نگذاریم تعلل در رسیدگی به مطالبات بخش کارگری، به تجمع و اعتراض برسد

هورنیوز – سید کریم حسینی، درباره اعتراضات کارگری که این روزها باتوجه به شرایط اقتصادی بیشتر شده‌ است، گفت: در خصوص مطالبات و خواسته‌‌های کارگری در جلسات کمیسیون اجتماعی مجلس بحث‌های بسیاری شد.

 

وی ادامه داد: قطعا مطالبات کارگری و خواسته‌هایی که این روزها در سطح جامعه در خصوص کارگری مطرح است، در کمیسیون مطرح ‌‌می‌کنیم؛ اگر کارگر نباشد چرخ تولید هم نمی‌چرخد بنابراین باید به آنچه که می‌گویند، توجه داشته باشیم.

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بحث‌هایی در همین استان خودمان در خصوص کارگران وجود دارد، عنوان کرد: بارها گفتم باید با یک عزم جدی و اراده قاطع همه نمایندگان مردم مسئله مطالبه کارگران را پیگیر باشیم.

 

وی ادامه داد: عمده تجمعات کارگری که شکل می‌گیرد؛ اعتراض غیر کارگری و با انگیزه‌های غیرکارگری به هیچ وجه نیست، همه انگیزه‌ها به تعامل دولت و مسئولان با طبقه کارگر بازمی‌گردد.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای بیان کرد: تنوع قراردادها بین کارگران و کارمندان آفت بسیار مهلک و آسیب‌رسانی برای این بخش از جامعه است.

 

وی ادامه داد: امروز تاخیر در پرداخت مطالبات وجود دارد، در صورتی که در بسیاری از مواقع می‌توانیم با تدبیر و چاره‌اندیشی آن را حل کنیم اما می‌گذاریم به راه‌های دیگر برود.

 

حسینی خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی برای کارگاه‌ها و کارخانجات دولتی و یا غیردولتی  ایجاد می‌شود که به مراجع قضایی محول می‌شود باید در همان شرایطی که با افراد متخلف برخورد می‌شود به موازات آن مطالبات کارگری را در نظر بگیریم، یعنی به وقت بتوانیم حتی پرداخت‌های حداقلی داشته باشیم که اسباب آسیب به این طبقه فراهم نشود.

 

وی تاکید کرد: کارگر طبق پرداختی که ماهیانه به آن داده می‌شود زندگی و برنامه‌اش را  تنظیم می‌کند، بنابراین باید بتوانیم در عین حال که با فساد و عاملان آن برخورد می‌کنیم، به فکر دریافتی کارگران هم باشیم.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با رویکردی که رئیس قوه قضاییه در پیش گرفته است، در حال حاضر تاکید می‌شود که برخورد با افراد متخلف صورت گیرد و برخورد با مرکز تولیدی و کاری که منجر به تعطیلی آن مرکز شود صورت نگیرد که پدیده این امر را در بحث شرکت هفت تپه مشاهده می‌کنیم.

 

وی بیان کرد: در بحث هفت تپه تخلفاتی وجود دارد، برخورد قاطع و لازم باید صورت گیرد اما مطالبات بخش کارگری و کارمندی آن را باید در نظر بگیریم و رسیدگی کنیم و نگذاریم به تجمع و اعتراض برسد.

 

حسینی گفت: امروز از لحاظ امنیتی و اجتماعی نگرانی نداریم زیرا طبقه کارگری ما متعهد به نظام و کشور است. اما برای همین زحمتی که برای آنها ایجاد می‌شود که جلوی اداره‌ای جمع شوند تا مطالبات‌شان را بیان کنند باید پیش قدم شویم و این موارد را از بین ببریم. که در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی رسیدگی به مطالبات کارگری را اولویت اول خودمان قرار دادیم و باید بگویم که این کار را هم آغاز کردیم.

 

وی درباره تنوع قراردادهای استخدامی که این روزها جامعه کارگری و کارمندان با آن درگیر هستند، گفت: در  سیستم اداری و استخدامی ما شرکت‌ها، ادارات خصوصی و نیمه دولتی و دولتی آمدند به سلیقه خودشان قراردادهایی را تنظیم کردند و با کارگر و کارمندشان بستند که مدت زمان آن در بسیاری از مواقع قانونی نیست، بندهای این قراردادها در بسیاری از اوقات اجحاف به کارگران و کارمندان است و حتی امنیت روانی که مهمترین عامل برای کارگر و کارمند است را ندارد از همین رو در کمیسیون اجتماعی به فکر اصلاح این امر هستیم.

 

نماینده اهواز یادآور شد: امروز کارگر و کارمندی داریم که ۲۰ سال است در یک اداره‌ای فعالیت می‌کند اما هنوز هم با یک قرارداد موقت بر سر کار است که این امر قطعاً یک نوع ناامنی روانی را به خود فرد و خانواده‌اش تحمیل می‌کند، معنی ندارد کارگری که چندین سال است در یک جا کار می‌کند، چنین قراردادی داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: وجود چنین قراردادهایی یا ناشی از عدم اطمینان است یا عدم تدبیر که ما نتوانستیم قراردادش را ثابت کنیم، کارمندی که به شکل پیمانی مشغول کار است باید رسمی شدنش با رعایت همه مسائل قانونی صورت گیرد اما این اتفاق نمی‌افتد و نمی‌دانیم واقعا دلیل این مقاومت چیست.

 

نماینده اهواز در پایان تاکید کرد: ناامنی برای کارگران و کارمندان با قراردادهایی نامشخص معنی ندارد، باید این بساط برچیده شود و این افراد با تیپ قرارداد مشخص و با رعایت همه جوانب مشغول به کار شوند.

https://hoorkhabar.ir/686991کپی شد!
14