دستگاه های اجرایی الزامات پدافند غیرعامل را رعایت کنند

هورنیوز – سعید فیوضی روز یک شنبه در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل در استانداری، اظهار داشت: هر دستگاهی که بخواهد پروژه عمرانی جدیدی را اجرا کند باید علاوه بر دیگر مجوزها، تایید اداره کل پدافند غیرعامل را نیز دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت الزامات پدافند می تواند در کاهش آسیب ها و خطرات موثر باشد، عنوان کرد: بر همین اساس باید همه دستگاه های متولی ساخت و سازهای عمرانی، الزامات و دستورالعمل ها در حوزه پدافند غیرعامل را رعایت کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل الزامات معماری در پدافند غیرعامل را شامل مکان یابی، آرایش استقرار، موانع پراکندگی، مدیریت ساخت و بهره برداری، فضاهای چند عملکردی ورودی و خروجی های معمولی و اضطراری، مرمت پذیری نمای داخلی و خارجی ساختمان اعلام کرد.
فیوضی ادامه داد: از ۱۵ تا ۱۰ سال گذشته در خوزستان ساختمان هایی ساخته می شد که الزامات پدافندی از جمله سیستم های هشدار دهنده، آتش سوزی و تهویه هوا در آنها رعایت نمی شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به وجود خطوط لوله انقال نفت در برخی از شهرهای استان، عنوان کرد: این اداره کل و شرکت مناطق نفتخیر در همکاری مشترک بخشی از خطوط لوله انتقال نفت در شهر اهواز مصون سازی کرده اند و این خطوط چهارمتر به زیر زمین منتقل شدند و در راستای رعایت اصول پدافند نباید در اطراف این خطوط ساخت و ساز مسکونی انجام شود.
فیوضی ادامه داد: با این وجود بحث جابجایی خطوط نفتی از داخل شهرها تقریبا منتفی شده اما در چندسال اخیر تلاش شد تا خطوط جدیدی وارد شهر نشود.

*شهرداری و پدافند غیرعامل در سکونتگاه های غیر رسمی
مدیرکل اداره پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به حادثه سقوط صخره در منطقه منبع آب اهواز در سال گذشته، اظهار داشت: در صورتی که شهرداری در زمینه سکونتگاه های غیر رسمی پیش از این الزامات پدافند غیرعامل را رعایت کرده و در این زمینه هشدارهای لازم را به ساکنان داده بود، قطعا خسارات کمتری به وجود می آمد.

فیوضی بر مصون سازی مناطق و سکونتگاه های غیر رسمی تاکید کرد و گفت: ساخت و سازهای شهری از جمله اولویت هایی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم.
وی با اشاره به ضعف برخی دستگاه ها در این خصوص، عنوان کرد: متولیان ساخت و سازهای عمرانی باید به موضوع مصون سازی و پدافند در سازه ها بیش از پیش توجه کنند.

*تغییر تاکتیک دشمن در آسیب رسانی و ضرورت تقویت پدافند غیرعامل

مدیرکل اداره پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به اینکه دشمنان جمهوری اسلامی تاکتیک های خود برای ضربه زدن به ملت ایران را تغییر داده ، گفت: به همین خاطر تقویت و توجه به پدافند غیرعامل به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: دشمن می خواهد با ایجاد نارضایتی اجتماعی و سوء استفاده از مشکلات ناامنی اجتماعی را به وجود بیاورد.

فیوضی همچنین در بخش دیگری از این نشست شعار امسال هفته ملی پدافند غیرعامل را «افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی» اعلام کرد و گفت: در طول این هفته ۹۰ برنامه برگزار می شود که از جمله آن شامل برگزاری سمینار، مانور و همایش های متعدد است.
گفتنی است، هفته پدافند غیرعامل از روز سه شنبه هشتم آبان آغاز و تا دوشنبه چهاردهم آبان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

https://hoorkhabar.ir/676324کپی شد!
67