تورم پیشنگر همچنان در مسیر صعود

بررسی ها نشان می دهد تورم فصلی تولیدکننده از تابستان گذشته تا بهار امسال کاملا روندی صعودی داشته، به گونه ای که از حدود 7 درصد به بالای 12 درصد رسیده است.

هورخبر –  تورم تولید کننده در بهار امسال ۱۲.۴ درصد برآورد شده، به بیان دیگر قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید و ارائه در بهار ۱۴۰۲ به طور متوسط نسبت به قیمت کالا و خدمات در مبدا در زمستان سال گذشته بالغ بر ۱۲ درصد افزایش یافته است. این در حالیست که تورم فصلی زمستان ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد هم نمی رسید. بررسی ها نشان می دهد تورم فصلی تولید کننده از بعد از بهار سال گذشته در روند صعودی قرار گرفته است و از حدود ۷ درصد در تابستان سال گذشته اکنون به بالاتر از ۱۲ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه تولید کننده در بهار امسال ۴۲.۴ درصد به ثبت رسیده که نسبت به تورم نقطه ای زمستان گذشته حدود ۴ واحد درصد پایین تر آمده است. تورم سالانه نیز از ۴۴.۳ درصد در زمستان ۱۴۰۱ به ۴۲.۹ درصد در بهار سال جاری رسیده است.

این امر در حالی رقم خورده که تورم فصل در حالت صعودی قرار  دارد. علت این رخداد را می توان کاهش تورم تولید کننده در تابستان سال گذشته دانست. تورم فصلی در سال گذشته از نزدیک ۱۶ درصد در بهار به نزدیکی ۷ درصد رسید، از همین رو نیز شاهد روند نزولی تورم نقطه ای و سالانه هستیم. با توجه به روند صعودی که تورم فصلی در چند فصل گذشته اغاز کرده است، انتظار میرود شاخص های تورم نقطه ای و سالانه تولید کننده نیز در فصول اتی روند افزایشی به خود بگیرند.

شاخص قیمت تولیدکننده که به اختصار(PPI) نامیده می‌شود، تغییر قیمت کالاها و خدماتی را اندازه می‌گیرد که در فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این شاخص نشانگر تغییرات قیمتی کالاهایی مانند مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که در جریان تولید کالا در کارخانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. از این شاخص برای محاسبه نرخ تورم تولیدکننده استفاده می‌کنند.

تورم تولید کننده به واسطه اثری که در ابتدای زنجیره تولید روی قیمت کالا و خدمات می‌گذارد به عنوان «تورم پیشران» نام‌گذاری می‌شود. به بیان دیگر افزایشی که در تورم تولید کننده رخ می دهد پس از یک بازه زمانی در تورم مصرف کننده در بازار های خرد دیده می شود. این تورم برای گروه‌های عمده اقتصادی از جمله «کشاورزی»، «برق»، «صنعت»، «معدن» و «خدمات» اندازه‌گیری می‌شود. می توان گفت فاصله زمانی انتقال تورم از تولیدکننده به مصرف کننده در بخش خدمات نسبت به سایر بخش ها بسیار سریع تر است.

https://hoorkhabar.ir/713828کپی شد!
1055