جولان مرگ در جاده‌های خوزستان

هورنیوز – خوزستان به‌ لحاظ حجم بالای تردد خودروها (به منظور جابه‌جایی و حمل کالا) رتبه سوم و از نظر آمار تصادفات جاده‌ای رتبه سوم کشور را دارد؛ آماری رسمی که نشان می‌دهد میان بار ترافیکی جاده‌های استان و امنیت آنها هیچ همخوانی و تناسبی وجود ندارد.بسیاری از جاده‌های خوزستان کم‌عرض و دوطرفه هستند و تعدادی نیز نقاط حادثه‌خیز متعددی دارند که برای رفع آنها باید برنامه‌ریزی داشت؛ موضوعی که هر بار مطرح می‌شود، مسئولان و متولیان با مطرح کردن مساله «کمبود اعتبار»، آن را به حاشیه می‌برند.البته مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اعلام کرده که رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های این استان در دستور کار بوده و شماری از آنها در حال اجرایی شدن است.

امنیت پایین تعدادی از جاده‌های خوزستان همچون اهواز، هفتگل، ایذه، دهدز، اهواز، رامهرمز، بهبهان، اهواز، شوش و اندیمشک موجب شده است که این استان هر سال جزو استان‌های با آمار بالای وقوع تصادفات باشد. بسیاری از این تصادفات به فوت منجر می‌شوند بنابراین هم تبعات روحی و روانی سنگینی برای خانواده‌های داغدار دارند و هم هزینه مالی سنگینی روی دوش استان می‌گذارند.

آمار تلفات جاده‌ای در خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خوزستان در این زمینه می‌گوید: بر اساس آمار پزشکی قانونی، در ۸ ماه نخست سال جاری ۳۹۵ نفر در خوزستان جان خود را در حوادث جاده‌ای از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/۶ رشد داشت.

«غلام‌عباس بهرامی‌نیا» در رابطه با محورهای پرحادثه اظهار می‌کند: بیشترین تصادفات جاده‌ای خوزستان در محورهای اهواز – هفتگل، ایذه – دهدز، اهواز – رامهرمز – بهبهان، اهواز – شوش – اندیمشک – پل‌زال و امیدیه – دیلم رخ داده‌اند.

۲۷ درصد از این تصادفات از نوع واژگونی خودرو بوده که عمدتا ناشی از سرعت زیاد و خواب‌آلودگی راننده است. ۵۱ درصد تصادفات هم به علت رعایت نشدن سرعت مطمئنه بوده است. بخش قابل‌توجهی از تصادفات هم ریشه در استاندارد نبودن جاده‌ها دارد که باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد.

به گفته بهرامی‌نیا، بیش از ۵۰ درصد این تصادفات در روز و بیش از ۴۰ درصد آنها در شب بوده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به این‌که میانگین تلفات روزانه جاده‌ای در استان ۱/۶ نفر است، می‌گوید: ۷۲ درصد تصادفات مربوط به خودروهای سواری، ۱۱ درصد مربوط به تریلی و کامیون، ۱۰ درصد مربوط به وانت‌بار و یک درصد متعلق به اتوبوس و مینی‌بوس است.

تجهیزات و امکانات جاده‌ای

بخشی از ایمنی جاده‌ها با امکانات و تجهیزاتی که باید وجود داشته باشند، تامین می‌شود؛ تجهیزاتی مثل روشنایی جاده‌ها و دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت و امکاناتی همچون آسفالت مرغوب، کافی بودن علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و….

بهرامی‌نیا می‌گوید: در حال حاضر ۱۲ دوربین فعال کنترل تخلف در جاده‌های استان داریم و ۳۱ دوربین هم تا ۲۲ بهمن سال‌ جاری نصب خواهند شد و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ۵۰ دوربین هم در مرحله مناقصه هستند که اضافه شدن این دوربین‌ها کمک زیادی به کنترل سرعت و کاهش آمار تصادف‌ها خواهد کرد.این مسئول درباره اقدامات دیگری که در جاده‌های استان انجام شده است، عنوان می‌کند: حدود ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت، ۲۲۵ هزار متر درزگیری و ۶۰ کیلومتر شانه‌سازی انجام داده‌ایم.

همچنین ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز را شناسایی و با علائم کاهنده سرعت، این نقاط را آشکارسازی کرده‌ایم. ۲۷ نقطه حادثه‌خیز هم در دست اصلاح هستند.مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان می‌افزاید: همچنین در ۹ ماه گذشته ۵۶۰۰ کیلومتر خط‌‌کشی انجام داده‌ایم، در ۲۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر از راه‌ها علائم افقی نصب و ۷۶ کیلومتر از نواحی پرخطر را ایمن‌سازی کرده‌ایم.

