وزارت کشور به اشتباه حکم صادر کرده است/ منتقدین سالهای اخیر چشم بر تخلفات همکاران خود بسته اند/ سرپرست شهرداری اهواز قطعا زیر بار خواسته های مسئله دار نمی رود

به گزارش هورنیوز؛ این روزها خبرهای طناب کشی شورا و شهرداری اهواز به صدر اخبار استان خوزستان و گاها کشور تبدیل شده تا این کلانشهر توسعه نیافته همچنان با تکرار حواشی بی شمار سالهای گذشته به استقبال سال جدید برود.

 

سوالی که این میان شهروندان اهوازی از افراد مطلع یا رسانه ها می پرسند این است که چرا شهردار اهواز در این مقطع زمانی عزل شده است؟ سوالی که برای آن چندین جواب وجود دارد و پاسخ آن به سال اول شروع دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهواز باز می گردد.

 

شورایی که شروع آن با اما و اگر بود و اسامی منتخب طی چندین مرحله تعویض و در بیشتر موارد وقتی بازشماری آرا صورت پذیرفت نشان از عدم وجود نظارت، قانونمندی و… در برگزاری انتخابات این دوره بود. البته بماند که همچنان برخی از کاندیدای آن دوره اذعان دارند که برای ورود به شورا رای لازم را کسب کرده اند و شاید دست های پشت پرده از ورود این افراد به شورا جلوگیری کرده باشند!

 

از این مناقشه که بگذریم انتخاب سرپرست شهرداری (محمد عتاب اهوازی) در شروع دوره پنجم شورای اهواز توسط این اعضا کاری ماندگار در تاریخ مسئولین ناکارآمد اهواز بود که ضرب المثل “سالی که نکوست از بهارش پیداست” را به وضوح یادآوری می کرد.

 

انتخاب شهردار

با نتیجه گیری اعضای شورا برای انتخاب شهردار، منصور کتانباف کارکشته بعنوان شهردار اول شورای پنجم با ۱۳ رای توانست کرسی شهرداری اهواز را تصاحب کند تا پس از بیست ماه همان اعضا بر روی کم کاری، عدم کفایت مدرک تحصیلی برای این پست، بازنشستگی و… در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به استیضاح وی وارد جدل شوند که با تاکتیک شب عید است و باید منافع شهروندان اهوازی را در نظر داشته باشیم و… یک عضو شورا، این استیضاح به چند ماه بعد موکول شد.

پس از جدایی و دو دستگی اعضای جمنای شورای اهواز، این افراد بیست و ششم اردیبهشت ۹۸ از آن عکس یادگاری و ماندگار دست گره کرده و لبان خندان عبور کرده و با ۱۱ رای منصور کتانباف را استیضاح کردند. پس از آن موسی شاعری با ۱۱ رای سرپرست و سپس شهردار اهواز شد.( دو رای حسین حیدری و محمد جعفر فلسفی در عزل و نصب کتانباف و شاعری مشترک بود)

 

پس از انتخاب شاعری برخی اعضای شورا برای زهر چشم از وی بعد از مدتی تا طرح سوال و استیضاح او رفتند که ناگهان در چرخشی عجیب به حامیان وی تبدیل شده که این حرکات در ذهن شهروندان اهوازی ماندگار خواهد بود.

 

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عنوان جانبداری شهردار و تیمش از برخی کاندیدا توسط بعضی رسانه ها نیز باعث شد تا دو نماینده راه یافته به مجلس پس از راهیابی به این پارلمان به عملکرد شهردار ورود کنند که یکی از آنها تا پای استیضاح وی به همکاری با گروه همراه خود در این شورا ادامه داد، و چندین جواب دیگر که می توان به شایعه بستن لیست برای انتخابات آتی شورای اهواز، سهم و استخدام بیشتر برخی افراد صاحب نفوذ و چند مسئله دیگر اشاره کرد.

