دروغ تا راست پترو وعده ها در مجلس یازدهم

به گزارش هورنیوز، سید احسان حسینی در مکتوبات مدعی پترو وعده ها در مجلس یازدهم و لابی وزارت نفت با نمایندگان با مصداق طرح قیر رایگان و موافقت با احداث برخی از پتروشیمی ها شده است. هرچند این رسانه نیز، نقدهای تندی بر طرح قیر رایگان دارد، اما ادعای لابی آنهم در این سطح، جای اما و اگرهای بسیار دارد.

 

بنا بر رسالت رسانه ای و انجام وظیفه در حوزه حساس سازی، اقدام به انتشار متن شده و از کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان، تقاضای ارایه توضیحات در این خصوص را داریم. مجددا تاکید می گردد که این رسانه، فاقد هرگونه جانب داری سیاسی و صنفی بوده و بعنوان رسانه مستقل، ایفای نقش می نماید.

 

بعد از گذشت روزهای ابتدایی مجلس یازدهم و خوابیدن تب داغ نمایندگان مجلس انقلابی برای ختم روزانه قرآن و نامگذاری فرودگاه‌ها و بزرگراه‌ها به نام شهید قاسم سلیمانی و درنوردیدن مرزهای انقلابی‌گری، حال ظاهرا کم کم این نمایندگان در حال یاد گرفتن معامله با دستگاه‌های دولتی برای دریافت رانت و امتیازات ویژه برای حوزه‌های انتخابیه خود هستند.

 

به ظاهر استارت ماجرا امروز و با تصویب کلیات طرح ‎قیر رایگان کلید خورده است. طرحی که همه کارشناسان بر ‎فسادزا بودن آن اتفاق نظر دارند ولی نمایندگان مجلس یازدهم آن را به تصویب می‌رسانند.

 

نکته جالب توجه اینکه این طرح در مجلس دهم که ادعای انقلابی‌گری نداشت رای نیاورد و از قانون بودجه ۹۹ حذف شد. اما در کنار این موضوع، معاملات دیگری نیز در پشت پرده در حال انجام است.

 

بیژن زنگنه وزیر نفت که بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم نگران ‎استیضاح خود در این مجلس است، تصمیم گرفته تا با احداث پتروشیمی‌هایی در استان‌های جنوبی، غربی و شمالی کشور اعتماد برخی از نمایندگان کلیدی مجلس را به دست آورد. در این بین تعدادی از واحدهای پتروشیمیایی در شهرستان مرودشت واقع در استان فارس احداث خواهد شد. حال سوال اساسی این است که چرا وزارت نفت برای احداث این واحدها، استان فارس را انتخاب کرده است.

 

با مشاهده ترکیب اعضای ‎کمیسیون انرژی درمی‌یابیم که بعد از استان خوزستان که همواره بیشترین عضو را در کمیسیون انرژی دارد، رتبه بعدی از نظر تعداد نمایندگان در اختیار نمایندگان استان فارس است. در این بین فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی نیز نماینده مردم کارزون و کوه‌چنار واقع در استان فارس است. در نتیجه توجیه سیاسی طرح وزارت نفت برای احداث پتروشیمی در استان فارس کاملا قابل مشاهده است.

 

در این بین تعدادی از نمایندگان ‎استان فارس اخیرا در نامه‌ای به بیژن زنگنه خواستار تسریع در فرآیند احداث این پتروشیمی‌ها شده‌اند. همزمان با تلاش‌های وزارت نفت برای احداث پتروشیمی در استان فارس، تغییر مواضع ۱۸۰ درجه‌ای برخی از نمایندگان این استان نیز جالب توجه است. نماینده‌ای که قبل از شروع مجلس یازدهم خود را انقلابی دانسته و در انتقاد به طرح خط لوله اتیلن غرب (طرحی مشابه طرح فعلی وزارت نفت) نسبت به عملکرد وزارت نفت اعتراض داشت، حال بدون توجه به اقتصادی نبودن طرح فعلی وزارت نفت، با انجام مصاحبه‌های رگباری با روابط عمومی وزارت نفت و کانال‌های وابسته، عملکرد شخص وزیر نفت را ستودنی دانسته و برای تعریف و تمجید زنگنه کم نگذاشته است.

 

تلاش نمایندگان برای اخذ مجوز احداث پتروشیمی در حوزه انتخابیه و در عوض حمایت‌های سیاسی از دولت و وزارت نفت امری مسبوق به سابقه است به گونه‌ای که این گونه پتروشیمی‌ها در فضای رسانه به « پترووعده‌ها » شناخته می‌شوند. در این بین به نظر می‌رسد با توجه به نامه‌نگاری‌ها نمایندگان استان فارس به وزیر نفت و تغییر مواضع ۱۸۰ درجه‌ای برخی از آنها، رسما پای پترووعده‌ها به مجلس یازدهم نیز باز شده است.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شعار سال

 

https://hoorkhabar.ir/687492کپی شد!
46
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.