاپ اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه کتاب” لمعات خون” که اشعار آن از قاسم آهنین جان و با عکس امین نظری از دیگر آثاری بود که حوزه ی هنری خوزستان به دنیای کتاب تقدیم کرد که همه ی این موارد ملاک ارزیابی حوزه برای تدوین برنامه های سال ۹۳ می باشند.
برنامه های سال در شش بخش برگزار می شود
وی با اشاره به برنامه های سال ۹۳ عنوان کرد: این برنامه ها در شش بخش نمایش، آفرینش های ادبی، موسیقی، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی و مطالعات و فرهنگ پایداری به صورت متوازن طراحی و تدوین می شود.
نادری در ادامه با بیان این که اولویت اول حوزه ی هنری، پرداختن به حوزه ی کودک و نوجوان است، اظهار داشت: در بخش های تئاتر، موسیقی، سینما، آفرینش های ادبی، بخش ویژه ای تدوین می شودکه مختص به کودک و نوجوان است.
محمود نادری در بخش دیگر این گفت و گو  به اولویت های ده گانه ی حوزه ی هنری پرداخت و بخش هایی از آن را عنوان نمود
وی توجه به شعار سال( اقتصاد و فرهنگ همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی ) که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده  را اولین اولویت حوزه ی هنری عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به این که هر ساله شاهد نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری هستیم، امسال اهالی فرهنگ مفتخر هستند که سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و این موضوع مطالبه از بخش فرهنگ را افزایش خواهد داد. به همین دلیل اولویت اول حوزه هنری توجه به این شعار است که بخش فرهنگ به صورت گسترده ای عنوان شده است.
تقویت بنیه ی فرهنگی و ایمان مردم
محمود نادری در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به شعار سال ۹۳ گفت: مطالبه ازبخش فرهنگ، توجه به تولید برنامه های فاخری ست که به تقویت ایمان و برنامه های اسلامی، تقویت بنیه ی فرهنگی  ملت ما کمک می کند و امید آن داریم که بتوانیم این بخش را با تولید آثار برجسته و فاخر جواب دهیم  ومفاهیم و ارزش های بلند انقلاب را در تمامی هنرها، تزریق کنیم و  زمینه را برای کشف و پرورش جوانان و هم چنین برای تولید آثار فاخر و با شکوه فراهم کنیم تا بنیه ی فرهنگی و ایمان مردم تقویت شود .
وی دومین اولویت برنامه های حوزه ی هنری را توجه به برنامه های مناسبتی در تقویم فرهنگی عنوان کرد و افزود:  یک دستگاه فرهنگی باید برنامه های خود را به صورت متوازن  در طول سال طراحی کند، به طور مثال زمان هایی هم چون آزاد سازی خرمشهر، دفاع مقدس ، فرازهای شکوه مند انقلاب اسلامی و بیست ودوم بهمن که به این مناسبت ها توجه خاص می کنیم .
نادری اظهار داشت:  از آنجایی  که حوزه ی هنری یک نهاد تبلیغی نیست و حوزه ای  تمام هنری است، به دلیل نگاه ما نیز تولید آثارهنری است و سعی ما بر این است که زمینه را برای فعالیت هنرمندان فراهم کنیم. نادری با بین این که آثار تولیدی حوزه ی هنری باید شاخص  و جریان ساز باشد، اظهار کرد: در سال ۹۳ در حوزه ی ادبیات، بر گزاری مراسم سالگرد قیصر امین پور صرفا یک مراسم سالگرد فوت نیست، این برنامه جشنی برای ادبیات است که به رو نمایی کتاب می پردازیم، همچنین هنرمندان و شاعران سطح یک کشور را دعوت می کنیم که نگاه و زبان تخصصی حوزه ی هنری در برنامه قیصر امین پور مشخص می شود.
