سیاحی: سازمان آب و برق تخصیص آب به مابقی اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری را پیگیری کند

معاون عمرانی استانداری خوزستان بر لزوم توجه به اهمیت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان تأکید کرد.

احمد سیاحی در جلسه برنامه‌ریزی نهایی آب قابل تامین بخش کشاورزی و محیط زیست در سال آبی ۹۴- ۹۳ که ۲۰ آبان‌ماه در محل معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، اظهارکرد: ما آب‌های جاری متعدد و ۵ رودخانه بزرگ داریم و استانی هستیم که رتبه اول یا دوم را در تولیدات محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده‌‌ایم.

وی افزود: تمام دغدغه کشاورز این است که در موعد مقرر زمین خود را کشت و از زمین خود امرار معاش کند. به هر حال ما در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک هستیم و معتقدیم که باید حداکثر استفاده را از زمین‌های کشاورزی استان ببریم.

سیاحی ادامه‌داد: بر اساس قانون نیز هر زمان که دستگاه‌های دولتی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، باید خسارت عدم کشت به کشاورزان پرداخت شود. اگر واقعا نتوانیم کشت را به دلیل شرایط آبی داشته باشیم حتما باید خسارت‌های مربوطه را به کشاورزان پرداخت کنیم.

وی اظهارکرد: برای ما قابل قبول نیست که در یک استانی به دلیل نبود آب خسارت عدم کشت به کشاورزان اختصاص یابد اما در استان ما کشاورزان از این مساله محروم باشند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: اگر کشاورز نتواند در موعد مقرر محصول خود را آبیاری کند با تأخیر در آبیاری ممکن است تأثیری در رشد محصول خود مشاهده نمی‌کند.

سیاحی گفت: با یک مدیریت مدون در بحث رودخانه‌ها می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی استان باشیم.

وی در زمینه طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان گفت: تخصیص آب به ۳۱۲ هزار هکتار صورت گرفته و هنوز مجوز تخصیص آب به ۲۳۸ هزار هکتار باقی‌مانده از وزارت نیرو اخذ نشده است. انتظار داریم که سازمان آب و برق با جدیت بحث تخصیص آب به مابقی اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری را پیگیری کند.

سیاحی تصریح‌کرد: حسرت ما این است که کاش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از همان سال‌های ۷۶ و ۷۷ آغاز می‌شد.

وی افزود: شک نکنید اگر در این مقطع زمانی از ظرفیت‌های موجود آبی در استان استفاده نکنیم یک‌ماه و یا یک‌سال دیگر ضرر خواهیم کرد. هر زمانی که در یک موضوع یکپارچگی و انسجام مدیریتی داشته باشیم قطعا نتایج خوبی را به دست خواهیم آورد.

در ادامه این نشست کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهارکرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال زراعی جاری تا ۱۹ آبان‌ماه ۳۱.۶ میلی‌متر بارش در استان محقق شده است که این میزان در مدت مشابه سال‌گذشته ۱۰.۴ میلی‌متر بوده و این مساله نشان‌دهنده افزایش نسبتا خوب میزان بارندگی است.

وی افزود: میزان بارش در خوزستان بد نبوده و میزان آن از استان بوشهر کمتر و از استان فارس بیشتر بوده است. بیشترین بارش‌های استان در دهدز و کمترین بارش در آبادان و شادگان بوده است.

وی عنوان‌کرد: معمولا بارش‌های ما در هر سال از آبان‌ماه آغاز می‌شود اما در سال‌جاری بارش‌ها از مهرماه آغاز شد و باید دید این مساله در بخش کشاورزی چه تأثیری خواهد گذاشت.

بهادری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیش‌بینی میانگین بارش‌ها محقق می‌شود.

در این نشست همچنین کیخسرو چنگلوایی، رییس جهاد کشاورزی خوزستان درباره تأثیر بارندگی‌های مهرماه امسال اظهارکرد: بارندگی‌های مهرماه تاثیر زیادی در کشت امسال نداشته است اما فقط به جهت تهیه زمین در برخی مناطق می‌تواند به ما کمک کند.

وی افزود: بارندگی که اتفاق افتاده در حقیقت برای ذخیره آب در پشت سدها خوب است و در مدیریت و تنظیم آب به ما کمک می‌کند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم از این بارندگی هیچ استفاده نمی‌شود.

چنگلوایی تصریح‌کرد: در چند سال‌گذشته در کشت‌های پاییزه به دلیل کاهش بارندگی به ویژه در کشت دیم خسارت ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاد و در کشت‌های آبی نیز واقعا به ظرفیت و توان تولید مورد نظر نرسیدیم و چندین سال است که کشاورزان ما متضرر شده‌اند.