سارقان و کاهش ایمنی جاده‌ها

وجود علائم راهنمایی و رانندگی به تعداد کافی و در جای درست نیز از مهم‌ترین ابزارها برای راهنمایی درست رانندگان در جاده‌هاست که در نهایت می‌تواند به کاهش میزان تصادفات منجر شود. اما در برخی از جاده‌های خوزستان تابلوهای مسیرنما و علائم راهنمایی وجود ندارند. این مساله رانندگان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند و گاه موجب می‌شود آنها راه خود را گم کنند یا رانندگی آنها به تصادف ختم شود.

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای خوزستان یکی از دلایل اصلی کافی نبودن علائم راهنمایی و رانندگی را در جاده‌های استان «سرقت» آنها عنوان می‌کند و می‌گوید: افراد زیادی کارشان این است که تابلوهای فلزی نصب‌شده در جاده‌ها را از جا درمی‌آورند و با خود به بازار می‌برند و می‌فروشند و اصلا به این فکر نمی‌کنند که این کارشان تبعات خطرناک فراوانی دارد و هم رانندگان و هم ما را به دردسرهای بزرگی می‌اندازد.

بهرامی‌نیا یادآور می‌شود: نبود علائم راهنمایی و رانندگی از یک‌سو می‌تواند موجب سردرگمی رانندگان خودروها شود و آنها را به تصادف بکشاند. از سوی دیگر، جبران این تابلوهای سرقت‌شده و نصب دوباره آنها برای ما هزینه بسیار سنگینی دارد و با بودجه‌های اندک جاری، گاهی این کار برای‌مان غیرممکن است.

این مسئول با بیان این‌که نمی‌شود گفت سرقت تابلوهای راهنمایی و علائم هشداردهنده در کدام جاده‌ها بیشتر صورت می‌گیرد و در کدام نقطه بیشتر یا کمتر است، می‌افزاید: متاسفانه تا الان راه‌حلی برای پایان دادن به این مشکل بزرگ پیدا نکرده‌ایم.

از فرهنگ‌سازی عمومی تا ایمن‌سازی راه‌ها

«شاهین ایزدیار» نیز کارشناس ایمنی راه است و در گفت‌وگو با همشهری تاکید می‌کند: درست است که ایمنی بعضی از جاده‌های خوزستان پایین است و نقاط حادثه‌خیز زیادی در محورهای مختلف وجود دارد که می‌تواند به تصادفات مرگبار هم منجر شود، اما قبول کنیم که یکی از کلیدهای ایمنی جاده‌ها در دست خود شهروندان است.

وی می‌گوید: وقتی هر راننده‌ هنگام رانندگی سرعت ‌مطمئنه را رعایت کند، سبقت غیرمجاز نگیرد، با خواب‌آلودگی رانندگی نکند و وظایف مربوط به خود را انجام دهد و رعایت کند، آمار تصادفات کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.ایزدیار ادامه می‌دهد: همچنین، اگر جلوی کار سارقان تابلوهای راهنمایی در جاده‌ها  گرفته شود و با کنترل بیشتر جاده‌ها آنها اجازه پیدا نکنند که دست به سرقت این تابلوهای مهم بزنند، طبیعی است که خطرات جاده‌ای کمتر و کنترل جاده‌ها آسان‌تر خواهد شد.

این کارشناس اضافه می‌کند: البته این صحبت‌ها باعث نمی‌شود که ایمنی پایین جاده‌های استان را ندیده بگیریم و غیراستاندارد بودن آنها را پشت گوش بیندازیم یا در اصلاح راه‌ها کاهلی یا تاخیر کنیم.ایزدیار می‌گوید: استانداردسازی جاده‌ها، نصب تابلوهای راهنمایی در آنها به تعداد کافی و در نقاط مورد نیاز، فرهنگ‌سازی رانندگی اصولی بین شهروندان و اعمال قانون درباره سارقان تابلوهای جاده‌ای و مشتریان آنها در کنار هم می‌توانند آمار تصادفات را در جاده‌های پرتردد خوزستان کاهش دهند وگرنه تا سال‌های سال آش همین آش خواهد بود و کاسه همین کاسه.

پروانه بندپی/همشهری

https://hoorkhabar.ir/677713کپی شد!
82