 

آیا شاعری باید عزل می شد؟

حسین حیدری با درک صحیح از شورا و تجربه و تسلط به قوانین این نهاد بعنوان مخالف عزل شهردار می گوید: پس از گذشت ۲۰ ماه از انتخاب این شهردار، دستگاه نظارتی ورود و عنوان کرده که وی شرایط شهردار بودن را ندارد. در این صورت، وزارت کشور باید حکم شهردار اهواز را لغو می‌کرد، چرا توپ را به زمین شورا انداختند؟ عدم لغو حکم شهردار توسط وزارت کشور، احترام به اعضای شورا نیست.

 

حیدری افزود: با این شرایط گفته می‌شود که یک نهاد خارج از مجموعه شورا، برای شورا تعیین تکلیف کرده است بنابراین پیشنهاد می‌شود این جلسه ۲۴ ساعت عقب بیافتد و تضمین می‌دهم که استعفای شهردار اهواز را روز شنبه تقدیم کنم تا شهردار با استعفا از سمت خود برود.

 

وی گفت: از طرف دیگر، این برکناری از طرف وی (شهردار) قابل پیگیری است که با استعفا دیگر قابل پیگیری نیست. با این کار شورا نیز به استقلال خود احترام می‌گذارد و نمی‌گذارد یک نهاد از بیرون از شورا برایش تصمیم‌گیری کند.

حیدری بیان کرد: من از ابتدا گفتم که آقای شاعری شرایط لازم را ندارد اما در نهایت وزارت کشور حکم وی را صادر کرد.

 

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: اگر وزارت کشور حکم شهردار را صادر نمی‌کرد آیا موسی شاعری شهردار بود؟ مرجع صادرکننده حکم اشتباه کرده است و خودش باید حکم را لغو کند.

 

حیدری در پابان تصریح کرد: این تصمیم شورا (برکناری شهردار) قابل پیگیری در دیوان عدالت اداری است.

 

به گزارش هورنیوز، موسی شاعری به اشتباه یا درست بالاخره از شهرداری اهواز کنار رفت (لازم به توضیح است همانهایی که دوسال پیش وی را انتخاب کردند روز گذشته با استناد به نامه سه نهاد نظارتی خواهان عزل وی شدند که این نشان از عدم آگاهی این اعضای شورا برای انتخاب یک شهردار را دارد) اما آنچه که این میان و به عمد از دید فریاد کنندگان درون و برون شورا پنهان مانده است تخلف برخی اعضای شورا در املاک، حمایت پر مسئله از برخی مدیران شهرداری، سهم خواهی و… است. افرادی که سالها قبل از ورود به شورا به انتقاد از همه مسئولان کشور، استان و اهواز مشهور بودند امروز سکوت مطلق داشته و برای برخی همکاران خود در شورا امتیاز خاص قائل شده اند و خواسته های شهروندان اهوازی را فدای بقا و آینده خود کرده اند!؟

 

و اما سرپرست شهرداری تازه نفس چه خواهد کرد؟

ابراهیم نوشادی یکی از مدیرانی است که به قوانین و شهرداری آشنایی کامل دارد و قطعا مثل سرپرستان ادوار گذشته شهرداری پای استخدام و… برخی زیاده خواهان درون و برون شورا نمی رود، که اگر این مهم صورت پذیرد خوب می داند آینده مدیریتی خود را زیر سوال برده است. او شخصی کاربلد است که امیدواریم در این چند ماه پایانی شورای پنجم مقتدرانه بدون درنظر داشتن نظرات مسئله دار به خدمت رسانی اهوازی ها بپردازد.

 

پی نوشت

امیدوارم نهادهای نظارتی هرچه سریعتر موضوع دخالت در مجوز املاک، سهم خواهی برای مدیریت برخی اقوام و رفقای محفلی، استخدام ها و… بعضی اعضای شورای پنجم را مشخص کنند تا مردم اهواز در انتخابات آتی این شورا بدانند به چه کسانی بایستی رای دهند.

https://hoorkhabar.ir/693315کپی شد!
212
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.