اهواز در حسرت استعفای مدیران بی تدبیر بی‌تابی می‌کند

ای‌کاش مانند جوامع توسعه‌یافته در کشور ما سنت حسنه استعفا معنا و مفهوم داشت. مانند همان کشورهایی که سیاسیون عملکرد آن‌ها را به هیچ می‌انگارند و رسانه ملی ما کوچک‌ترین اعتراض آن‌ها را در صدر اخبار می‌کند تا بتواند ضعف‌های درونی را برای مردم بی‌اهمیت جلوه دهد.

طی سال‌های گذشته انواع مصائب و مشکلات که در طول تاریخ شهر اهواز سابقه نداشته بر مردم تحمیل‌شده است، مشکلاتی که نمی‌توان همه آن‌ها را به گردن طبیعت انداخت، و سهم بالای بی‌تدبیری و عدم توانمندی مدیران در آن کاملاً مشهود است.

جالب است در بخش عمده‌ای از وقایع رخ‌داده, تقریباً اکثر مدیران حاضر نیستند حتی بخش کوچکی از مسئولیت را به عهده گیرند و حداقل از مردم عذرخواهی کنند. طی مصاحبه‌ها و حتی برنامه‌های زنده سیمای استان هیچ اثری از پذیرش بار مسئولیت که برای آن مزد و مواجب می‌گیرند مشهود نیست، و تنها مشی غالب فرافکنی و توجیه است.

معمولاً علل وقوع حوادث قهر طبیعت و یا بی‌تدبیری مدیران قبل و نبود بودجه و امکانات ذکر می‌شود ، حوادثی همچون گردوغبار، باران خارج از عرف، خشک‌سالی، سیلاب‌های غیرقابل‌کنترل، آلاینده‌ها و… سال‌هاست در صدر این اخبار قرار دارند.

چرا این مدیران بی‌تدبیر نمی‌دانند وقوع چنین حوادثی همه‌روزه در اکثر نقاط دنیا رخ می‌دهد، در دنیای امروز صرف ندانستن و نتوانستن محلی از اعراب ندارد، علوم و فنون آن‌چنان پیشرفت کرده که بررسی و پیش‌بینی آینده جزع رضوی یک سیستم مدیریت‌ است.

اگر اولین دلیل مدیران این شهر نبود پول و اعتبار لازم و دوم نبود ابزار و امکانات است؟ با فرض صحیح بودن این مدعا اگر شما به وجود چنین ضعف‌هایی اشراف دارید و می‌دانید با چنین شرایطی نمی‌توانید برای مردم این شهر محروم کاری کنید، چرا بی‌مهابا قبول مسئولیت می‌کنید و به حقوق مردم تجاوز می‌کنید؟ حال که قبول مسئولیت کردید چرا در قبال اشغال صندلی مدیریت خود و صدماتی که به مردم می‌زنید پاسخگو نیستید؟ جالب است بدانید اکثر

مدیران خود را افرادی فداکار می‌دانند که از خود و خانواده گذشته و فقط خود را وقف مردم کرده‌اند. اگر کشور و استان واقعاً برای اجرای پروژه‌های ضروری شهر اهواز مانند فضاحت فعلی آب و فاضلاب که منشأ چندین ساله دارد، پول و اعتباری ندارد و تاکنون کمک شایانی نکرده است چرا شفاف به مردم اعلام نمی‌کنید تا بدانند با یک دولت ورشکسته طرف هستند و نباید انتظاری داشته باشند,اگر تزریق‌شده چرا گزارش شفاف عملکرد ارائه نمی‌شود،چرا مشخص نمی‌شود نحوه مطالعات پروژه‌ها و عملکرد پیمانکاران و نحوه نظارت در حوزه آب و فاضلاب شهر چگونه است که تاکنون خروجی نداشته است. اگر پول و اعتبار بوده ولی شما توان مدیریت علمی را نداشته‌اید چرا به حقوق مردم تجاوز می‌کنید که نتیجه بروز خسارت مادی و معنوی به تمام شهروندان بی‌گناه این شهر باشد.

حال که قبول مسئولیت نمی‌کنید و در این شهر حوادثی مانند فوت تعدادی از عزیزان در بیمارستان امام خمینی اهواز اتفاق افتاده، تعداد زیادی از زن و بچه مردم در گنداب فاضلاب در منازل گرفتارشده‌اند که نتیجه وقوع انواع امراض است، چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این موضوع ورود نمی‌کنند، تا به داد مردم برسند.

اگر این اتفاق ناگوار غرق شدن دوروزه شهر اهواز که کلیپ‌های تراژیک آن در تمام رسانه‌های جهان منتشر در حال نمایش است، در یک کشور توسعه‌یافته بود جمع کثیری از مسئولان شهر و استان و کشور استعفا می‌دادند و شاید اگر در کشور ژاپن بود بعضی از مدیران متعصب سامورایی خودکشی می‌کردند که این‌گونه باعث زجر مردم خود شده‌اند.

اما در شهر بی‌پناه اهواز که ضعف مدیریت بیداد می‌کند، دریغ از یک استعفای خشک‌وخالی که حداقل دل مردم را به آینده امیدوار کند، این موضوع نشان می‌دهد مدیران همچون کوهی استوار به صندلی مدیریت تکیه خواهند زد و با چنگ و دندان و لابی‌گری و البته فداکاری و احساسی دین و تکلیف نخواهند گذاشت یاس و ناامیدی القاشده از سوی دشمن و البته تحریم‌ها بر مردم اثری داشته باشد.

نوید قائدی

https://hoorkhabar.ir/682615کپی شد!
105