فیروزی عنوان کرد: عضویت ۱۴۰ نفر در بنیاد نخبگان خوزستان

رییس بنیاد نخبگان خوزستان از عضویت ۱۴۰ نفر در بنیاد ملی نخبگان از سال ۹۰ تاکنون، از طریق این دفتر خبر داد.

محمدعلی فیروزی اظهارکرد: فردی که با اتکا به توانمندی‌های ذاتی خود و بر اساس تخصص در حوزه‌ای خاص، امکان تأثیر در اجتماع خاص یا عام را در چارچوب ارزش‌ها برای ساخت جامعه‌ای متعالی در تحقق چشم‌انداز کشور دارا است، نخبه محسوب می‌شود و فردی که به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه لازم برای شناسایی کامل یا بروز استعدادهای وی فراهم نشده، استعداد برتر است.

وی با بیان این‌که از سال ۹۰ تا کنون ۱۴۰ استعداد برتر به عضویت بنیاد نخبگان خوزستان درآمده‌اند، تصریح کرد: البته تعداد نخبگان خوزستان بیش از این تعداد است زیرا برخی از این افراد از امکانات بنیاد در دیگر استان‌ها استفاده می‌کنند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ به بیش از ۱۵ طرح اختراعی اعتبار سه تا پنج میلیون تومانی تعلق گرفت؛ همچنین اعطای کمک‌هزینه‌های تحصیلی به‌صورت ماهیانه، هدیه ازدواج و معرفی سازمان نظام وظیفه از دیگر تسهیلات حمایتی این بنیاد برای افراد تحت‌پوشش است.

فیروزی ادامه‌داد: معرفی به سازمان نظام وظیفه نه تنها برای افراد تحت‌پوشش بنیاد، بلکه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌ها که دارای مقاله‌های پژوهشی و ISI باشند، انجام می‌شود و این افراد به‌جای خدمت نظام وظیفه، خدمات نخبگی و پژوهشی انجام می‌دهند.

وی همچنین به حمایت از مخترعان برای تجاری‌سازی طرح‌های آن‌ها اشاره کرد و افزود: مخترعان از سوی بنیاد برای انعقاد قرارداد با سازمان‌ها و شرکت‌ها معرفی می‌شوند؛ همچنین با همکاری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری وام‌های کلان برای این افراد اخذ می‌شود تا بتوانند طرح‌های خود را به مرحله تولید برسانند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به همکاری بنیاد با پارک علم‌وفناوری استان در زمینه حمایت از مخترعان، تصریح کرد: از این طریق ارتباط بسیار خوبی با پارک استان برقرار شده‌است؛ پارک علم‌ فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان را تحت‌پوشش قرار می‌دهد ولی بنیاد نو بودن و کاربردی‌بودن طرح‌های آنان را تأیید می‌کند.

فیرزوی با اشاره به دیگر تسهیلات اعتباری بنیاد برای نخبگان خاطرنشان کرد: علاوه بر اعطای وام مسکن، خودرو، خرید کالا و کمک‌هزینه سفر عمره، یک‌سری وام‌های ضروری نیز برای نخبگان در نظر گرفته شده‌است؛ افزون بر این بورس‌های دکتری، پژوهانه، کمک‌هزینه مسافرت علمی خارج از کشور و فرصت مطالعاتی خارج از کشور از دیگر خدمات بنیاد برای نخبگان است.

وی با برشمردن شرایط ۱۱ گانه نخبگی تصریح کرد: برگزیدگان ادبی و هنری، برگزیدگان اساتید ممتاز، برگزیدگان مسابقات قرآن، آفرینندگان آثار بدیع و ارزنده، برگزیدگان علوم‌پایه، پزشکی، دانشجویان نمونه کشوری، برگزیدگان المپیادها، رتبه‌های برتر کنکور، مخترعان و مکتشفان جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و شیخ بهایی، مخترعان بنیاد ملی نخبگان و مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت، نخبه محسوب می‌شوند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که بیشتر افراد عضو بنیاد، استعداد برتر هستند، افزود: البته سالانه ۱۱ استاد یا بیشتر به این بنیاد معرفی می‌شود که واقعا نخبه هستند و توانایی ذاتی خود را در عمل به اثبات رسانده‌اند.

فیروزی با اشاره به این‌که هیچ یک از اعضای بنیاد از لیست خارج نمی‌شوند، اظهارکرد: به‌طور مرتب شرایط پویایی افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر فرد با توجه به شرایطی که دارد، ممکن است مشمول برخی امتیازات شود ولی این‌گونه نیست که فردی از لیست بنیاد خارج شود بلکه به تناسب پویایی خود از امکانات استفاده خواهد کرد.

 

https://hoorkhabar.ir/33746کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.