دو زن کارآفرین خوزستانی از دنیایشان می‌گویند

هورنیوز – به مناسبت این روز، پای صحبت دو زن موفق خوزستان نشستیم، این کارآفرینان زن خوزستانی از چگونگی موفقیتشان می‌گویند.
“فاطمه فروزش” کارآفرین ۳۰ ساله خوزستانی، در حوزه IT فعال است. وی ساکن اهواز است، در دانشگاه شهید چمران اهواز تدریس می‌کند، یک دختر پنج ساله دارد و اکنون با جمعی از جوانان اهوازی در بخش IT کار می‌کند.
فروزش در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: در سال ۸۹ از رشته IT فارغ‌التحصیل شدم و پس از آن مقطع ارشد را در تهران و مقطع دکتری را در شیراز تحصیل کردم.
وی افزود: در سال ۸۹ در زمینه طراحی اپلیکیشن یک شرکت ثبت کردم. در بدو کار، طراحی اپلیکیشن و انیمیشن را با یکی دو نفر آغاز کردم اما اکنون حدود ۲۵ نفر نیرو در شرکت من کار می‌کنند.
این کارآفرین خوزستانی گفت: در این سال‌ها توانستیم با اپراتور همراه اول و ایرانسل قرارداد خوبی منعقد کنیم تا تولیدکننده محتوا برای این اپراتورها باشیم و این امر موجب افزایش اشتغال‌زایی ما شد.
فروزش عنوان کرد: به کسانی که پتانسیل کار را داشتند اما چگونگی آغاز کار را فرا نگرفته بودند کمک کردیم و آموزش‌هایی ارائه دادیم که نتیجه این آموزش‌ها، کار در زمینه چندین استارتاپ است که یکی از استارتاپ‌ها در حوزه گردشگری است.
وی با اشاره به سختی کار در آغاز، تصریح کرد: معمولا مردم ما زمانی که می‌خواهند وارد کار شوند چگونگی کار تیمی و منظم کار کردن را بلد نیستند. بنابراین در آغاز در ارائه کار با کیفیت یا تحویل پروژه در زمان مقرر مشکل داشتیم.
این کارآفرین خوزستانی ادامه داد: در این مسیر دو بار ورشکست شدم و همه درآمدم را در یک سال از دست دادم. زمانی که برای سومین بار استارت کار را زدم کار را از منفی آغاز کردم. همه می‌گفتند که دیگر کار را ادامه ندهم و به تدریس در دانشگاه کفایت کنم اما همیشه دوست داشتم به آنچه دوست دارم برسم. بیشترین کسانی که از من حمایت کردند مادرم و همسرم بودند.
وی بیان کرد: مادرم از کودکی توانایی موفقیت در هر کاری را به ما تلقین کرده و در همه زمینه‌ها به ما اعتماد داشته است. تلاش‌هایم موجب شد به عنوان یکی از کارآفرینان برتر خوزستان انتخاب شوم.
فروزش افزود: در تولید انیمیشن هیچ تسهیلاتی نگرفته‌ایم و از سوی دولت هیچ حمایتی نشده‌ایم اما  افتخار من نیروهایی است که تربیت کرده‌ام.
این کارآفرین خوزستانی گفت: زمانی که انسان تصمیم دارد کاری را شروع کند مانند این است که می‌خواهد یک مسیر طولانی را طی کند و تنها یک فانوس در دست دارد و از مشکلاتی که در مسیر پیش می‌آید خبر ندارد. توکل به خدا و حمایت همسرم و مادرم از دلایل موفقیتم در این زمینه هستند. همچنین دکتر بیژن حلی در مقطع زمانی که مشکل داشتم به جهش من بسیار کمک کردند که جای تشکر دارد.
وی با اشاره به نحوه دید به زنان، گفت: زمانی که زنان می‌خواهند کاری را شروع کنند یا به محیطی وارد شوند، مردم دید بد و متفاوتی نسبت به آنها دارند این در حالی است که زنان توانایی بیشتری نسبت به مردان دارند و همزمان می‌توانند تحصیل کنند، مادر خوبی برای فرزندانشان باشند و حتی به علایق خود برسند. اکنون من به علایقم، تحصیل، کار و فرزندم رسیدگی می‌کنم و هیچکدام از آنها مانع رسیدن به اهداف نمی‌شوند.
