سابقه منفی فرماندار شوش در کنترل اعتصابات کارگرى هفت تپه!

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با دارا بودن حدود ۵ هزار نفر کارگر به عنوان عظیم‌ترین کارخانه شهرستان شوش تلقى مى شود.

 

این روز‌ها کارگران این شرکت به دلیل عدم پرداخت حقوق و معوقات ۳ ماهه خود با توجه به مشکلات و سختی‌های زندگی در شرایط کرونایی دست به اعتصاب زده‌اند.

 

اگر بخواهیم علت اصلی مشکلات این روز‌های این شرکت را بررسی کنیم به مسئله خصوصی‌سازی و روند واگذاری این شرکت می‌رسیم. اما اکنون، قصد داریم به چرایی بروز مشکلات معوقات کارگران و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات کار و مرتبط با کارگران از منظر میزان و سهم مسئولیت مدیریت شهرستان شوش بپردازیم.

 

از جمله مهم‌ترین وظایف دولت، پس از واگذاری هر مجموعه‌ای نظارت بر حسن اجرای تعهدات آن است. کمااینکه روند واگذاری می‌بایست از طریق قرارداد مربوطه بیشترین میزان تعهدات را از مجموعه خریدار بگیرد. اما این نظارت دولت در حوزه شهرستانی محدودتر شده و با توجه به شرح وظایف فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در هر شهرستان مسئول اجرای سیاست‌های عمومی دولت و البته معطوف به مسائل جزیی‌تر، ولی مهم همچون نظارت است.

 

فرمانداری هر شهرستان شرح وظایف معین و مشخص دارد که می‌خواهیم ارتباط ۳ بند ۲۲، ۲۶ و ۴۴ آن را با مسئله نیشکر هفت تپه شوش تحلیل و بررسی کنیم.

 

مطابق بند ۲ فرماندار مسئول تامین امنیت و نظم در شهرستان است. بیش از یک سال از اعتراضات مسالمت آمیز کارگری در شهرستان شوش می‌گذرد. اینکه چرا این اعتراضات از درب کارخانه به شهر کشیده شده بود این سوال را برای شهروندان ایجاد کرده است که مطالبه‌گری کارگران در مدیریت‌های قبلی شهری چرا به این سطح نرسیدند؟ در آن زمان نیز مطالبات کارگری موجود بود. اما اینجاست که هنر مدیریت تجربه‌مند می‌تواند در گذار شرایط بحرانی خود را نشان دهد.

 

اعتراضاتی که اگر با ورود مستقیم فرماندار بعنوان مسئول نظارت بر دستگاه‌ها در شهرستان، مدت‌ها قبل از وقوع در درب کارخانه با استفاده از اختیارات و ظرفیت قانونی که در ادامه عرایض اشاره خواهم کرد، پاسخ قابل قبول داده می‌شد و مشکلات موجود از راه به کارگیری ظرفیت‌های قانونی و اختیارات فرماندار بررسی و حل یا پیگیری می‌شد، احتمال پیشگیری از وقوع آن‌ها نیز وجود داشت و بدین شکل باید از مسئله‌ای که متاسفانه ملعبه دست رسانه‌های بیگانه شد و قصد اعتبار نظام را داشت جلوگیری می‌کرد.

 

عدم عاقبت اندیشی فرماندار شرایط روانی حاکم بر شهرستان، استان و کشور را به خطر انداخت. انتظار میرفت آن مقام مسئول در اوایل اعتصابات در کارخانه با شنیدن صدای کارگران، با حضور انقلابی میدانی و جهادی مانع دامن زدن دشمنان نظام به شرایط شود. کمااینکه امسال نیز در شرایط کرونایی شاهد دیدار تصویری و آنلاین مقام معظم رهبری با کارگران و شنیدن مطالبات آن‌ها بودیم که این نشان اهمیت ویژه ایشان به دغدغه‌های کارگران بوده و شایسته است مدیران نیز از این رفتار تاسی و الگو بگیرند.

 

نقد جدی‌تر به عدم پرداخت معوقات و نارضایتی این روز‌های کارگران است. مطابق بند ۲۶ و ۴۴ فرماندار وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات را دارد و می‌تواند خارج از دوره‌های گزارش گیری روتین از ادارات مرتبط با هر مسئله گزارش گیری کند.

 

گزارش‌گیری و پیگیری مدون می‌تواند منجر به پیش‌پینی شرایط، پیشگیری از بحران و امتناع از رسیدن کارد به استخوان شود.

 

فرماندار شوش باتوجه به سابقه منفی‌اش در کنترل و مدیریت اعتصابات کارگران هفت تپه، می‌طلبید بعد از آن بحران، تمرکز ویژه تری بر حسن اجرای قوانین مرتبط با پرداخت حقوق و قوانین کار شهرستان شوش به‌خصوص در حوزه نیشکر هفت‌تپه را در دستور کار خود قرار میداد. با اطلاع از معوقات حتی ۱ ماهه در این شرکت، زنگ خطر و گزارشات آن‌را به گوش مسئولین بالادستی استان و کشور می‌رساند و ضمن این اطلاع‌رسانی یا آن‌ها را حل کرده و یا با استمداد از مراجع اداری و حاکمیتی موثر، مانع تداوم آن میشد.

 

اما امروز شاهد معوقات ۲ یا ۳ ماه و حقوق عقب افتاده این کارگران هستیم که متاسفانه کارگران مجددا مجبور به دست کشیدن از کار شده‌اند.

 

اکنون نیز این دست کشیدن از کار نشان می‌دهد چشم امید کارگران از فرماندار به عنوان نماینده دولت و قوه مجریه در شهرستان ناامید شده است و منتظر ورود مسئولین موثر و دلسوز هستند تا در جهت مرتفع نمودن مطالباتشان عمل کنند.

 

دانیال اسلامی پناه-قائم مقام اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامى و فعال دانشجویى استان خوزستان

https://hoorkhabar.ir/685392کپی شد!
60