نادری با بیان این که  به هنرمندان توصیه می کنیم  مضامین مختلفی را  در مجموع آثارشان رعایت کنند، افزود:  همه ی ما به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش هایی که الهام گرفته  از مکتب عاشوراست توجه می کنیم و به  تولیداتی که این مضامین را در خود جای داده ارزش می نهیم، سعی داریم که این مضامین در فرم های هنری پیشر فته و استاندارد ارائه شود.
اعتقادمان بر هنر مفهومی استوار است
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان سبک زندگی ایرانی اسلامی را از دیگر مضامین و برنامه های حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: این سبک باید درمجموع تولیدات هنری برجسته باشد که در قالب های هنری (فیلم مستند و فیلم کوتاه در حوزه ی تئاتر، ادبیات و هنرهای تجسمی) به تناسب ارائه می شود.
وی با بیان این که به دنبال هنر سفارشی نیستیم اضافه کرد: احساس می کنیم که آثار هنری ما با این مضامین می توانند  فرهنگ انقلابی را به دنیا معرفی کنند،  قطعا سبک زندگی ایرانی اسلامی که توصیه رهبری نظام است از مضامینی ست  که مورد پسند می باشد وبایستی  در آثارمان باشد چرا که ما در رمان ها ، داستان ها ، اشعار و فیلم ها، توجه به شرافت ، عدالت ، هویت و مهربانی انسان ها و توصیه به رعایت محیط زیست می کنیم که همه ی این ها سبک زندگی ما را نشان می دهد و این هنرمند است که با توجه به حساسیت ها و دغدغه ها یش به خلق یک اثر هنری می پردازد و این مضامین را در هنر خود به کار می برد و به چشم می آید.
نادری بیان کرد:   تمدن اسلامی , عدالت و پیشرفت از اسناد بالادست نظام ما هستند و مجموع توانمندی ما هستند و در تدوین برنامه ریزی های سال ۹۳  سعی بر به کاربردن این مضامین داریم تا بتوانیم هنرمندانی در همین راستا پرورش دهیم که دغدغه ی آن ها مضامین اسلامی باشد و از همین هنرمندان می خواهیم که آثاری با این مضامین تولید کنند.
نادری در ادامه اظهار داشت: در سال ۹۳ اولویت های دیگری را در برنامه هایمان در نظر می گیریم  که این اولویت ها توسط مراکز تخصصی حوزه تدوین شده  است. مرکز آفرینش های ادبی حوزه ی هنری در کشور با توجه به چشم انداز خود برنامه هایی را پیشنهاد می کند که این اولویت ها را دربرنامه هایمان لحاظ می کنیم . به طور مثال ساماندهی کارگاه های ادبی شعر و داستان یا ادبیات کودک و نوجوان از اهم برنامه های حوزه است.
کودک و نوجوان یک بحث جدی برای حوزه هنری کشور است
نادری در بخش دیگر سخنان خود به توجه به بحث کودک و نوجوان در سال ۹۳  اشاره کرد و افزود: کودک و نوجوان یک بحث جدی برای حوزه ی هنری در کل کشور است که قرار بر این است تا با اهتمام ویژه و توجه خاصی به این بخش بپردازیم.
وی افزود:  با توجه به این که اگر آموزش فرهنگی، از دوران کودکی شروع شود دارای تاثیرات عمیق تری است که به نظر می رسد این موضوع دور از دسترس است و یا مظلوم واقع شده است اما این نگاه، آسیب شناسی شده و ما سعی داریم که در کنار دیگر برنامه ها به این موضوع بپردازیم.
سرپرست حوزه ی هنری خوزستان به اولویت هایی که مراکز برای این حوزه مطرح کرده اند، پرداخت. وی  با بیان این که در حوزه ی نمایشی تئاتر سعی بر تولید محور بودن داریم،  افزود: یعنی می خواهیم نمایشی تولید کنیم که اجرای عمومی داشته باشد و اجرای عمومی برای ما به نسبت حضور در جشنواره ارجحیت دارد چرا که اعتقادمان براین است که تئاتر باید برای همه باشد و ما این موضوع را در دستور کار خود می گذاریم و آثاری را با مضامینی که عنوان شد، برای عموم مردم تولید و اجرا می کنیم و اگر اجرای عمومی  و این نوع نمایش  مورد پسند جشنواره ها واقع شود، افتخاری برای حوزه ی هنری محسوب می شود.
