آیا انتخاب سرپرست می تواند دردی از شهر اهواز دوا کند؟ / بیشترین قانون گریزی در شهرداری ها در دوره سرپرست ها اتفاق می افتد

هورنیوز کیماس نوروزی پور – با اعلام بازنشستگی منصور کتانباف شهردار اهواز، از گوشه و کنار نام های مختلفی به عنوان شهردار و سرپرست برای شهرداری مطرح شده می شود. اینکه اعضای شورای شهر اهواز چه فردی را به عنوان شهردار انتخاب می نمایند در روزها و یا احتمالا ماه های آینده روشن خواهد شد اما نکته مهمی که در این میان شاید مغفول بماند و یا کمتر مورد توجه قرار بگیرد خوب و بد انتخاب “سرپرست” برای شهرداری اهواز است.

بدون شک طی یک سالی که شورای شهر اهواز منصور کتانباف را به عنوان شهردار انتخاب کرد وضعیت این شهر همچنان به حالت نامطلئوب پیشین باقی ماند و حتا کتانباف هم علی رغم مقبولیت نسبی که در بین شهروندان اهوازی برخوردار بود نیز نتوانست کاری از پیش ببرد چرا که به زعم وی، انبوه نیروی انسانی قدرت هرگونه مانور را از او گرفته بود.

این موضوع به خوبی نشان می دهد طی سال های گذشته شرایطی بر شهر و شهرداری اهواز تحمیل شد که این سازمان را دچار خمود و رخوت نموده به طوری که به سختی می تواند از پس حقوق کارکنان خود برآید چه رسد به اینکه بخواهد برای زیباسازی شهر و یا گسترش فضای سبز اقدام نماید و یا در پی توسعه متوازن و برابر محلات شهر باشد.

همانطور که گفته شد منصور کتانباف را به جرات می توان به عنوان تنها شهردار و یا در زمره معدود شهردارانی دانست که شهروندان اهوازی مدیریت وی را می پسندیدند آن هم به دلیل فعالیت های نسبتاً خوبی که در دوره ی پیشین به عنوان شهردار در اهواز انجام داده بود البته ناگفته نماند در آن دوران شورای شهر اهواز به دلایل مختلف منحل شده بود و اختیارهای شورا در دست استاندار وقت بود اما در دوره پنجم فعالیت شورای شهر در اهواز، حتا منصور کتانباف هم کاری از پیش نبرد حال تصور کنید شهر اهواز با انبوه مشکلاتی که با آن مواجه است برای مدت چند ماه و یا بیشتر به دست یک سرپرست سپرده شود!

انتخاب سرپرست در طولانی مدت به شدت مشکلات شهر اهواز را تشدید می کند چرا که به اعتقاد کارشناسان و عالمان حوزه شهری وقتی یک شهرداری با سرپرست اداره می شود بیشترین تخلف ها و قانون گریزی ها در همین دوره رخ می دهد چرا که سرپرست در حقیقت اختیارهای یک شهردار را ندارد و طبعاً نمی تواند مانند یک شهردار تصمیم بگیرد و عمل کند؛ با این وصف به صلاح و نفع اهواز و شهروندان آن است که شورای شهر هرچه سریعتر و البته بدون کمترین حاشیه و جناح بازی و به دور از هرگونه قوم گرایی به فکر انتخاب یک شهردار توانمند و باتجربه باشد.

برای اینکه بدانیم اعضای شورای شهر اهواز چه فردی را برای چه مدت به عنوان سرپرست انتخاب می نمایند و در روزهای پسا کتانباف و مدیریت سرپرست، چه سرنوشتی در انتظار شهرداری اهواز خواهد بود باید اندکی صبر نماییم.

https://hoorkhabar.ir/676919کپی شد!
197