بسته خبری اقتصادی چهارم؛

۲۰۰ هزار میلیارد تومان حباب سکه در دست مردم/ واریزی جدید با حقوق بازنشستگان در این ماه/ سقف وام صندوق‌های قرض‌الحسنه ۲ برابر شد/ حذف یارانه این گروه/ زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

خبرهای اقتصادی به مردم اطلاعات لازم را می‌دهند تا تصمیمات مالی هوشمندانه‌ تری بگیرند و درک بهتری از رویدادها و تغییرات اقتصادی داشته باشند.

هورخبر – خبرهای اقتصادی برای مردم بسیار اساسی و مهم هستند. اطلاعات درباره وضعیت اقتصادی، نرخ تورم، بازار کار و دیگر عوامل مشابه، به مردم کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری در مورد امور مالی، سرمایه‌گذاری و مصرف درست بگیرند. مردم را در جریان رویدادها و تغییرات اقتصادی قرار می‌دهند. این اطلاعات به آنها امکان می‌دهد تا از شرایط اقتصادی جاری و آینده آگاه شوند و برنامه‌ریزی مناسبی برای زندگی خود انجام دهند. همچنین، اقتصاد مقوله ای است که به سرعت تغییر می‌کند و خبرهای اقتصادی به مردم امکان می‌دهد تا با رویدادها و تحولات اقتصادی همراه باشند و از فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به آنها استفاده کنند. لذا در تلاشیم گاهاَ برخی خبرهای اقتصادی را بدون در نظر داشتن قالب های خبری، مختصر و مفید روزانه در اختیار خوانندگان این رسانه قرار دهیم.

زمان تحویل بودجه ۱۴۰۳ به مجلس مشخص شد

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور گفت: رئیس جمهور روز سه شنبه لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور را تقدیم مجلس می‌کند. سه‌ شنبه هفته گذشته دولت آمادگی تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهور را به مجلس داشت اما به دلیل اینکه بررسی لایحه برنامه هفتم هنوز به اتمام نرسیده بود، قرار شد تقدیم بودجه با تاخیر انجام شود.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان حباب سکه در دست مردم 

حجت شفایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران، گفت: بر اساس آمار ۴۰ میلیون سکه ضرب سال ۸۶ در کشور موجود است که اگر هر سکه میانگین حباب آن را تعیین کنیم نشانگر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حباب سکه در دست مردم است.

واریزی جدید با حقوق بازنشستگان در این ماه

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود. بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان عملیاتی می‌شود. بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود. بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود. بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد. شایعاتی مبنی بر افزایش حقوق کارگران در نیم سال دوم مطرح شده که هنوز از سوی دولت اقدام نگرفته است.

سقف وام صندوق‌های قرض‌الحسنه ۲ برابر شد

بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: سقف قرض‌الحسنه اعطایی توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه چندشعبه‌ای به هر مشتری از مبلغ پانصدمیلیون ریال به مبلغ یک میلیارد ریال افزایش یافت. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته و همزمان با آغاز پرداخت وام بدون کارمزد تأکید کرده بود: آرزوی ما این بوده که هزینه قرض‌الحسنه را کاهش دهیم و الآن اجرایی شده است؛ هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.

او همچنین به افزایش سقف وام قرض‌الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره‌ شده و… را هم داشتیم.

نحوه دریافت وام مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی برای روستایی‌ها

ماه گذشته دولت اعلام کرد که قرار است وام مسکن روستایی‌ها را افزایش داده و آن را به ۳۵۰ میلیون تومان برساند. سود این وام هم مثل قبل پنج درصد خواهد بود و بازپرداخت آن نیز ۲۰ ساله تعیین شده است. این بازپرداخت بلندمدت باعث می‌شود وام مسکن روستایی، اقساط ماهانه پایین و معقولی داشته باشد؛ یعنی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. در مرحله نخست باید دانست که چه کسانی مشمول دریافت وام مسکن روستایی می‌شوند؛ متقاضیان این تسهیلات باید در روستا‌ها یا شهر‌هایی زندگی کنند که جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر داشته باشد. در همین حال، پیش از این درخواست نباید هیچ‌گونه بدهی بانکی برای آن‌ها ثبت شده باشد. از طرف دیگر، این افراد نباید قبلا از هیچکدام از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده باشند؛ در غیر این صورت وام به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. طبعا داشتن یک زمین آماده ساخت هم پیش‌شرط دریافت این وام است. در انتها بانک میزان درآمد فرد متقاضی را با میزان اقساط وام مسکن روستایی می‌سنجد و در صورتی که فرد قادر به پرداخت این اقساط باشد می‌تواند وام مسکن روستایی را دریافت کند. البته این تسهیلات فقط مختص متقاضیان ساخت نیست و کسانی که قصد تعمیر و بازسازی خانه‌های قدیمی خود را دارند هم با همین شرایط می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند.

یارانه این گروه حذف شد

علیرضا عسگریان معاون اقتصادی وزیر کار با اعلام اینکه سال ۱۴۰۱، یارانه نقدی دهک ۱۰ کلا حذف شد، گفت: در آن مقطع هشت و نیم میلیون نفر حذف شدند، بعد این‌ها اعتراض کردند و یک تعدادشان برگشتند. یعنی ما الان در دهک ۱۰، کسانی داریم که یارانه می‌گیرند. در حال حاضر فقط حدود ۵.۵ میلیون نفر در دهک ده یارانه نمی گیرند، افزود: یارانه حدود سه میلیون نفر مجدد برقرار شد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون سه دهک یعنی ۲۴ میلیون نفر نباید یارانه بگیرند، افزود: ولی الان تصمیم دولت این نیست که دهکی را حذف کند.

عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان جدید به زودی آغاز می‌شود

مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی گفت: با توجه به ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی، به زودی عرضه این خودروها به متقاضیان جدید که تاکنون در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، آغاز می‌شود. با توجه به ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی به زودی عرضه این خودروها به متقاضیان جدید که تاکنون در سامانه خودروهای وارداتی به آدرس www.saleauto.ir ثبت‌نام نکرده‌اند، آغاز می‌شود.

رعایت‌کنندگان سقف الگوی مصرف گاز افزایش قیمت نخواهند داشت

اوجی وزیر نفت گفت: در بحث تعرفه‌های گازرسانی با مصوبه‌ای که در قانون داشتیم، برای سه پله اول که در سقف الگوی مصرف قرار می‌گیرند، هیچ‌گونه افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد و تعرفه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود، اما از مردم عزیز می‌خواهیم که در امر بهینه‌سازی با رعایت الگوی مصرف در زمستان خادمان خود در صنعت نفت و گاز را یاری کنند تا امسال نیز بدون چالش پشت سر بگذاریم.

زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن اعلام شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هم‌اکنون ۳۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند در حال ساخت است. همچنین به مرور از دهه فجر امسال برخی از واحدهای نهضت ملی مسکن که به اتمام خواهد رسید، تکمیل و تحویل مردم خواهد شد. در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا واحدهای باقیمانده مسکن مهر را تحویل مردم بدهیم که امروز نیز ۴ هزار و ۳۸۱ واحد باقیمانده مسکن مهر که بالای ۱۲ سال باقیمانده بود در پرند تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

https://hoorkhabar.ir/714927کپی شد!
2465
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.