نادری در ادامه با تاکید بر پرداختن به حوزه ی کودک و نوجوان گفت:در حوزه ی تئاتر و نمایش عمومی به تئاتر کودک و نوجوان  فکر می کنیم.
تقویت منابع آموزشی با تولید متن معنا پیدا می کند
وی همچنین عنوان کرد: تقویت منابع آموزشی در حوزه ی تولید متن معنا پیدا می کند که از کمبودهای ما تولید  متون نمایشی متناسب با مضامین و اولویت های حوزه ی هنری است و سعی داریم که توجه خاصی را از طریق برگزاری کارگاه های نمایش نامه نویسی، نمایش نامه خوانی و حضور صاحب نظران و صاحب قلمان و با ایجاد یک تعامل مثبت زمینه را برای تقویت نمایش استان خوزستان فراهم کنیم  که این کارها باید مستدام باشد تا در جریان این تداوم استعدادها شناخته شوند و در ادامه امکان تجربه کردن پیدا می کنند و در نهایت به متونی که ضمن حفظ ارزش های عمومی، دارای ارائه در سطوح بین المللی و ملی باشد.
نادری اظهار داشت: در حوزه ی هنرهای تجسمی تاکید بر کودک و نوجوان نیزطراحی شده است، همچنین توجه به مباحث علمی و هنرهای مبتنی بر اهداف ملی و بومی و سنتی از جمله  برنامه هایی است که حوزه ی هنری به آن توجه خاص دارد به همین دلیل یکی از برنامه های سال ۹۳ فراهم کردن زمینه برگزاری نمایشگاه های آثار هنرهای تجسمی در سایر شهرها و استان های کشور است و به منظور معرفی هنرمندان هنرهای تجسمی استان خوزستان، در حال تدوین  نمایشگاهی در تهران و یا دیگر استان های کشوربرای معرفی قابلیت های هنرهای تجسمی استان خوزستان هستیم.
نادری در ادامه با  اشاره به فرق آموزش و پژوهش در ادامه افزود: این موضوع در همه ی عرصه ی ای هنری استان به چشم می خورد که حوزه ی هنری در نظر دارد  توجه ویژه ای به ایجاد زمینه ای برای تالیف کتب علمی و پژوهشی خصوصا با مشخصه های بومی داشته باشد.
نادری اضافه کرد: توجه علمی با تالیف کتب و انجام پژوهش های عمده با عناصر و شاخص های بومی  از اهداف حوزه ی هنری در سال ۹۳ است.
وی ادامه داد:  از دیگر برنامه های این سازمان، بحث فرهنگ و مطالعات پایداری است که راه اندازی بانک اطلاعات و آرشیو اسناد است، به طور مثال اهواز در زمان جنگ هشت ساله شاهد تلاش ها و مصیبت های فراوانی بود.  پشتیبانی و اداره جنگ در اهواز بود و این شهر در معرفی این واقعیت مظلوم واقع شده و تا کنون کسی این موضوع را مورد بررسی قرار نداده است. در صورتی که اهواز اصلی ترین مرکز برای پشتیبانی و اداره جنگ بوده اما در اصل اهواز برای یک جمعیت ۴۰۰ نفری طراحی شده بود اما اهواز هشت سال جنگ را اداره کرد.
نادری ادامه داد: بالاترین مقرهای فرماندهی در حوزه ی ارتش و سپاه در اهواز بوده که بر همین اساس قصد داریم پژوهشی داشته باشیم که این قابلیت ها ثبت و ماندگار شود. شناسایی فعالان انقلاب و تمرکز در جمع آوری اسناد و مدارک، تدوین تاریخ انقلاب اسلامی استان خوزستان بر پایه ی تاریخ شفاهی، افکار و عناصر و آدم های ارزشمند که اتقلاب را یاری کردند در اهواز وجود دارند و زنده هستند و تاریخی به صورت شفاهی در سینه ی آن هاست که تعهد داریم این تاریخ را ثبت و ضبط کنیم و به عنوان مرجعی برای هنرمندان آماده کنیم تا برای رجوع به تاریخ انقلاب و تاثیراتش به این بانک اطلاعاتی مراجعه کنند.
