ورزش به عنوان راهبردی اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس

استرس بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از ما است. گاهی مدت‌زمان درگیری ما با استرس محدود است، مثل زمانی که ایام امتحانات را پیش رو داریم؛ از سوی دیگر، گاهی به‌ مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند، مثل زمانی که از عزیزی در بستر بیماری مراقبت می‌کنیم. استرس گاهی می‌تواند انگیزه بخش باشد و باعث شود که در شرایطی بخصوص، خود را از لحاظ ذهنی و جسمی برای سربلند بیرون‌آمدن از آن آماده کنیم؛ اما اگر مزمن شود و تداوم پیدا کند، سیستم ایمنی بدن را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

بدن هر موجود زنده دارای یک سیستم ایمنی اشت که وظیفه اصلی آن محافظت از بدن در برابر ویروس ها و به نوعی مولکول های ناشناخته است، این سیستم را می توان یکی از پیچیده ترین سیستم های دفاعی نام برد به خصوص این سیستم در بدن انسان به صورت خیلی پیچیده عمل می کند.

ضعف سیستم ایمنی بدن

دستگاه ایمنی بخشی از بدن است که وظیفهٔ شناسایی سلول ها و مولکول های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی خطر کردن آن ها را برعهده دارد. علائم استرس تفکر نگران‌کننده، شامل اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است و میتواند سبب به وجود آمدن بعضی بیماری‌ها مانند ms بشود.

ورزش کردن یکی از روش‌هایی است که همه متخصصان و صاحبنظران در مورد آن در خصوص کاهش استرس هم‌عقیده هستند. ورزش انسجام فیزیولوژیکی بدن را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا وزن ایده‌آل را حفظ کنند و احتمال چاقی را کاهش دهد. ورزش مداوم ضربان قلب را به صورت کلی کاهش می‌دهد، چون ورزش باعث قوی شدن قلب شده و قلب قوی می‌تواند میزان بیشتری از خون را در هر ضربه پمپاژ کند.

ورزش منظم و مناسب نیروی عضلانی، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و تنش عضلانی مزمن را تسکین می‌بخشد. ورزش کارآیی قلبی – تنفسی را بهبود می‌دهد و با خستگی مفرط و بی‌خوابی مبارزه می‌کند. همچنین ورزش موجب کاهش چربی، فشار خون، کلسترول، افت کارکردی و مرگ و میر می‌شود. ورزش یک راهبرد مناسب و کارآمد برای تامین سلامت جسمانی و روانی افراد است. امروزه متخصصان به ورزش به عنوان راهبردی اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس عقیده دارند.

صادق ساکی زاده

https://hoorkhabar.ir/683712کپی شد!
95