تورم امروز حاصل سیطره جریان بازار آزاد بر مراکز تصمیم ساز کشور است

هورنیوز – هفتاد و پنجمین نشست (وبینار) انقلاب اسلامی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب با حضور دکتر ارسلان ظاهری بیرگانی (کارشناس اقتصاد راهبردی) و با موضوع: چشم انداز اقتصاد ایران در بیانیه گام دوم انقلاب در ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

ظاهری در این نشست با بیان اینکه شکاف عمیقی میان نقدینگی و تولید در اقتصاد ایران وجود دارد گفت: تولید به دلیل عدم تزریق نقدینگی در آن مرتباً در حالت درجا زدن است و نتیجه آن تورم و تشدید فشار اقتصادی بر مردم شده است.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به اعتراف اندیشکده هاای جهانی اقتصاد ایران در مقابله با تحریم ها توان بالای خود را به نمایش گذاشت عنوان کرد: در دهه ۹۰ تمامی شعارهای سال رهبر معظم انقلاب در مورد تولید بود اما این امر رشد معادل صفر داشته است؛ کشورمان سه پیک تورمی در دولت‌های هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و روحانی پشت سر گذاشته و دولت رئیسی نیز با ۶۰ درصد تورم، دولت را از روحانی تحویل گرفته است که علت همه این تورم ها، جهش ارزی بوده است.

 

وی ادامه داد: بازار آزاد جریان اصلی اقتصاد در ایران است و جریان‌های دیگر مانند جریان نهادگرایان نقش خاصی ندارد؛ تورم امروز حاصل سیطره جریان بازار آزاد بر مراکز تصمیم ساز کشور است.

 

ظاهری با بیان اینکه شهید حسن باقری پس از اینکه به عنوان خبرنگار ساده روزنامه جمهوری وارد جنگ شد، در جبهه به اشراف اطلاعاتی و رصد راهبردی پرداخت و تبدیل به چشم جبهه‌ها شد، ابراز کرد: ایشان پس از یکسال رصد راهبردی و استراتژیک جمله‌ای را بیان کرد که بسیار حائز اهمیت است شهید حسن باقری گفت امروز باید به خود جرات داد و شیوه غلط جنگیدن را عوض کرد؛ با تغییر استراتژی و شروع جنگ های نامنظم در شب شکست های سالهای اولیه به پیروزی هایی مانند فتح خرمشهر تبدیل شد.

 

وی با اشاره به این که سیاست گران کن یاران بده یک سیاست شکست خورده در طول سالیان گذشته است گفت: در یازده سال گذشته حدود ۸ برابر آنچه که به عنوان یارانه به مردم داده شده در قالب مالیات از جیب آنها برداشته شده است و متاسفانه امروز ما جمعیتی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر داریم.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر دولت فعلی در بودجه ۱۴۰۱ توصیه جریان بازار آزاد را جامه عمل بپوشاند همچنانکه در وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه سران و کمیسیون‌های اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس زمزمه های آن وجود دارد، ۳ تا ۵ میلیون خانواده جدید نیز زیر خط فقر خواهند آمد.

 

وی افزود: اگر امروز شهید حسن باقری در میان ما بود و سیاست‌های دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی و دست فرمونی که امروز دولت رئیسی در پیش گرفته است را رصد می کرد شیوه غلط جنگ اقتصادی دولتمردان را به آنها تذکر داده و می‌گفت که باید استراتژی جنگی اقتصادی تغییر پیدا کند.

 

او با بیان اینکه اقتصاد راهبردی راه سومی است که می‌تواند موجب نجات اقتصاد ایران شود گفت: اقتصاد راهبردی یک اقتصاد تلفیقی از علم اقتصاد و علم استراتژی است که رویکرد راهبردی نسبت به مسائل اقتصاد دارد.

 

وی ام المصائب مشکلات اقتصاد را تورم دانست و عنوان کرد: تورم آثار اقتصادی خاصی مانند کاهش قدرت خرید مردم، انتقال ثروت از مستضعفین به ثروتمندان و آثار غیر اقتصادی دیگر مانند ایجاد ناامنی و استرس در میان مردم را دارد.

 

ظاهری با اشاره به اینکه متاسفانه در آبان ۱۴۰۰ رویکرد مکانیکی بر رویکرد راهبردی اقتصاد غلبه کرد اظهار داشت: در آن روزها گفته می‌شد که با افزایش قیمت بنزین و نزدیک شدن آن قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس که حدود ۵۰۰۰ تومان بود جلوی قاچاق گرفته خواهد شد در حالیکه مبارزه با قاچاق از طریق رصد یکپارچه و کارت سوخت امکان‌پذیر است نهایتاً با گران شدن بنزین در حالی که نرخ ارز رو به کاهش بود به ۳۰ هزار تومان رسید و با فشار آمدن به طبقات ضعیف حوادث آبان ۹۸ رخ داد علاوه بر این ۵۰ روز بعد و با مخابره سیگنال ضعف به دشمنان شهید سلیمانی ترور شد.

 

وی با اشاره به تقابل همیشگی میان اسلام و استکبار ادامه داد: اگر در لایه باورها به تقابل میان اسلام و استکبار ایمان داشته باشیم باید برنامه‌های اقتصادی خود را با فرض باقی ماندن تحریم‌ها برنامه ریزی کنیم و به سمت خنثی‌سازی آنها برویم.

