هزینه‌های کمرشکن درمان/ حذف بسیاری از داروها از سبد دارویی

بر طبق قانون، بازنشستگان تأمین اجتماعی نباید مبلغی را بابت بیمه تکمیلی پرداخت کنند، اما در سایه بی‌نظارتی قانون، بازنشستگان باید هر ساله با هزینه‌ کمرشکن درمان روبه‌رو شوند.

هورخبر –  هر سال که هزینه‌های درمان بالاتر می‌رود بیمه آتیه سازان حافظ گویا تعهداتش را کاهش می‌دهد در حال حاضر مشکلات معیشت و درمان، کمر بازنشستگان و مستمری بگیران را شکسته است برخی از خدمات درمانی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی یا موجود نیست یا باید وقت‌های طولانی را برای یک ویزیت سپری کنند.

بر طبق قانون، بازنشستگان تامین اجتماعی، نباید مبلغی را بابت بیمه تکمیلی پرداخت کنند لذا بسیاری از بازنشستگان در این زمینه انتقادات جدی در زمینه تسویه فاکتور‌های خدمات درمانی تکمیلی توسط شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ(به عنوان شرکت خدمات دهنده بیمه تکمیلی بازنشستگان) دارند.

در این میان بیمه آتیه‌سازان حافظ معتقد است که سقف تعهدات بیمه‌ای برای بازنشستگان را انجام می‌دهد، بطوری‌که شرکت‌های بیمه گر خصوصی به هیچ وجه زیر بار این هزینه‌ها نخواهند رفت.

با این حال، سازمان تامین اجتماعی طبق قانون الزام، موظف بوده تا درمان کامل رایگان این بازنشستگان را متقبل شود و برون سپاری خدمات تکمیلی به یک شرکت دیگر در عمل مخالف قانون تامین اجتماعی و فلسفه وجودی این نهاد است.اما از آنجا که سازمان تامین اجتماعی توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارد، آن را به شرکت بیمه‌گذارآتیه سازان حافظ سپرده است.

قانونی که اجرا نمی شود
رحمت الله پورموسی دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان اظهار داشت: بر طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده ۵۴ تامین اجتماعی، قانون الزام درمان اشاره دارد که درمان کارگران بازنشسته باید رایگان باشد. منتهی در کشور ما اجرای قانون مغفول مانده است بار‌ها به نمایندگان مجلس گفتیم علاوه بر قانون گذاری، نظارت بر اجرای صحیح قانون هم باید باشد، ولی هیچ نظارتی نیست. بسیاری از دارو‌ها از سبد دارویی بیمه حذف شدند و بسیاری از هزینه‌های درمان گران‌تر از سال‌های پیش شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از یک طرف بازنشسته‌ها مسن هستند تعداد مراجعین این طیف، به مراجع درمانی بالاست، ولی از طرف دیگر بیمه تکمیلی همه‌ی هزینه‌های درمان را پاسخگو نیست، چون بیمه گر قبول نمیکند گفت: همچنین طبق ماده ۵۴ بیمه تکمیل درمان، سازمان تامین اجتماعی باید صفر تا صد هزینه درمان را متقبل شود، ولی واقع آن است که بازنشسته تامین اجتماعی علاوه بر مبلغی که برای بیمه تکمیلی کسر میگردد باید باز هم هزینه درمان را پرداخت کنند.

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص عقد قراداد جدید با بیمه آتیه سازان حافظ گفت: تا الان علیرغم، امضا شدن قرارداد میزان سهم مشارکت سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست.

وی در خصوص تراکم جمعیت در مراکز درمانی هم بیان کرد: همچنین مراکز ملکی تامین اجتماعی مانند مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی نظیر فارابی و ۱۷ شهریور در مشهد جوابگوی جمعیت بالای بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

پور موسی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ هزار نفر بازنشسته در خراسان رضوی داریم که این جمعیت به علاوه حضور میلیونی زائران به مشهد باعث شده تا این مراکز درمانی محدود نتوانند جوابگوی بیماران باشند گفت: ۶۰ درصد بازنشستگان مشکلات درمانی دارند و بیش از ۷۵ درصد از بازنشستگان با حداقل حقوق باید هزینه‌های گزاف معیشت و درمان را بدهند.

وی افزود: بیمه آتیه سازان حافظ که طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی است بازپرداخت‌های طولانی دارد بطوریکه گاهی تا ۴ ماه طول میکشد تا پرداخت انجام شود یعنی در واقع از حقوق‌ها کم می‌شود، اما تعهدات عمل نمی‌شود. بر اساس آخرین خبر قراداد جدید بیمه تکمیلی بسته شده، اما چون میزان مشارکت سازمان تامین اجتماعی برای درصد پرداختی‌ها مشخص نشده است هنوز اعلامی نکرده اند.

https://hoorkhabar.ir/714993کپی شد!
4403
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.