تمام تلاش ما حفظ وضع موجود است/ ۲۸۰ هزار هکتار منطقه بیابانی بحرانی در استان وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: مجموع اعتبارات ملی و استانی این اداره‌کل در سال جاری حدود ۲۶۳ میلیارد ریال است که حدود ۱۹۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و حدود ۷۰ میلیارد ریال مربوط به اعتبارات مصوب ملی است.

 

عزیز ارشم در نشست خبری که امروز، ۲۷ خردادماه به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهارکرد: مساحت استان خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار است که حدود ۴.۷ میلیون هکتار این مساحت معادل ۸۰ درصد آن شامل عرصه‌های منابع طبیعی استان است.

وی افزود: عرصه‌های منابع طبیعی استان از جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌زارها، تالاب‌ها و بیابان‌ها تشکیل شده که این عرصه‌ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم، تعدیل آب و هوا و شرایط اقتصادی، تولید، درآمد و معیشت مردم دارند.

ارشم تصریح‌کرد: در استان نزدیک به یک میلیون هکتار جنگل طبیعی و بیشه‌زار وجود دارد که این عرصه‌ها عمدتا در مناطق شمالی استان واقع شده‌اند. همچنین در استان ۲۲۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت، ۲.۵ میلیون هکتار مرتع و ۱.۲ میلیون هکتار بیابان و اراضی ماسه‌ای وجود دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهارکرد: حدود یک‌پنجم یعنی ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی استان عرصه بیابانی است که براساس مطالعات صورت گرفته ۲۸۰ هزار هکتار آن مناطق بحرانی است.

ارشم افزود: تکمیل ۶ بند خاکی، اجرای عملیات آبخیزداری به حجم ۳۰ هزار مترمکعب، انجام مراقبت و نگهداری، آبیاری جنگل‌کاری‌های سنوات گذشته و فضای سبز اطراف شهرها در سطح ۵۱۳۸ هکتار، انجام طرح‌های بهبود و اصلاح مراتع در سطح ۱۵۳۹ هکتار، ساماندهی چراگاه دام در مراتع در سطح ۳۳۲ هزار هکتار و استعدادیابی و تخصیص اراضی به طرح‌های کشاورزی و تولیدی در سطح ۶۳۸ هکتار از اقدامات صورت گرفته در سال ۹۲ بوده است.

وی گفت: از مجموع اعتبارات ملی و استانی در سال جاری، قرار است حدود ۶۳ میلیارد ریال آن به عملیات بیابان‌زدایی در استان اختصاص یابد و در این بخش هزینه شود.

ارشم عنوان‌کرد: از سال ۴۷ تا ۹۰ یعنی در مدت ۴۳ سال عملیات بیابان‌زدایی صورت گرفته دولت در سطح استان ۶۵ هزار هکتار بوده است اما بیابان‌زدایی در قالب طرح‌های مشارکتی مردمی در سطح استان از سال ۶۵ تا ۹۰ یعنی حدود ۲۵ سال، ۳۵ هزار هکتار بوده است. در مجموع از سال ۴۷ تا ۹۰ با مشارکت مردم و دولت، حدود ۱۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در سطح استان صورت گرفته است.

وی ادامه‌داد: در سفر دوم هیات دولت در سال ۸۷، مصوبه‌ای تحت عنوان عملیات بیابان‌زدایی استان در سطح ۲۰۰ هزار هکتار به تصویب رسید که مقرر شد اعتبار این طرح توسط شرکت نفت تامین شود. از سال ۸۹ به بعد، تامین اعتبار عملیات بیابان‌زدایی استان از سه محل اعتباری ملی، استانی و طرح ۲۰۰ هزار هکتاری نفت پیگیری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهارکرد: در سال ۹۲ از محل اعتبارات ملی توانستیم ۱۷۵ هکتار عملیات اجرایی بیابان‌زدایی، ۱۳۰ هکتار عملیات حفاظتی و ۵۴۴ هکتار عملیات مراقبت و آبیاری بیابان‌زدایی را اجرا کنیم.

ارشم بیان‌:رد: در سال ۹۲ جهش بسیار خوبی در بخش انجام عملیات بیابان‌‌دایی با تامین اعتبار از محل اعتبارات نفت صورت گرفت به طوری که در سال‌گذشته، با استفاده از اعتبارات نفت، ۸ هزار و ۱۹۶ هکتار عملیات اجرایی بیابان‌زدایی اجرا شد که به همین میزان عملیات حفاظتی نیز انجام شده است. همچنین از سال ۹۰ تا ۹۱ از محل اعتبارات نفت ۴۰۷۵ هکتار عملیات اجرایی بیابان‌زدایی و به همین میزان عملیات حفاظتی و ۳۶۰۰ هکتار علمیات آبیاری و مراقبتی انجام شده است.

وی بیان‌کرد: در مجموع از سال ۹۰ تاکنون در سطح حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات اجرایی بیابان‌زدایی صورت گرفته که این عملیات شامل مالچ‌پاشی، بوته‌کاری، نهال‌کاری و اقدامات احیایی است.

ارشم اظهارکرد: با توجه به این‌که هدف اصلی و استراتژی منابع‌طبیعی کشور حفظ وضع موجود است لذا تمام تلاش ما این است که با همکاری تمام نیروها به ویژه یگان حفاظتی، وضع موجود را حفظ کنیم.

وی تصریح‌کرد: پس از مطرح شدن اصل ۴۴ قانون اساسی و برون‌سپاری امور غیرضرور، بیشتر توان ما در ادارات منابع‌طبیعی به سمت اعمال سیاستگذاری‌ها رفته است و به عنوان مثال موضوعی همچون تولید نهال به بخش‌خصوصی واگذار شده و ضرورتی ندارد که دولت نهال تولید کند. در سال‌های گذشته نهار مورد نیاز ما از طریق بخش‌خصوصی و یا تولیدکنندگان تامین شده است.

ارشم درباره عوامل موثر در عدم توسعه پوشش گیاهی در استان خاطرنشان‌کرد: شرایط اقلیمی مهمترین عامل موثر در عدم توسعه پوشش گیاهی است و نقش انسان در تخریب طبیعت، خطوط انتقال نفت، آب، ایجاد سدهای بزرگ، شرایط اقتصادی، کثرت پروژه‌های عمرانی، راه‌سازی و فعالیت‌های معدنی از عوامل موثر در تخریب منابع طبیعی است.

https://hoorkhabar.ir/83100کپی شد!
56
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.