مقتدایی: دانشگاه محل جوشش افکار در محیطی کاملأ تعاملی باشد

استاندار خوزستان با تأکید بر این‌که دانشگاه باید محل جوشش، پویش و زایش افکار در محیطی کاملأ تعاملی باشد، گفت: در این راستا نه تنها دانشجویان بلکه تمام اساتید و مسئولان باید ضمن کسب افتخارات علمی، به تأثیرگذاری بر شرایط  محیطی استان از جمله شرایط فرهنگی، ‌عقیدتی، سیاسی و مدیریتی کمک کنند.

 

دکتر عبدالحسن مقتدایی در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۴ـ۱۳۹۳ دانشگاه شهیدچمران که امروز ۱۴ مهرماه در سالن اجتماعات دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشجویان، اساتید و جامعه دانشگاهی اظهار امیدواری کرد: در سال تحصیلی جدید شاهد جوشش، تحول، پویایی و زایش علمی در سطح دانشگاه باشیم.

وی با اشاره به انتظار موجود از دانشگاه که در حال حاضر نمود آن را در سطح جامعه کم دانست، گفت: دانشگاه باید منشا تغییر و تحول باشد اما متأسفانه باتوجه به شرایط خاص کشور طی سال‌های گذشته در این بخش، جامعه‌ای‌ که در طول تاریخ اثرگذار و تعیین‌کننده بوده، منحنی تأثیرش سیر نزولی داشته‌است بنابراین انتظار می‌رود کسانی که قرار است در آینده مسئولیت‌های مختلف علمی، سیاسی، مدیریتی و اجتماعی را عهده‌دار شوند در دوران دانشجویی هم عامل تحول و پویایی باشند و هنگام اتمام دوران تحصیل به گذشته خود با افتخار نگاه کنند.

استاندار خوزستان با بیان این‌که بخشی از این وظیفه بر عهده دانشجویان و بخش دیگر بر عهده اساتید است، تصریح کرد: قطعا این رسالت بر عهده تک تک دانشجویان و اساتید است. تغییر در رفتار امری بدیهی است و هیچ دو نسلی را نمی‌توان یافت که به لحاظ فکری و در نتیجه از نظر رفتاری کاملا مشابه هم باشند یا به گونه‌ای رفتار کنند که تفاوت ها مشهود نباشد.

مقتدایی افزود: قطعأ این تغییر رفتار در خانواده و به طور گسترده‌تر در سطح اجتماع  هم تأثیر خواهد گذاشت که آن را باید پذیرفت زیرا در غیر این صورت باعث تلاطم در خانواده خواهد شد و در جامعه به‌عنوان یک خانواده بزرگتر نیز باید در بستری از تعامل پذیرفته شود تا به پیشرفت جامعه و نه ایجاد تعارض منتهی شود.

وی تأکید کرد: اگر در یک جامعه دولتمردان این تغییرات را نپذیرند، جامعه دچار تعارض می‌شود و قطعا حکومت‌هایی موفق‌اند که بتوانند این تعامل را ایجاد و شرایط را برای اظهار نظرات مخالف و تضارب آرا و اندیشه‌ها فراهم کنند و برای پیدا کردن راه حل پیش قدم باشند؛ در این صورت چنین جامعه‌ای قطعا موفق خواهد بود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که حاکمان حقی بر جامعه و جامعه نیز حقی بر حاکمان دارد، گفت:‌ اگر در جامعه‌ای حاکمان و مدیران یک مجموعه غفلت و فکر کنند که جامعه دستخوش تغییر نیست یا افراد جامعه از حقوق خود غافل شوند و آن را به حاکمان و مدیران منتقل نکنند، قطعا تعارض در جامعه پررنگ خواهد شد. این تعامل باید بین آحاد یک جامعه و حاکمان ایجاد شود که در این صورت یک شرایط دموکراتیک محقق خواهد شد.

مقتدایی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از کانون‌هایی که از آن انتظار می رود به ایجاد این تعامل در سطح جامعه کمک کند، جامعه دانشگاهی است و دانشجویان باید با رعایت تمام اصول و ارزش‌های اخلاقی به طور دائم در حال جوشش و فعالیت باشند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به فرصت‌ها، تصریح کرد: اگر یک جامعه جوان به سمت و سویی سوق یابد که احساس مسئولیت در آن کم‌رنگ شود، این قطعا به عهده مسئولان آن جامعه خواه یک معلم، استاد، مدیر، رئیس، رئیس جمهور یا رهبر است که مسئولیت‌پذیری را ترویج دهند و شرایطی فراهم کنند که نسل آتی بهتر باشد.

استاندار خوزستان همچنین با بیان این‌که باید برای جوانان دانشجو فرصت خلاقیت و ابراز وجود فراهم شود تا در محیط‌های اداری هم این خلاقیت را بروز دهند، ادامه‌داد: باید تغییر را در فکر و رفتار در بُعد فردی، سطح خانواده و جامعه پذیرفت تا این تغییر به تعامل تبدیل شود که در این صورت موفق خواهیم بود.

مقتدایی با اشاره به این که در حکومت‌هایی که با رأی مردم انتخاب می‌شوند و دارای قانون اساسی هستند، قانون اساسی به‌عنوان خط قرمز باید رعایت شود، گفت: باید توجه داشت که اصلاحات را نمی‌توان تحمیل کرد و این تغییر و اصلاحات باید به‌صورت تدریجی، با حوصله و متانت و با درک متقابل انجام شود و برای ایجاد آن باید دوره لازم را طی کرد تا تأثیرگذار باشد.

وی تأکید کرد: در این زمینه با توجه به تجارب خود در سال‌های گذشته انتظار داریم دانشگاه محل جوشش، پویش و زایش افکار در محیطی کاملأ تعاملی باشد و در این راستا نه تنها دانشجویان بلکه تمام اساتید و مسئولان باید ضمن کسب افتخارات علمی، به تأثیرگذاری بر شرایط  محیطی استان از جمله شرایط فرهنگی، ‌عقیدتی، سیاسی و مدیریتی کمک کنند.

استاندار خوزستان درباره دانشگاه شهیدچمران هم گفت: این دانشگاه به هر نام که خوانده شود خواه با عنوان جندی‌شاپور که از سال‌های گذشته انسان‌های بزرگ زیادی تربیت کرده‌است که اکنون از مسئولان مملکتی هستند و چه با نام شهید چمران، باید افرادی مؤثر در مسیر خدمت‌گزاری به مردم تربیت کند بنابراین این انتظار وجود دارد که دانشگاه مکانی باشد که افرادی را برای مدیریت استان در حوزه‌های مختلف‌ سیاسی، عقیدتی، دینی و اجتماعی تربیت کند.

مقتدایی موفقیت را به معنای افزودن چیزی به داشته‌ها تعریف کرد و اظهار داشت: معتقدم انقلاب هزینه‌ای است که یک نسل بابت تعلل، سستی، مماشات، تن‌پروری و سازش نسبت به نسل‌های قبل خود پرداخت می‌کند و در واقع انقلاب مانند وامی است که فرد می‌گیرد و فرزندانش باید پرداخت کنند. به عبارت دیگر انقلاب هزینه‌ای است که پرداخت شد در صورتی که اگر هر جوان در زمان خود به وظیفه‌اش عمل می‌کرد قطعا چنین هزینه‌ای را نمی‌پرداختیم بنابراین باید مراقبت کنیم که نسل‌های آتی ۵۰ سال بعد درباره ما چنین قضاوتی نداشته باشند که ما اکنون نسبت به ۵۰ سال قبل داریم.

https://hoorkhabar.ir/357849کپی شد!
101
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.