یک میلیون و ۳۰۰هزار خوزستانی، روستانشین هستند/۳۶۰میلیاردتومان اعتبارات طرح هادی روستاهای استان

محمد خانی‌نوذری گفت: ‌در حال حاضر در طرح هادی روستاها نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم ،اعتبارات تملک بنیاد مسکن استان در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است و به ما قول داده‌اند تا پایان سال این اعتبار افزایش یابد.

محمد خانی‌نوذری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص خدمات ارائه شده به روستاهای استان در راستای ایجاد انگیزه در عدم مهاجرت آنها از روستا به شهر گفت: درصدد هستیم تا پایان برنامه پنجم طرح هادی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را تهیه کنیم، تعداد ۴ هزار روستا و حدود ۲۰۷۰ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارند که باید برای این روستاها طرح هادی روستایی تهیه شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان طرح هادی روستاها را تشریح کرد و افزود: در طرح هادی تمام زیرساخت‌های لازم هر روستا پیش‌بینی و این طرح پس از تهیه به بخشداری و یا دهیاری مربوطه ابلاغ می‌شود و براساس آن اقدامات و زیرساخت‌های لازم ایجاد خواهد شد.

خانی‌نوذری با بیان اینکه تاکنون طرح هادی ۱۵۵۷روستا در استان تهیه شده است عنوان کرد:‌ در حال حاضر از تعداد ۲۰۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، برای ۱۵۵۷ روستا ‌طرح هادی تهیه شده است و برنامه‌ریزی این بنیاد این است که طرح هادی ۵۰۰ روستای باقی‌مانده استان تا پایان برنامه پنجم توسعه تهیه شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تصریح ‌کرد: ‌در حال حاضر از این نظر نسبت به میانگین کشوری و نسبت به برنامه عقب‌ هستیم اما درصدهستیم این مساله را تا پایان برنامه پنجم جبران کنیم تا طرح‌های هادی تهیه شده، به عنوان طرح چشم‌انداز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

خانی‌نوذری جهت اجرای طرح هادی خواستار اعتبارات بیشتر ی در این حوزه شد و افزود: از سال ۷۹ تا پایان سال ۹۲، از تعداد ۲۰۷۰ روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار، برای اجرای طرح هادی ۱۱۱۴ روستا ورود کرده‌ایم که هنوز این طرح‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند و کل اعتبارات این تعداد روستا حدود ۳۶۰ میلیارد تومان است، برای اجرای طرح‌های هادی نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم زیرا تهیه طرح هادی بیشتر مطالعاتی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت:‌ اعتبارات تملک بنیاد مسکن استان در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است و به ما قول داده‌اند تا پایان سال این اعتبار افزایش یابد. همچنین اعتبارات ملی بنیاد مسکن استان تاکنون ۵.۵ میلیارد تومان بوده است که مطمئنا تا پایان سال افزایش می‌یابد و انتظار داریم این اعتبارات را با رایزنی بیشتر به ۲ تا ۳ برابر افزایش دهیم.

وی بیان‌کرد:‌ تاکنون ۳۰ درصد اعتبارات ملی امسال تخصیص یافته است و در حال پیگیری برای افزایش میزان آن هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: ما باید زمینه توسعه اقتصادی پایدار را در روستاها ایجاد کنیم؛ در این صورت دیگر روستاییان به شهر مهاجرت نمی‌کنند،اگر امکانات لازم در روستاها فراهم شود، قطعا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها خواهیم بود اما تحقق این مساله، همکاری دستگاه‌ها و ارایه خدمات خوب در استان را می‌طلبد.

خانی‌نوذری با بیان آماری از تعداد روستاهای استان ادامه داد: تعداد کل روستاهای استان براساس سرشماری سال ۹۰، ۴۰۵۵ روستا است که ۱۹۸۳ روستا از این تعداد با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار و تعداد ۲۰۷۷ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار هستند. براساس همین سرشماری، جمعیت روستاهای استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۲۶۸ نفر است که این جمیعت شامل بیش از ۲۹۶ هزار خانوار می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان لازمه تولید اقتصادی را بردن امکانات به روستا عنوان کرد و گفت: در سنوات اخیر توجه خاصی به روستاها شده که طرح هادی یکی از زیرساخت‌های روستایی است،در این زمینه اولین گام بنیاد مسکن روستایی تهیه طرح هادی بوده این طرح از سال‌های گذشته آغاز شده است. برای تحقق تولید و خدمات در روستاها باید به مقوله تامین زیرساخت‌های روستایی توجه کنیم که این زیرساخت‌ها شامل جاده، آب، برق و سایر خدمات می‌شود و باید امکانات به روستاها برود تا شاهد تولید اقتصادی باشیم.

https://hoorkhabar.ir/360069کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.