عامل فاجعه آبی ١۴٠٠ در خوزستان

هورنیوز – مدت هاست مردم، کشاورزان و دامداران خوزستانی درگیر مصائب، مشکلات و تنش های آبی هستند. یکی از عوامل اصلی کم آبی خوزستان تونل های انتقال آب از سرشاخه های کارون به مناطق کویری مثل اصفهان و یزد می باشد ولی سال ١۴٠٠ تا به امروز برای خوزستانی ها مخصوصاَ کشاورزان و دامداران سال بسیار سخت و فراموش نه شدنی بود.

 

امسال خیلی از کشاورزان در استان خوزستان ممنوعیت کشت، نابودی محصول و در انتها به ناچار فروش زمین هایی که سالیان سال از آن رزق و روزی حلال کسب می کردند را با چشم خود دیدند و این موارد، تلخ ترین صحنه هایی است که یک کشاورز می تواند در طول عمر خود شاهد کند.

 

دامداران خوزستانی نیز دوران خیلی سخت و کابوس واری را تجربه کردند، اگر کسی تنها روزی و درآمدش دامداری باشد خوب می فهمد داغ دامداری را که از روز اول تولد دام هایش را دیده و امروز باید تلف شدن و جان دادن دام های زبان بسته اش را بخاطر بی آبی ببیند چه حسی دارد.

 

این روزها اکثر وضعیت ها و پیام های ارسالی بین مردم خوزستان پیرامون بی آبی و دعای باران است، کسی منکر اثر مستقیم ادعیه ها و مخصوصا دعای باران نیست اما در خوزستان مرسوم است مسئولان صورت مساله را پاک کنند اما اینبار میخواهیم عامل اصلی بحران کمبود آب در سال١۴٠٠ خوزستان و مقصر نابودی دار و ندار کشاورزان و دامداران را افشا کنیم.

 

برای افشای پشت پرده این ماجرا باید به آمار ورودی و خروجی سدهای خوزستان در سال ١٣٩٩ مراجعه کنیم و با یک محاسبه ساده متوجه خواهید شد به واسطه سوء مدیریت و پیش بینی اشتباه متولیان چه بلایی بر سَر مخازن آبی خوزستان آمده است.

 

بر اساس یک تصمیم اشتباه سازمان آب و برق خوزستان و پیش بینی غلط در بارش سنگین برای بالادست سدهای استان در ماه های بهمن و اسفند سال ١٣٩٩، متاسفانه سازمان آب و برق خوزستان اقدام به رهاسازی و تخلیه مخازن سدها کرده و از اردیبهشت ٩٩ تا آبان ٩٩ حجم مخزن سد دز را بیش از ۶٠ درصد و مخزن سد کرخه را بیش از ۵٠ درصد کاهش می دهد.

 

حجم آبی که می توانست در بدترین شرایط برای بیش از ٢ سال حلال مشکلات خوزستان باشد اینگونه هدر رفت آنهم در زمانی که اکثر کارشناسان و متخصصان محلی و کشوری در خصوص خشکسالی به متولیان و مدیران استان هشدار داده بودند حال چرا آقایان مسئول اینگونه به اشتباه اقدام به تاراج حیات و سرمایه مردم، کشاورزان و دامداران مظلوم خوزستانی کردند جای سوال و ابهام دارد؟!

 

این سوال پیش می آید که سازمان آب و برق خوزستان گناهی ندارد و مقصر اصلی سازمان هواشناسی استان است که باید به عرض خوانندگان محترم برسانیم سازمان آب و برق خوزستان دارای یک معاونت تخصصی به نام مطالعات بوده و مستقلا در بحث تجزیه و تحلیل اوضاع آب و هوایی اقدام می کند.

 

در ایامی که مردم به دلیل بی آبی به شدت ناراحت بودند و اکثر کشاورزان و دامداران خوزستانی دار و ندارشان به فنا رفت و همین موضوع باعث تجمعات اعتراضی مردم در شهرهای مختلف شد و ضد انقلاب و رسانه های معاند هم موج سواری کردند چرا سیستم های بالادستی چشمشان را بر این فاجعه بزرگ بستند.

 

این موضوع از دو حالت خارج نیست اول اینکه مسئولان ارشد استان از این فاجعه اطلاع داشتند و بخاطر مصلحت اندیشی و حفظ صندلی سکوت کردند، دوم اینکه اطلاعی نداشتند و الان با خبر شدند که در دو صورت تاسف بار است.

 

حال از استاندار خوزستان، رئیس کل دادگستری استان و نهادهای نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی انتظار می رود با تشکیل کمیته حقیقت یاب و مستقل با مقصران این فاجعه بزرگ از رئیس گرفته تا کارشناس، برخورد قاطع نمایند تا درس عبرتی برای مدیران آینده باشد.

 

حسن سلامت دوم

https://hoorkhabar.ir/700557کپی شد!
99
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.