آیت الله کعبی: ولایت فقیه، عاشورا و انتظار هویت دوباره به ملت‌ها بخشیده است

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید ذاکران اهل بیت(ع) بایدها و نبایدهای مداحی را از سخنان گهربار مقام معظم رهبری استخراج کرده و آن را به منشور ذکر اهل بیت تبدیل کنند، گفت: مداحان باید الگوی رفتاری خود را از اهل بیت(ع) وام گیرند.

آیت‌الله عباس کعبی در مراسم استقبال از پیرغلامان حسینی که شامگاه ۲۲ مهر در یادمان بین‌الحرمین اهواز برگزار شد، با خیر مقدم به پیرغلامان،‌ خادمان، دلسوختگان و ذاکران اهل بیت(ع) و حضرت حسین(ع) به خوزستان؛ کربلای ایران اظهار کرد:‌ جای جای خاک خوزستان از اروندکنار، چذابه، جزیره مجنون، دهلاویه، شهدای هور، بهشت شهدای اهواز و بهشت شهدای خوزستان یک هیات، حسینیه و کربلا است.

وی با بیان اینکه کربلا در خوزستان بار دیگر تکرار شد، گفت: ملت ایران لبیک یا حسین فرزند حسین و پیروان ابا عبدالله حسین یعنی امام خمینی(ره) را بسیار رسا گفت و این لبیک تاریخی ماندگار شد.

آیت‌الله کعبی گفت:‌ از علی لاریجانی ریاست پیشین سازمان صدا و سیما و همچنین پیگیری‌های عزت‌الله ضرغامی ریاست کنونی این سازمان به دلیل بنیان‌گذاری و پیگیری اجلاسیه پیرغلامان حسینی قدردانی می‌کنم. در حقیقت تجلیل از ذاکران اهل بیت(ع) و ابا عبدالله الحسین نخست توسط خدا و پس از آن ملائکه و سپس به صورت انبیا صورت گرفته است؛ اولین مجلس روضه اباعبدالله(ع) در آئین اسلام در بدو تولد توسط حضرت رسول(ص)‌اتفاق افتاد و پیوسته روضه امام(ع) به شیوه‌های متنوع و تاثیرگذار در دوران ائمه (ع) ادامه یافت.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در زیارت نامه‌ها به جمله «اَنَا قتیل العَبَره» اشاره شده است، گفت: اشک نکته پیوند عقلانیت، معنویت، عدالت‌خواهی، عشق، محبت، رحمت و احساسات پاک انسانی در کنار رشد و تعالی و طراحی برای تمدن انسانی است. اشک هدفمند آن است که ریشه در عقل و عاطفه داشته و جوشش احساسات را در پیوند فلسفه دین و رسالت انبیا الهی برای تحقق آمال انسانی و کاستن مشکلات بشر پیوند زند و اگر اشک نباشد از انسانیت نیز چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه اشک بر دو نوع منافقانه و موحدانه است، افزود: اشک منافقانه در اثر واکنش‌های جسمی و با دستور مغز به جسم رخ می‌دهد اما اشک موحدانه حرارت به جوشش واداشته شده قلب است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به اینکه هنر ذاکر اهل بیت(ع) آن است که با اخلاص، عقلانیت و اشراف معارف اهل بیت(ع) با صوت، لحن و شعر مطلوب بتواند عقل، معنویت و محبت را به انسانیت وعدالت خواهی پیوند زند، گفت:‌ ذاکر اهل بیت(ع) باید در نتیجه این امور دریای مواج انسانی را در اختیار فلسفه قیام امام حسین(ع) که هدفش نجات انسان از ستم و عقب‌ماندگی است پیوند دهد.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:‌ ذاکر اهل بیت(ع) می‌تواند با پیوند غدیر به کربلا فلسفه انتظار را عینیت بخشد. کربلا امتداد جاوید غدیر خم است و انقلاب اسلامی آمد تا امتداد کربلای حسین(ع) باشد، اما این بار با پیروزی یک ملت نقطه آزاد یک تمدن بزرگ حسینی و علوی و زمینه سازی این انتظار محقق شد.

وی عنوان کرد:‌ رسالت و نقش ذاکران در سی و پنج سال گذشته بی‌بدیل بوده است به ویژه آنانی که توانستند با الهام از انقلاب اسلامی و آمیختن معارف اهل‌بیت(ع) و دفاع مقدس هویت جدیدی را به ملت ایران ارائه دهد؛ این هویت ناشی از محبت اهل بیت(ع) و دفاع مقدس تبدیل به مقاومت اسلامی شد.

آیت‌الله کعبی گفت:‌ امروز ولایت فقیه، عاشورا و انتظار در سایه ذکر اهل بیت(ع) هویت دوباره به ملت‌ها بخشیده است. ذاکران اهل بیت‌(ع) می‌توانند نقش والایی در تحقق حیات طیبه و هدف متعالی نظام اسلامی با اقتدا به رهبرمان، ذاکر بزرگ اهل بیت(ع) و جانباز حسین(ع) امام خامنه‌ای داشته باشند.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: باید ذاکران اهل بیت(ع) بایدها و نبایدهای مداحی را از سخنان گهربار مقام معظم رهبری استخراج کرده و آن را به منشور ذکر اهل بیت تبدیل کند. همچنین مداحان باید الگوی رفتاری خود را از اهل بیت(ع) وام گیرند؛ بر این اساس باید مداحی‌ها بر پایه اخلاص بوده و در آن واقعیت‌های کربلا بیان شود. کربلا تدبیر الهی و نقشه فطری و اهل بیتی برای حفظ دین و خدمت به انسانیت بوده است. اخلاصی تمام عیار که در سراسر واقعه کربلا مشهود بود.

وی ادامه داد:‌ کربلا تراژدی غم‌بار انسانی است که واقعیت داشته است. اسلام به اسطوره‌های خیالی نیاز ندارد چرا که دین بر پایه حقیقت بنا نهاده شده است. بنابراین باید اشک‌ها جهت دار بوده تا تبدیل به برنامه زندگی شود.

https://hoorkhabar.ir/380724کپی شد!
98
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.