تاثیرات کرونا روی صنعت پتروشیمی طولانی مدت است

هورنیوز – صنعت پتروشیمی صنعتی وابسته به نفت است و تحولات منفی در بازار نفت در این صنعت تاثیر مخربی برجای گذاشت. صنعت پتروشیمی هم در سال گذشته مشکلات زیادی را تجربه کرد و این سوال اصلی وجود دارد که چه زمانی می توان انتظار احیای این صنعت را داشت؟ نکته مهم این است که بحران کرونا تاثیر زیادی روی بخش عرضه صنعت پتروشیمی نداشت بلکه تقاضا را کاهش داد و تصمیم گیری های انجام شده در مورد تولید در این صنعت هم به دلیل افت تقاضا بود.

 

موسسه مطالعاتی مک کینزی در گزارش اخیر خود نوشت: «روند بازسازی صنعت پتروشیمی در دنیا بسته به موقعیت جغرافیایی و زنجیره ارزش متفاوت خواهد بود. البته سطح درگیری مناطق مختلف دنیا با ویروس کرونا و نحوه کنترل این بحران در کشور هم عامل مهمی است که می تواند روی سطح تقاضا تاثیرگذار باشد.»

 

این موسسه مطالعاتی سناریوهای مختلفی را پیش روی بازار محصولات پتروشیمی می داند. طبق اولین و خوش بینانه ترین سناریو اغلب کشورهای دنیا تا انتهای سال جاری در برابر کرونا واکسینه می شوند و عملکرد اقتصادی به حالت عادی باز می گردد و صنعت پتروشیمی از ابتدای سال ۲۰۲۲ رشد را تجربه می کند ولی رسیدن به شرایط که قبل از همه گیری کرونا داشت در فاصله سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ امکان پذیر خواهد بود.

 

احیای صنعت پتروشیمی پروسه ای طولانی است
اما روند احیای بازار دو محصول مهم پتروشیمی یعنی متانول و اتیلن طولانی تر خواهد بود. موسسه مک کینزی در این مورد نوشت: «قیمت پایین نفت در بازار جهانی و احتمال تداوم این وضعیت عامل منفی برای بازار پتروشیمی است زیرا باعث می شود قیمت اصلی ترین فراورده های پتروشیمی در دنیا تنزل یابد و فعالان این بازار حاشیه سود پایینی را تجربه کنند. این مساله باعث می شود تا احیای بازار دو محصول مهم پتروشیمی یعنی اتیلن و متانول با سرعت کمتری اتفاق بیفتد و برخی تحقق شرایط پیش از کرونا را در این دو بازاربه سال ۲۰۲۶ و سالهای بعد از ان موکول می کنند.»

 

بر مبنای این گزارش در سال جاری حاشیه سود بازار پلی اتیلن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا می کند.

 

در سال ۲۰۲۰ شرکتهای فعال در حوزه پتروشیمی اقدام به تولید با ظرفیتی کمتر از حداکثر ظرفیت خود کردند به عنوان مثال تنها از ۸۵ درصد ظرفیت تولید اتیلن در دنیا استفاده شد و با توجه به وضعیت بازار انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ هم تنها از ۸۵ درصد ظرفیت تولید اتیلن استفاده شود. احتمال تولید با کمتر از ۸۰ درصد ظرفیت تولید اتیلن در دنیا هم در بازه مورد بررسی وجود دارد که دلیل ان را می توان تاثیرات اقتصادی کرونا تا سالهای اتی دانست.

 

رونق ساخت و ساز باعث رشد صنعت پتروشیمی می شود
اتیلن اصلی ترین و مهمترین محصول پتروشیمی در دنیا است و بالغ بر ۲۵ درصد از کل بازار پتروشیمی دنیا ا تشکیل می دهد. انتظار می رود در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی هم اتیلن اصلی ترین و مهمترین محصول پتروشیمی مورد استفاده در دنیا باشد و قیمت ان بالغ بر ۱۴ درصد رشد کند.

 

به گزارش مرکز مطالعاتی transperancy اتیلن در تولید محصولاتی استفاده می شود که در صنعت ساختمان و بسته بندی کاربرد دارد و رشد تقاضا برای محصولات این صنایع باعث رشد تقاضا برای اتیلن می شود.

 

بررسی ها نشان می دهد هر ساله ۲۵ درصد از محصولات پتروشیمی دنیا برای تولید محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان به کار می رود و انتظار می رود در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ سهم این صنعت در مصرف فراورده های پتروشیمی به بیش از ۳۴ درصد برسد.

 

در نتیجه رشد صنعت ساختمان و ایجاد فضایی پویا برای این صنعت می تواند بستر را برای رشد تقاضای فراورده های پتروشیمی به خصوص اتیلن فراهم کند و مزایای زیادی برای شرکتهای فعال در این حوزه دارد.

 

کشورهای در حال توسعه اصلی ترین بازار مصرف فراورده های پتروشیمی
این مرکز مطالعاتی بر این باور است بازار کشورهای درحال توسعه به عنوان اصلی ترین و مهمترین بازار تاثیر گذار روی صنعت پتروشیمی محسوب می شود زیرا در این کشورها برای توسعه زیر ساختهای شهری وصنعتی، فعالیتهای ساختمانی زیادی انجام می شود و تقاضا برای محصولات پتروشیمی هم بسیار زیاد است.

 

به همین دلیل است که در کشورهای خاورمیانه از قبیل امارات و عربستان، سرمایه گذاری زیادی برای توسعه صنعت پتروشیمی شده است و این کشورها در تلاش هستند تا از این بازار پر رونق بیشترین منفعت را به دست بیاورند.

 

مرکز مطالعاتی transperancy با اشاره به این مطلب که کشورهای آسیا-پاسیفیک سهم ۵۰ درصدی در بازار محصولات پتروشیمی دنیا را دارند نوشت: «در این کشورها تقاضا برای محصولات پتروشیمی بسیار بالا است و کشور چین در این بازار جایگاه ویژه ای دارد. این کشور طرح های توسعه زیر ساختی زیادی را اجرا می کند و تقاضای آنها برای فراورده های پتروشیمی در صنعت و تولید بسیار بالا است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و یکی از بزرگترین کشورهای در حال توسعه است که از محصولات پتروشیمی برای توسعه صنعت ساختمان، تولید محصولات صنعتی و حتی تولید فراورده های الکترونیکی استفاده می کند. استفاده از فراورده های پتروشیمی در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها در این کشور پر جمعیت، عامل اصلی افزایش تقاضای فراورده های پتروشیمی شده است.»

https://hoorkhabar.ir/692362کپی شد!
91