محمود نادری در بخش دیگر صحبت های خود به مراکز حوزه ی هنری  در استان اشاره کرد و افزود: تنها مرکزی که حوزه ی هنری دارد در آبادان است که در شهرهای دزفول و ایذه نیز مرکز آفرینش های ادبی وابسته به حوزه ی هنری خوزستان فعال است .
وی افزود: پیشنهاد داده ایم که در شهرستان سوسنگرد دفتر حوزه ی هنری  برای انتقال و انعکاس  پتانسیل های این شهرستان نیز فعال شود.
نادری در خصوص اختصاص بودجه سال ۹۳ به حوزه ی هنری گفت: حوزه ی هنری در سال ۹۲ بر پایه ی عملکرد سال ۹۲ بوده که واقعا متناسب رشد ما نیست و مدیرانی که بودجه در اختیارشان است ، از جمله نفت، پتروشیمی، وزارت نیرو، سازمان آب و برق و شرکت هایی که سرمایه ی خدادادی استان  در اختیارشان است در این زمینه به حوزه های فرهنگی  استان نگاه ویژه ای داشته باشند.
نادری اظهار کرد:تولید کالای فرهنگی از جمله نمایش و کتاب ، تولید گران قیمتی است اما اگر سرمایه کافی نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد. وی ادامه داد:  از ریال به ریال بودجه ای که در اختیار مان قرار می گیرد استفاده ی احسنت می کنیم و بودجه ی تخصیص داده شده را در کار می بلعیم و سعی بر دریافت بودجه ی بیشتری داریم تا بتوانیم شعار سال را پر شاخ و برگ عملی کنیم و به سرانجام برسانیم.
نادری با بیان این که تولید کالاهای فرهنگی واجب است اظهار داشت: آنقدر این امر ضروری است که حاضریم برای این بخش حتا سرمایه قرض کنیم و این قرض مقدسی  خواهد بود چرا که به رشد و رونق استان ختم می شود.
نادری با بیان این که معتقدیم رشد و رونق استان بسته به فعالیت های فرهنگی است، افزود: در پس رونق فرهنگی، رونق اقتصادی است و در پس رونق اقتصادی، رونق فرهنگی شکل می گیرد، پس دستگاه  فرهنگی استان نباید دغدغه  ارقام کوچک را داشته باشند.  نادری اضافه کرد:  وقتی مقام معظم رهبری این توجه ویژه را به فرهنگ دارند پس همه ی مدیران فرهنگی اقتصادی باید به فرهنگ کمک کنند.
نادری افزود:  در ازای هر یک واحد پولی که به دستگاه های فرهنگی می دهند ، ما صد واحد کالای فرهنگی به آن ها ارائه می دهیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به حوزه ی سینما اشاره کرد و افزود: سینما یکی دیگر از برنامه های اصلی حوزه هنری است به همین دلیل سینمای حوزه ی هنری در حال حاضر به صورت تخصصی در موسسه ی سینما شهر و موسسه ی بهمن سبز که زیر مجموعه خود حوزه ی هنری است اداره می شود و کادر حوزه با همکاری موسسه ی بهمن سبز و موسسه ی سینما شهر دو سینمای اکسین و بهمن را به پخش امکانات نمایشی دیجیتالی تجهیز کرده اند  که این نگاه بزرگی در جهت رشد و دیجیتالی شدن سینماهای استان است.
نادری عنوان کرد: تلاش در جهت افزایش کیفیت فنی ادامه دارد که حوزه ی هنری از موسسه ی بهمن سبز و سینما شهر تقدیر ویژه دارد.

https://hoorkhabar.ir/4588کپی شد!
87
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.