نگاهی به ماهیت سازمان نظام دامپزشکی استان خوزستان

به گزارش هورنیوز – سازمان نظام دامپزشکی یک سازمان خصوصی صنفی است که هدف از تشکیل آن ارتباط هرچه بیشتر دامپزشکان در رده های مختلف و سازماندهی کردن ارتباط کارفرمایان و دامپزشکان و از طرفی با توجه تلاش هایی که برای کوچک سازی بدنه دولت انجام می شود صدور مجوز های تولیدی، خدماتی در زمینه دامپزشکی را بر عهده دارد.
این سازمان هرچند نسبت به نظام های صنفی دیگر مانند نظام مهندسی و نظام پزشکی سابقه کمتری دارد اما روند توسعه و شکل گیری آن در استان های مختلف رو به بهبودی می باشد و فعالیت آن در استان خوزستان نیز باتوجه به امکانات و شرایط موجود، امکان فعالیت و خدمت رسانی بهتر و بیشتر در زمینه های فوق را دارد.
بر حسب ماده ۱۹ این سازمان کلیه واحدهای تولیدی و خدماتی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی می باشند ملزم به تامین دامپزشک در سایر رده های دامپزشکی واجد شرایط جهت اخذ پروانه مسئول فنی می باشند.
همچنین کارفرمایان مکلف به پرداخت حقوق دامپزشکان بر مبنای تعرفه های مصوب هستند؛ نحوه دریافت حقوق و مزایایی مسئولین فنی و بهداشتی بر اساس دستور العمل هایی خواهد بود که سازمان نظام دامپزشکی تعیین و ابلاغ می کند.
از دیگر موضوعاتی که می توان در راستای بهبود وضعیت جامعه دامپزشکی پیگیری و مطرح کرد تشکیل کمیته آموزش، به منظور بررسی نیاز سنجی مهارت های نوین و تنظیم تقویم سالیانه آموزشی بر حسب اعلام نیازهای آموزشی رده های  مختلف حرفه ای دامپزشکی. شفافیت هرچه بیشتر در صدور مجوز های دامپزشکی، تعامل سازنده با بخش دولتی در زمینه های مختلف، صدور مجوز واحدهای تولیدی-خدماتی دامپزشکی از دیگر وظایف این سازمان است.
تقویت تشکل های دامپزشکی در رده ها و حوزه های کاری مختلف از جمله مسئولین فنی ، داروخانه ها، درمانگاه ها و مراکز واکسیناسیون نیز در زمره دیگر وظایف سازمان نظام دامپزشکی می باشد.
سازمان نظام دامپزشکی باید با تقویت تعاونی رفاه نظام دامپزشکی به دامپزشکان در راستای خود اشتغالی مساعدت نماید و بیمه کاری دامپزشکان را تقویت نماید.
امیدواریم با توجه به برگزاری انتخابات شورای نظام دامپزشکی استان خوزستان، موارد فوق مد نظر قرار گرفته شوند تا با عمل نمودن به آنها جامعه دامپزشکی به رشد و شکوفایی لازم برسد چرا که رشد آنها منجر به کیفیت جامعه دامی استان خواهد شد.
سعد گورانی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و دکترای تخصصی بیماری های تولید مثل دام
https://hoorkhabar.ir/677103کپی شد!
159