“ان قلت” هایی که ذیحساب می آورد و اعتبار ملی از کف می رود|۶ میلیارد تومان اعتبار میراث خوزستان پَر؟!

هورنیوز – مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی در خوزستان در یادداشتی در مورد اعتبارات برگشت خورده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نوشت:

تیرماه هر سال فصل بودجه ریزی است و اعتبارات دستگاههای دولتی برای سال جاری مصوب می‌شود. جذب کامل ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و پایگاه‌های خوزستان می‌تواند تحرکی به حوزه های یاد شده بدهد اما عدم تکمیل مستندات پروژه‌های مربوط به پایگاه، مرمت، موزه و خرید باعث شد تا وعده داده شده به خوزستان تحقق کامل پیدا نکند و حدود ۶ میلیارد تومان از ۲۰ میلیارد تومان گفته شده کسر شود.

با اینکه برای حوزه میراث فرهنگی خوزستان و پایگاه‌ها در سال ۹۷ بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود اما کم کاری‌ها و بهانه‌های بعضا واهی باعث شد تا دست مدیر کل میراث فرهنگی و معاونین در حنا بماند. در نتیجه همین کم کاری درون اداری برخی از فعالیت‌ها بی‌اعتبار شد. البته ناهماهنگی‌های ذیحسابان و گاه مدیران و معاونان در بسیاری ادارات کل و سازمانها این مشکلات را در پی دارد. در همین مورد هم منابع موثق تاکید کرده‌اند که حدود ۶ میلیارد از اعتبارات ملی پیش بینی شده برگشت خورده است. عدم تامین اعتبار برای پروژه‌ها یک نمره منفی در کارنامه ادارات است. در این خصوص شنیده‌ها حاکی است که مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان به اتفاق برخی همکاران خودتلاش‌های لازم را کرده‌اند تا این کم کاری برخی همکارانشان را جبران کنند که کل اعتبارات حوزه میراث فرهنگی را تامین اعتبار کنند اما موفق نشده‌اند.

بازگشت مبلغ حدود ۶ میلیارد اعتبار حوزه میراث فرهنگی خوزستان به خزانه کشور نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد اما خبر از آن جهت حائز اهمیت است که با وجود حجم مشکلات انباشته در حوزه میراث فرهنگی و گلایه‌های همیشگی برای نبود اعتبار، حال شاهد آن هستیم که مبلغ حدود ۶ میلیارد تومان اعتبارات ملی از ۲۰ میلیارد تومان برگشت می‌خورد.

آنچه که باعث شد بخشی از ۲۰۰ سند تنطیم شده نتواند ۲۰ میلیارد اعتبار حوزه میراث فرهنگی را سهم خوزستان کند و به بیش از ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافته اکتفا شود، دلایل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به ناتوانی و بروکراسی و نامنظم بودن سیستم اداری در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اشاره کرد. از دیگر دلایل این اتفاق، انتصاب‌ها در آستانه فصل بودجه و زمان جذب اعتبارات بود. اما عامل دیگر را باید ناتوانی بخشی از عوامل در معاونت میراث فرهنگی برای تعریف پروژه به منظور جذب اعتبار دانست.

حتی با اینکه مدیرکل می‌تواند با اختیارات خود از یک اختیار خاص موسوم به ماده ۹۱ استفاده کند که مسئولیت جذب یا پرداخت با خودش باشد اما باز هم کم کاری‌هایی انجام شده موجب شد تا حوزه میراث با کمبود اعتبار مواجه باشد. حال چرا این خواسته مدیرکل که به نفع استان و نتیجه مذاکرات پی در پی بوده است اعمال نشد، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

با توجه به اینکه مبلغ برگشتی سهم نقد اعتبارات بوده که می‌توانست به پیمانکاران پرداخت شود و قوای حرکتی باشد تا پیمانکاران پروژه‌ها را پیش ببرند و مابقی پروژه را با اوراقی که وعده‌ی سال ۹۸ است به نقطه مناسبی برسانند، آیا الان پیمانکاران توان فعال کردن یا فعال نگهداشتن پروژه‌ها را دارند و اعتماد دارند تا کار کنند و بعد پولشان را بگیرند؟

حال با پیگیری‌های بسیار زیاد انجام شده از سوی مدیرکل و برخی معاونین تنها یک راه حل باقی مانده است. اگر تمام سندها بدون مشکل تهیه شده باشند و پروژه‌ای هم انجام شده باشد و تعهدات لازم به سر منزل مقصود رسیده باشد می‌توان این امید را داشت بخش قابل توجه‌ای از این اعتبار حدود ۶ میلیاردی تحقق پیدا کند و به خوزستان برگردد.

چمدان

https://hoorkhabar.ir/675063کپی شد!
132