تثبیت جایگاه ایران در رتبه بیستم تولید علم جهان در پایان ۲۰۱۳

بر اساس آخرین آمار پایگاه پایگاه تامسون رویترز (ISI)، ایران در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی با تولید ۲۷ هزار و ۳۸۸ مدرک همانند سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رتبه بیستم تولید علم دنیا را کسب کرده و این درحالی است که از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی تا پایان فوریه با تولید دو هزار و ۴۷۴ مقاله بدون احتساب مقالات کنفرانس ها موفق به کسب رتبه شانزدهم تولید علم جهان شده است.

دکتر مهراد، رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اعلام این مطلب به  گفت: با گذشت دو ماه و چند روز از سال ۲۰۱۴، آمار تولید علم ایران در سال ۲۰۱۳ هنوز رو به افزایش است. در پایان ماه ژانویه ۲۰۱۴ تعداد مدارک ثبت شده از ایران در پایگاه استنادی ISI با احتساب کنفرانس ها ۲۵ هزار و ۹۶۰ مدرک و بدون احتساب مقالات کنفرانس ها ۲۵ هزار و ۳۰ مقاله بود.

وی با بیان این مطلب که در زمان گزارش این خبر، میزان تولیدات علمی کشور در ISI به ۲۷ هزار و ۳۸۸ مدرک بالغ شده است که رقمی برابر با هزار و ۳۲۸ مدرک افزایش را نشان می دهد، تصریح کرد: ایران با تولید ۲۷ هزار و ۳۸۸ مدرک، در حال حاضر رتبه ۲۰ تولید علم جهان را بر اساس داده های مستخرج از ISI به دست آورده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در همین بازه زمانی یعنی در دو ماه اول سال ۲۰۱۴ تعداد مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران، دو هزار و ۴۷۴ مقاله بدون احتساب مقالات کنفرانس ها است. در این زمان، رتبه ایران در همین پایگاه ۱۶ می باشد.

وی ادامه داد: آمریکا با تولید ۱.۲۷ درصد از کل تولید مدارک و مقالات علمی جهان در همین دو ماه ۳۶ هزار و ۴۱۵ مدرک تولید کرده و رتبه اول تولید علم جهان را در اختیار دارد. بعد از آمریکا، جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان و فرانسه هر کدام با تولید ۲۱ هزار و ۱۶۰ مدرک، ۹ هزار و ۳۷۹ مدرک، هشت هزار و ۲۰۵ مدرک و شش هزار و ۶۴۶ مدرک به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم نشسته اند.

دکتر مهراد

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: بعد از رتبه پنجم، کشورهای فرانسه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا و هندوستان پنج کشور بعدی هستند که با کسب رتبه های ششم تا دهم به ترتیب پنج هزار و ۸۴۱ مدرک، پنج هزار و ۷۰۵ مدرک، پنج هزار و ۵۷۶ مدرک، پنج هزار و ۲۱۶ مدرک و پنج هزار و ۳۴ مدرک تولید کرده اند.

مهراد ادامه داد: رتبه های ۱۱ تا ۱۵ به ترتیب در اختیار استرالیا با چهار هزار و ۸۷۸ مدرک، آفریقای جنوبی با چهار هزار و ۳۵۴ مدرک، هلند با سه هزار و ۳۲۵ مدرک، برزیل با دو هزار و ۸۲۱ مدرک و تایوان با دو هزار و ۵۰۱ مدرک است.

سرپرست ISC در پایان به این موضوع اشاره کرد که این رتبه ها در ماه های آینده به طور یقین تغییر خواهد کرد و تولیدات علمی بعد از چاپ و انتشار و ثبت و نمایه سازی نسبت به هم افزایش نشان داده و از این نظر جایگاه کشورها جابجا خواهد بود. با این حال، در حال حاضر کشورهای سوئیس، ترکیه، سوئد و هلند بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از ترکیه در این بازه زمانی تنها دو هزار و ۲۸۹ مدرک در ISI به ثبت رسیده است.

https://hoorkhabar.ir/1370کپی شد!
184