وی ادامه‌داد: کشت تابستانه نیز چند سال در خیلی از مناطق استان صورت نگرفت. در واقع ظرف چند سال گذشته اگرچه به صورت کلی افزایش تولید داشتیم اما واقعیت این است که در برخی نقاط خسارت‌هایی به کشاورزان وارد شد.

چنگلوایی بیان‌کرد: کشاورزان استان دیگر تحمل ضرر و یا خسارت بیشتر را ندارد و از سوی دیگر سهم و پول پرداختی اداره بیمه حتی یک‌دهم خسارت کشاوز هم نیست. در مقابل خسارت‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود، سیاست‌های حمایتی ناقص هستند.

وی تصریح‌کرد: به ازای هر روز که تأخیر در تاریخ کشت داشته باشیم ۱.۳ درصد کاهش عملکرد اتفاق خواهد افتاد و این ضرر، یک ضرر پنهان است.

چنگلوایی گفت: اگرچه ما همین ۸۰ درصد تأمین آب در حوزه کرخه و مارون را نیز قبول نداریم اما مشکل این است که همین میزان آب نیز تأمین نشده است.

وی افزود: مشکل دیگر این است که مسوولان متولی آب در زمان بارندگی‌هایی به میزان ۴ و ۵ میلی‌متر، دریچه و شبکه‌های آب را می‌بندند.

خسارت ۲۵ میلیارد تومانی به سطح گندم زیرکشت به دلیل تاخیر در آبیاری!

در ادامه محمد قاسمی‌نژاد، معاون جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست اظهارکرد: از ۴۴۵ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم استان تاکنون ۱۱ هزار هکتار آن آبیاری شده است. حتی اگر همین امروز مشکل آب ما حل شود ۲۰ درصد از کشت گندم استان با تأخیر فوق‌العاده آبیاری مواجه است و این مساله بیش از ۲۵ میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد می‌کند.

همچنین مسعود اسدی، رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: استراتژی آب و بخش کشاورزی ما دقیقا برعکس استراتژی استان اصفهان است. در این استان حداکثر سطح زیرکشت با حداکثر امکانات صورت می‌گیرد و در زمانی که آب در چند کیلومتری اصفهان خشک می‌شود، این مساله به عامل فشاری بر دولت مرکزی و گرفتن امتیازات آنچنانی تبدیل شده است.

وی تصریح‌کرد: در استان آذربایجان چه شد که ارومیه خشک شد؟ این‌ها متوجه شدند که سیب درآمد خوبی برای استان دارد و بنابراین انگورستان‌های خود را خشک و سیب‌ستان ایجاد کردند و ۴۸۰ هزار هکتار هم افزایش سطح زیرکشت دادند. سازمان آب و برق این استان برای کسانی که افزایش سطح زیرکشت دادند، شبکه‌های آبیاری و زهکشی ایجاد کرد و این‌گونه به‌دنبال تولید ثروت رفتند.

وی گفت: مسوولیت ناشی از عدم تامین آب و زیان‌های وارد شده به کشاورزان، خصوصا در حوزه‌های استراتژیک کرخه و مارون بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است.

در ادامه هوشنگ حسونی‌زاده، معاون سازمان آب و برق خوزستان اظهارکرد: در حوزه دز و کارون مشکلات ما به دلیل بالابودن ذخایر و وسیع بودن حوزه و تنوع بارش و اقلیم نسبت به بقیه حوزه‌ها کمتر است و امسال آب مورد نیاز سطوح کشت این حوزه‌ها تامین را می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما در حوزه‌های کرخه و مارون اخیرا میزان ورودی آب کاهش یافته است.

وی گفت: تمام مصرف حوزه کرخه و مارون متعلق به خوزستان و بخش کشاورزی است؛ بنابراین دلیلی ندارد بخواهیم آب را پشت سد کرخه و مارون نگه داریم. آب قابل برنامه‌ریزی برای کشاورزی در حوزه کرخه یک میلیارد مترمکعب و در حوزه مارون ۸۴۰ میلیون مترمکعب است.

حسونی‌زاده تصریح‌کرد: قرار بود امسال سازمان جهاد کشاورزی، افراد و کشاورزان را جهت عقد قرارداد آب به ما معرفی کند که این اقدام انجام نشد و همه کاسه و کوزه‌ها روی سر ما شکسته شد.

در این نشست با تأمین ۱۰۰ درصدی آب کشاورزی در حوزه دز و کارون و ۸۰ درصدی در حوزه کرخه و مارون موافقت شد.

https://hoorkhabar.ir/447816کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.