مدیریت بحران کرونا بر عهده ۸۰ میلیون ایرانی است

هورنیوز – دکتر اسدالله چراغی مدرس دانشگاه؛ مدیریت بحران شامل چهار فاز پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله، بازسازی و بازتوانی است با این وجود از پیش آمدن یک بحران نمی توان جلوگیری کرد اما با پیش بینی و پیش گیری مناسب می شود خسارت های کمتری را از قبل جانی و مالی متحمل شد.

 

زمان را عامل تعیین کننده در بحث پیش بینی خواند و در رابطه با برنامه ریزی و آگاهی دادن به مردم در زمان وقوع رخداد در فاز اول با استفاده از تجهیزات مناسب در دستگاه های مرتبط مانند هواشناسی، قابلیت پیش بینی هرگونه رخداد طبیعی را جهت برنامه ریزی و آگاهی مردم  به کار ببریم.

 

دستگاه های اجرایی مسئول  رسیدگی به اقدامات پیشگیرانه هستند و موظفند اقدامات پیشگیرانه را جهت کاهش خسارات در زمان وقوع یک بحران انجام دهند.

 

شکی نیست که نمی توان از روی دادن یک رخداد طبیعی جلوگیری کرد اما اگر اقدامات پیش گیرانه را به خوبی انجام داده باشیم و خود را برای مقابله تجهیز کرده باشیم، می توانیم در بحث آمادگی و مقابله، بهتر عمل کرده و خسارت های جانی و مالی کمتری را متحمل شویم.

 

بعد از اتمام یک رخداد در فاز بازسازی و باز توانی با همکاری تمام نهادها و ارگان ها باید وضعیت منطقه حادثه دیده را به وضعیت قبل از بحران برگردانیم کاری که در مناطق زلزله زده در استان اتفاق افتاد و تعمیرات خسارت و بازسازی به شرایط قبلی برگشتند.

 

بدون شک در حال حاضر مهمترین بحرانی که همه جهان را درگیر کرده موضوع پاندمی کووید۱۹ است؛ بلایی کشنده و مصیبتی نامبارک که در صورت کنترل نشدن آن، همانگونه که وزیر محترم بهداشته متذکر شده اند باعث می شود کشور ما را در سیاه چاله کرونا بیاندازد.

 

این مدیریت یک امر یک سویه نیست و نمی توان آن را صرفا از مسئولین و یا مردم خواست چرا که بدو نشک برای کنترل و مدیریت بحران کرونا باید همه آحاد جامعه چه مسئولین وزارت بهداشت یا سایر وزارتخانه ها و تک تک مردم خود را در برابر این بلا مسئول بدانند و با رعایت توصیه ها و اصول پیشگیرانه از انتشار و گستردگی آن، پیش از آنکه فاجعه آفرینی کند، جلوگیری به عمل آید.

 

به نظر می رسد ما باید از دوران کودکی و از سنین خورد به فرزندانمان درس مدیری ت بحران را آموزش دهیم تا این مقوله به یک فرهنگ و یک امر نهادینه تبدیل شود.

https://hoorkhabar.ir/689611کپی شد!
128
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.