“مدینه نری‌میسا” کارآفرین ۵۶ ساله خوزستانی، کارآفرین نمونه بخش آموزش طراحی پارچه و لباس است. وی مجرد و ساکن اهواز است. مجوز شرکت تعاونی فرهنگی رسا در زمینه طراحی پارچه و لباس را به عنوان اولین دختر ایرانی اخذ کند و اکنون با جمعی از دختران هنرمند اهوازی در این بخش کار می‌کند.
نری‌میسا در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: از سال ۷۴ کار خود را آغاز و شرکت تعاونی فرهنگی رسا را راه اندازی کردم.
وی افزود: در ۲۰ سال خدمت آموزشی به مردم خوزستان ۷۲۰ هنرجو داشته‌ام که ۵۰ نفر از آنها طراح منتخب لباس هستند و انجمن طراحان مد و لباس خوزستان را تشکیل داده‌اند. این انجمن چندین بار در نمایشگاه خلیج فارس حائز رتبه شده است. آنان مجموعه‌ای از دختران هستند که در رشته‌های متفاوت تحصیل کرده بودند اما به هنر علاقمند شده‌اند و در این رشته ادامه تحصیل داده‌اند.
این کارآفرین خوزستانی به بهترین خاطره در طول کار خود اشاره کرد و گفت: در یک روز بارانی زمستانی به دفتر یک شرکت رفتم با موسس آن از کار، اشتغال، درآمد و کارآفرینی گفتم و برای اولین بار کارآفرینی را به عنوان علم و نه تنها یک اسم شناختم.
وی ادامه داد: مدیر این شرکت خانم یارعلی به من گفت کسی دست مرا نمی‌گیرد و باید ما دست دیگران را بگیریم. این آغاز روزهای شاد با هم بودن، آموزش، نمایشگاه و مهارت بود.
این کارآفرین خوزستانی به خاطرات ناراحت‌کننده‌‌اش هم اشاره کرد و گفت: زیر چتر حمایت انجمن زنان کارآفرین و زنان صاحب کسب و کار در سال ۸۶ بزرگترین جشنواره فرهنگی هنری پرنیان عصمت را برگزار کردیم و در اوج کار گروهی و لذت از مراحل اجرایی جشنواره،  بخش دولتی به تعهدات خود عمل نکرد و جشنواره را دچار مشکلات زیادی کردند؛ گرد و خاک غلیظ هوا، باران و طوفان منجر به کنسل شدن پروازها و به هم خوردن زمان‌بندی اجرای نمایشگاه شد و در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه هزینه تولید را بسیار افزایش داد.
نری‌میسا تصریح کرد: البته این اتفاق تنها در این دوره رخ نداده و در همه ادوار تاکنون شاهد این دست اتفاقات هستیم؛ اما همچنان ما کارآفرینان در حال ادامه دادن هستیم و خسارات و هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.
این کارآفرین خوزستانی بیان کرد: اعتماد کردن به بخش دولتی و خصوصی و مشکلات اقلیمی خوزستان از نقاط ضعف من در کار هستند. همچنین نداشتن امکانات فیزیکی نمایشگاه جهت اجرای هفتگی، فصلی و سالانه یکی از بزرگترین مشکلات کارآفرینان در حوزه لباس است.
وی با اشاره به  بزرگترین موفقیت خود نیز گفت: حمایت خانواده و جامعه فرهنگی و هنری خوزستان موجب شد که در سال ۸۶ کارآفرین نمونه بخش خدمات آموزشی استان خوزستان و در سال ۹۷ منتخب نمونه کشوری شوم.

نری‌میسا با اشاره به نقش خانواده‌اش در این موفقیت‌ها گفت: خانواده‌ام در تمامی مراحل و در همه زمینه‌ها اعم از مادی و معنوی حامی من بوده‌اند. مادرم همیشه می‌گفت که هیچ وقت نباید کسی به آرزویش نرسد. او مانند فرشته زمینی بود و هر کسی از اقوام چیزی می‌خواست کمک می‌کرد. من نیز مادرم را الگوی خود قرار داده‌ام.
ایسنا

 

https://hoorkhabar.ir/678766کپی شد!
160