 

او با بیان اینکه ما باید در هر تصمیم اقتصادی وجود دشمن را به عنوان مفروض در نظر بگیریم اظهار داشت: وقتی دولت احمدی نژاد تصمیم به هدفمندسازی یارانه‌ها گرفت، برخی از اساتید اقتصاد مخالف این تصمیم بودند چرا که اصلاح نظام مالیاتی و نظام بانکی را دارای اولویت بیشتری می دانستند.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: در آن زمان بانک مرکزی ارزی را که از دولت گرفته بود در بازار نفروخت چرا که میخواست دلار را بالای هزار تومان نگاه دارد در نتیجه ترازنامه بانک مرکزی متورم شد؛ سیاست هدفمندی یارانه‌ها در اجرا به خوبی پیاده شد اما باید در نظر داشت که وقتی بیماری خونریزی داخلی دارد نباید به معالجه سنگ کلیه او پرداخت؛ وقتی اقتصاد کشور نیازمند اصلاح نظام بانکی بود نباید دولت به سمت هدفمندی یارانه‌ها می‌رفت.

 

وی ادامه داد: متاسفانه دولت آقای احمدی‌نژاد این توصیه رهبری مبنی بر فرض دشمن در همه تصمیمات اقتصادی را مورد توجه قرار نداد و پس از تصمیم هدفمندسازی یارانه‌ها دشمن شوک اقتصادی خود را وارد کرد و علائم بیماری در اقتصاد کشور ظاهر شد؛ در حقیقت از سال ۹۰ زانوی تحریم آمریکا بر روی گلوی ایران آمد اگر چه اقتصاد ایران تحمل بالایی از خود در این زمینه نشان داد.

 

ظاهری با بیان اینکه عدم اشراف اقتصادی دولت از مهم‌ترین دلایل ایجاد مشکلات اقتصادی از سال ۹۰ بود عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی عدم فروپاشی ایران در برابر تحریم ها ساخت درونی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است که ریشه در عاشورا دارد و با وجود اینکه بیشتر فشار و تحریم‌ها به مردم وارد شده است اهداف دشمن محقق نگردیده است.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه جریان تحریف تلاش می‌کند علت رشد نقدینگی در کشور را کسری بودجه القا کند ابراز کرد: در حقیقت عامل اصلی رشد تورم در کشور بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است؛ بانک شروع به چاپ پول می‌کند و پولهای چاپ شده را به جای وارد کردن در بخش تولید صرف دلالی و سفته بازی می کند؛ این روند سکه خریدن و مسکن خریدن بانک ها اقتصاد امروز کشور را به این حال و روز درآورده است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات رهبر انقلاب از دولت ها تشکیل و تجمیع بانکهای اطلاعات اقتصادی است ابراز کرد: اگر دولت فعلی اراده این کار را داشته باشد تشکیل بانک اطلاعات اقتصادی در ۳ تا ۶ ماه امکان پذیر است جریان های انقلابی و در راس آنها مجلس شورای اسلامی باید این مطالبه رهبری را از دولت پیگیری کنند.

 

دکتر ظاهری با بیان اینکه اگر در اقتصاد رویکرد راهبردی وجود داشته باشد تجربه‌ تلخ آبان ۹۸ دیگر تکرار نخواهد شد اظهار داشت: در تمامی تصمیم های اقتصادی باید این نکته باید توجه داشته باشیم که مسیر سازش با آمریکا نه ممکن است و نه مطلوب ماست.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حتی اگر جمهوری اسلامی همه مولفه‌های قدرت آمریکا را بپذیرد آمریکایی ها تا دهه ها یقه مردم ما را رها نخواهند کرد؛ آنها تا زمانی که ملت ایران را از برهم زدن معادلات راهبردی شان در منطقه پشیمان نکنند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه انسان ایرانی نه تحت نظم غربی و نه تحت نظم شرقی در خواهد آمد گفت: فرهنگ ما نظم خاص خودش را دارد که در صورت عمل به بیانیه گام دوم انقلاب به دست می آید؛ مشکل امروز اقتصاد ما این است که نسخه اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشته و نسخه اقتصاد لیبرال را بدتر از کشورهای لیبرال جهان اجرا می‌کنیم.

 

ظاهری با اشاره به اهمیت استفاده از سیستم‌های هوشمند در جهت وادار ساختن انتقال ثروت به عرصه تولید عنوان کرد: یکی از کارهای خوبی که در ابتدای دولت رئیسی و در زمانی که دلار به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده بود صورت گرفت مسدودکردن ۷۰۰ حساب بانکی توسط وزارت اطلاعات بود که برخی از آنها بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان گردش پولی داشتند.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات امروز دولت رئیسی سیطره جریان منادی اقتصاد آزاد در ارکان مختلف دولت است؛ دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که امروز با آذر ۸۹ قابل مقایسه نیست در آذر ۸۹ تورم ۱۰ درصد اما امروز تورم ۶۰ درصد است و هرگونه شک اقتصادی از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد جامعه، بسیار پر هزینه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در زمان هدفمندسازی یارانه ها ذخایر ارزی دولت احمدی نژاد سرشار بود، ابراز کرد: امروز مطابق گفته رئیس جمهور خزانه کشور خالی است و حتی دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی‌های دولت قبل است؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط کنونی بدترین انتخاب خواهد بود.

 

ظاهری با بیان اینکه توانایی دولت در تامین کالاهای اساسی یکی از دلایل عدم فروپاشی اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته بوده است عنوان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، تجهیزات پزشکی، مرغ، روغن، حذف شود حدود یک میلیون و دویست هزار تومان به هزینه های یک خانواده ۴ نفره اضافه خواهد شد در حالی که دولت تنها توانایی پرداخت ۴۰۰ هزار تومان یارانه در ماه را دارد و این امر ضربه شدیدی به اقشار ضعیف جامعه خواهد زد.

 

هم اندیشی

https://hoorkhabar.ir/702364کپی شد!
85
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.