صدای واحدی از نمایندگان خوزستان در مجلس به گوش نمی رسد/ ۷۰ درصد از شاغلان پتروشیمی های استان غیربومی هستند

هورنیوز – حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان صبح امروز در جلسه با نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به یک زمان بندی رسیدیم که از اعتبارات استانی و شهرداری‌ها می‌توان اقدامات لازم را برای حل برخی از مشکلات خوزستان انجام داد.

 

وی با اشاره به اینکه برای خسارت‌های وارد شده نیز مقرر شد تا با قید فوریت پرداخت شود و تسهیلات با درصد پایین و کمک‌های بلاعوض بنا شده که امروز در هیئت دولت تصویب شود، افزود: همچنین بنیاد مسکن مقرر شده است که قبل از مصوبه دولت، خودش از اعتبارات داخلی اقدام به کمک خسارت دیدگان کند.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه کارشناسان همچنان در بندر امام هم مشغول برآورد خسارت هستند، ادامه داد: از مدیرعامل منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر درخواست شد که برای منطقه کمپ بی و یکی دیگر از مناطق که اوضاع خوبی ندارند، هزینه ساخت منازل آنجا را متقبل شود؛ همچنین منطقه گاما مقرر شد تا اعتباراتی را که از شورای راهبردی به شهر اختصاص داده شد، کجا هزینه کرده‌اند و باید نظارت لازم در این خصوص انجام شود.

 

آمار برعکس پتروشیمی‌ها

درویشیان بیان کرد: آمار تمام شاغلان شرکت‌های پتروشیمی و منطقه ویژه را درخواست کردیم تا اعلام کنند تا با مشخصات این افراد مشخص شود که چه تعداد بومی و چه تعداد هم غیربومی هستند؛ بنا به گفته نماینده این شهر «۷۰ درصد شاغلان غیربومی و مابقی بومی هستند» که خود منطقه ویژه آمار برعکس این را ارائه کرد و بنا به گزارش منطقه ویژه «فقط تخصص‌هایی را که در منطقه نیست، از خارج استان مشغول به کار می کنیم».

 

وی با اشاره به اینکه شنیده شد که حتی نیروهای خدماتی را نیز از خارج استان آورده‌اند که این ادعا باید بررسی و پیگیری شود، تأکید کرد: در سطح استان رویکرد ما این است که مسائل اصلی استان‌ها را در سطح ملی رصد کنیم؛ برای خوزستان چهار مورد اصلی تعیین شده است.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: مناطق ویژه مناطق آزاد آسیب‌هایی در سطح کل کشور دارد و نیازمند اصلاح قوانین است؛ سوری ثبت شرکت می‌کنند و از آن برای فرار از مالیات استفاده می‌شود که این ایرادها باید اصلاح شود؛ همچنین خود شهرداری نیز برخی قوانینش مشکل دارد به طور مثال واقعاً کمیسیون ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود چرا که وسیله سوءاستفاده برای شهرداری و حتی افراد بیرون شهرداری شده است.

 

درویشیان افزود: این‌ها در حال اصلاح است و یک بسته هم داریم نهایی می‌کنیم و با کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم ارتباط برقرار می‌کنیم و جلساتی را برگزار کردیم و مواردی که به آن می مرسیم؛ این موارد را اصلاح کنیم.

 

شهرهای خوزستان طرح تفصیلی ندارند

وی در ادامه گفت: در دستگاه‌های اجرایی، قانون قبلی این بود که مالیاتی ارزش افزوده را از قرارداد کم کنند و به مالیات می‌دهند ولی حالا به خود مؤدیان واگذار شده است و سال‌ها از پرداخت کوتاهی می‌کنند؛ چرا باید این اعتبارات میلیاردی به خود مؤدیان واگذار شود؟ که این قانون نیز باید اصلاح شود.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: در حوزه آب و اراضی هم قوانین خوبی وجود ندارد که مجلس انقلابی باید اصلاحات را انجام دهند چرا که اگر ریل دستگاه‌های اجرایی کم نقص باشد، ما در نظارت با رغبت بیشتری کار خود را انجام می‌دهیم.

 

درویشیان گفت: وقتی قانونی است که ما اعتقاد داریم آن قانون خودش فسادزا است، دیگر انگیزه‌ای برای مقابله به آن وجود ندارد؛ مثلاً یک قانونی بود که اراضی که تصرف شده‌اند، دستگاه‌های خدمات رسان سه سال به آنها خدمات بدهند و این به معنای حمایت از افرادی است که تخلف مرتکب شده‌اند؛ مگر می‌شود کسی که سه سال آب و برق و گاز داشته باشد، با آن برخورد کرد.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: اتفاقات خوبی در قوه قضائیه رخ داده است و رئیس قوه قضائیه مصمم هستند و اراده جدی در پیگیری امور مردم و اصلاح امور دارند چرا که اگر قوه قضائیه وارد نشود، این مشکل حل نمی‌شود؛ لذا پیگیری در دستور کار سازمان بازرسی و قوه قضائیه است و آیت الله رئیسی بر پیگیری و مطالبه گری مردم تأکید دارند.

 

وی تصریح کرد: در رابطه با مسائل استان، مجمع نمایندگان مستندات مربوط به سطح استانی و ملی را به ما ارائه دهند تا در پیگیری‌های خود از آنها استفاده کنیم؛ ۲۳ هزار میلیارد تومان با جرایم از محل عوارض آلایندگی است که این اعتبار جدای از سه درصد است؛ این مبالغ اگر گرفته شود، بسیاری از مشکلات استان خوزستان حل می‌شود و نمایندگان باید در این زمینه پیگیری کنند.

 

درویشیان عنوان کرد: یک آسیبی که در استان خوزستان وجود دارد این است که صدای واحدی از نمایندگان و افراد دغدغه‌مند به گوش نمی‌رسد. یعنی اگر ۱۸ نماینده یکصدا پرداخت حق آلایندگی یا حل مشکلات مربوط به حوزه اشتغال، آب و فاضلاب را خواستار شوند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: به استاندار خوزستان نیز اعلام شد که برنامه مطالعات اجرای طرح آب‌های سطحی را در دو هفته انجام دهد و بعد طرح اجرایی آن را اجرا کنند که آن هم زمان بندی دارد؛ بحث تخصیص اعتبار نیز اعلام شد که در یک زمان بندی مشخص پیگیری و نهایی شود.

 

درویشیان با اشاره به اینکه برای کارهای با قید فوریت مثل پمپ، لجن کش و دیگر تجهیزات نیز گفتیم پیش‌بینی لازم را داشته باشد، طرح جامع فاضلاب که فقط ۴۰ درصد آن اجرا شده است باید به اتمام برسد که اعتبار آن در مقطع اهواز سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. طرح جامع اهواز متعلق به سال ۸۵ است که به روزرسانی نشده است و اکثر شهرهای استان طرح تفصیلی ندارد و اخیراً فقط برای چند شهر طرح جامع مصوب شد که آن هم تا طرح تفصیلی نباشد، فایده‌ای ندارد.

مهر

https://hoorkhabar.ir/690847کپی شد!
93
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.