خطراتی که همراه سیل تهدیدمان می کند

هورنیوز – مخاطرات طبیعی بخشی از جهان پیرامون ما بوده و از وقوع آنها اجتناب ناپذیر است و ما کنترلی بر آنها نداریم. برخی از این پدیده ها می توانند محیط اکولوژیک را دگرگون سازد، علیرغم تخریب ناشی از این مخاطرات پیدایش آنها جزئی از سیستم طبیعی محسوب می شود.

خطرات طبیعی میلیارد ها سال است در جهان رخ داده و کماکان رخ می دهد، حوادث زمانی تبدیل به بحران می شوند که ابعاد دیگری مانند ابعاد زیست محیطی ابعاد روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، پیدا کنند. در حال حاضر در خوزستان روی ابعاد حادثه اخیر (سیل) کار می‌شود نه ابعاد بحران. مدیر بحران باید بتواند زنجیره بحران ها را رفع نماید. پس کار صرفا تقویت سیل بند ها نیست و باید بحران را مهار کرد.

ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به رودخانه کارون و دز

در حال حاضر رودخانه‌های کارون و دز آب آشامیدنی نزدیک به ۴ میلیون نفر را تامین می‌کنند و افزون بر آن نیز تامین آب بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور که در استان خوزستان تولید می‌شوند از این رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

با این شرایط، فاضلاب انسانی و خانگی تعداد زیادی از روستاها به همراه تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت خام و تصفیه نشده وارد کارون و دز می‌شود. فاضلاب خام و تصفیه نشده حاوی انواع انگل‌ها، آلودگی‌های میکروبی، فلزات سنگین و ترکیبات آبی خطرناک است که این ترکیبات می‌تواند روی آب آشامیدنی و محصولات کشاورزی آثار سوء داشته باشند.

همچنین برخی از پتروشیمی‌های خوزستان، پسآب خود را وارد رودخانه می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه شده است.

ترکیبی از جنس باران و فاضلاب، سمی مهلک برای کارون

در خصوص منابع آلاینده زهاب های کشاورزی، پساب های شهری و روستایی، پساب های صنعتی ،کشتارگاه ها، پساب های شیمیایی واحدهای پتروشیمی، نفت و صنایع وابسته به نیروگاه ها در بالادست اهواز که بیشتر بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می شود از دیگر آلاینده های کارون است.

از مشکلات شهرهای صنعتی خوزستان بویژه شهر اهواز وجود صنایع کلان است که در زمان بارش باران، شسته شدن این آلاینده ها که دارای ترکیبات شیمیایی و خطرناک هستند به صورت روان آب وارد کارون می شود.

به دلیل قدیمی بودن سامانه فاضلاب بویژه در شهر اهواز، با شدت بارندگی، در بیشتر مناطق فاضلاب بالا آمده و با روان آب ها یکی می شود و باقی ماندن این آب های آلوده و وارد شدن به رودخانه موجب می شود فاضلابی بدون تصفیه و بسیار خطرناک وارد کارون شود.

به دلیل نداشتن زهکش در زمین های کشاورزی نیز، همزمان با بارندگی ها بسیاری از کودهای شیمیایی، همراه سیلاب ها وارد رودخانه کارون می شود که این امر موجب افزایش آلودگی رودخانه کارون شده، آب های کشاورزی، پساب های شهری و روستایی، پساب های صنعتی ،کشتارگاه ها، پساب های شیمیایی واحدهای پتروشیمی، نفت و صنایع وابسته به نیروگاه ها در بالادست اهواز که بیشتر بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می شوند از دیگر آلاینده های کارون است.

به دلیل شوری آب های زیر زمینی در بسیاری از نقاط خوزستان بویژه در شهرهای پایین دست مانند اهواز، خرمشهر و آبادان، تنها منبع استفاده از آب برای مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، رودخانه کارون است در حالی که در شهرهای شمالی خوزستان به دلیل استفاده از آب های زیر زمینی، زمین مانند یک فیلتر عمل کرده و آب موجود را تصفیه می کند.

تصفیه خانه های اصلی شهر اهواز قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند و کار تصفیه آب در آنها به خوبی انجام نمی شود. هم اکنون به دلیل وارد شدن زهاب های کشاورزی به رودخانه کارون انواع سموم و آفت کش ها وارد رودخانه شده و به دلیل نبود تصفیه مناسب آب این آلاینده ها به صورت کامل حذف نمی شود.

سگهای ولگرد در اهواز عامل وقوع بسیاری از بیماری های گوارشی، ریوی و پوستی هستند و با توجه به اینکه آزادنه در نقاط مختلف شهر تردد می نمایند عاملی برای انتقال و انتشار بیماری های پس از سیلاب می شوند.

از جمله بیماری‌های رایج در مناطق سیل‌زده بیماری‌های مربوط به معده و روده است. اگر چه این بیماری ها معمولا خطر چندانی ندارند و اغلب باعث اسهال و حالت تهوع می‌شوند اما در صورت ادامه پیدا کردن این بیماری‌ها، آب بدن کم شده و خطر بیماری جدی می‌شود.

بروز بیماری‌های پوستی

زمانی که شما در معرض سیل قرار می‌گیرید ممکن است تعادل‌تان را از دست بدهید، زمین بخورید یا با موانع برخورد کنید. در این صورت امکان بریدن و زخمی شدن اعضا بدن شما وجود دارد. در این شرایط آلودگی‌های آب سیلاب این زخم و بریدگی و جراحات را آلوده کرده و بدن شما در معرض باکتری‌های خطرناک قرار می‌گیرد. برخی از این باکتری‌های گوشت‌ خوار هستند و مشکلات جدی پوستی برای فرد ایجاد می‌کنند. حتی اگر در معرض سیل آسیب ندیده‌اید و در حال کمک رسانی هستید حتما از دستکش و چکمه استفاده کنید. علاوه بر این در صورت زخمی شدن قسمتی از بدن حتما در اولین فرصت زخم را شستشو داده، ضدعفونی و باندپیچی کنید تا عفونت به بدن شما سرایت نکند. اگر نمی‌توانید از دیگران کمک بگیرید حتما خودتان این کار را انجام بدهید. اگر زخم مدت طولانی بهبود پیدا نکرد یا دچار تب و لرز یا علائم دیگری از عفونت شدید حتما در اولین فرصت به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید تا از بیماری‌های ناشی از زخم و بریدگی و عفونت زخم که از جمله بیماری‌های رایج در مناطق سیل‌زده هستند در امان بمانید.

بیماری‌هایی که حشرات موذی ناقل آن‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از سیل و آب گرفتگی به وجود می‌آید جمع شدن حیوانات و حشرات موذی به خصوص پشه‌ها است. گاهی این پشه‌ها بسیار خطرناک هستند و عامل انتقال بیماری‌های رایج مناطق سیل‌زده مثل انواع بیماری عفونی و انواع تب می‌شوند. اما برای در امان ماندن از نیش این حشرات چه باید کرد. حتما لباس‌های پوشیده و آستین بلند تن کنید تا از نیش حشرات در امان باشید.

صادق ساکی زاده

https://hoorkhabar.ir/679334کپی شد!
186