کاهش گرایش به رشته‌‌های کشاورزی، لطمه جبران‌ناپذیری به کشور خواهد زد

هورنیوز – اولین همایش ملی یافته‌های نوین در علوم کشاورزی با مشارکت حضوری و مجازی پژوهشگران و با هدف هم‌اندیشی و افزایش همگرایی متخصصان این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.

 

سید محمدمهدی صافی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در این همایش با بیان اینکه مبحث کشاورزی در کشور جزء مسائل محوری و اساسی در اقتصاد کشور و سلامت مردم است، اظهار داشت: این پیشه از ابتدای خلقت بشر امری حیاتی برای مردم به حساب می‌آمده و تا امروز نیز به همان صورت اهمیت دارد.

 

این مقام مسئول افزود: با پیشرفت علم و افزایش فناوری‌های مختلف، کشاورزی نیز روز به روز متأثر از این فناوری‌ها ارتقا پیدا می‌کند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

کاهش گرایش به رشته‌‌های کشاورزی ضربات جبران‌ناپذیری به کشور می‌زند

وی گفت: واقعیت آن است که این موضوع لطمه جبران‌ناپذیری به کشور ما خواهد زد و باید ورود دانشجویان به این رشته‌ها و روند تحصیلات در آن جدی گرفته شود. با این وجود استادان و دانشجویان زیادی همچنان با وجود مشکلات متعدد در این زمینه پژوهش انجام می‌دهند.

 

رئیس همایش ملی یافته‌های نوین در علوم کشاورزی افزود: پیشنهاد این است که مرکز تحقیقات کشاورزی به‌عنوان مرکزی که باید آغازگر موضوع پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها باشد، ارتباط خود را با مراکز تحقیقات دیگر مانند کشت صنعت‌ها و حتی کشاورزان باید قوی‌تر و بررسی کند که نیازهای واقعی این صنعت چیست؟ لازم است نگاه‌ها به رشته و تخصص کشاورزی نباشد. گاهی اوقات رشته‌ شیمی، کامپیوتر و سایر رشته‌ها باید بیایند در کنار کشاورزی و آن را کامل کنند.

 

پژوهش‌ها باید کاربردی و منجر به حل مسائل جامعه شوند

سعید طاهری قناد دبیر همایش ملی یافته‌های نوین در علوم کشاورزی هم با اعلام اینکه سال گذشته کارگروه گام دوم را که یکی از مهم‌ترین رویدادهای آن سال دانشگاه بود تشکیل دادیم و توانستیم محصولاتی را ارائه دهیم، ادامه داد: به طور کلی سیاست دانشگاه تغییر کرده و پژوهش‌ها موجب تولید دانش فنی و تولید محصول شده است.

 

وی افزود: تلاش داریم در مرکز تحقیقات، پژوهش‌‌ها را کیفی‌سازی کنیم و تأکید رئیس و کلیت دانشگاه نیز این بوده که به سمت مسئله‌محوری حرکت کنیم تا منجر به حل مشکلی شود، نه اینکه صرفا مقاله‌ای نوشته شود.

 

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مطرح شده موضوع بهره‌وری در کشاورزی است، اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری کشاورزی در سند ۲۰ ساله توسعه کشور گنجانده شده و به‌ عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی توسعه پایدار کشاورزی مورد تأکید قرار گرفته است. بهره‌وری کشاورزی مرتبط با افزایش عملکرد محصول و درآمد کشاورزی است. این شاخص در سال ۱۳۸۴ به میزان ۰.۸ کیلوگرم بر مترمکعب برآورد شده و تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۱.۸ هدف‌گذاری شده است.

 

طاهری قناد گفت: امید است با پژوهش‌های کاربردی و تبادل‌نظر اندیشمندان و پژوهشگران در همایش‌هایی از این دست به توان راه‌حل های کلیدی برای حل مسائل کشاورزی، گام‌های مؤثری برای تأمین امنیت غذایی کشور برداشته شود.

https://hoorkhabar.ir/710808کپی شد!
35