خبرهایی که آرامش مان را گرفته است

کیماس نوروزی پور

هورنیوز – ” قیمت دلار باز هم گران شد” ، فلان کالا کمیاب شده” ، “آب بهمان شهر قطع شده” و… کافی است فقط چند دقیقه وارد دنیای مجازی شوید تا با انواع و اقسام این قِسم خبرها مواجه شوید. قطعاً یکی از دلایل آشفتگی این روزهای بازار مربوط به همین پالس های ناامید کننده و پی در پی ای است که شبانه روز به جامعه تزریق شده و التهاب و نگرانی را به دنبال می آورد.

این اخبار از منابع مختلفی همچون خبرگزاری ها، روزنامه ها و فضای مجازی بصورت آنی و با سرعت بسیار تولید و توزیع می شود و از آنجایی که جامعه امروز ما تقریبا به حواشی و شایعه ها علاقه وافری نشان داده و می دهد، با انتشار هر شایعه و یا خبر رسمی و غیر رسمی، می توان بازخوردهای آن را در جامعه به صورت ایجاد صف های طولانی و یا هجوم برای خرید یک و یا چند قلم کالا مشاهده نمود.

با مرور خاطراتمان در سال های اخیر به خوبی می بینیم که طی این سال ها همیشه یک یا چند کالا از گوجه و مرغ و تخم مرغ و کره گرفته تا دیگر اقلام ضروری و غیر ضروری، در بازار کم یاب و یا نایاب می شد. در این ماجرا، نقش دلایل اقتصادی غیرقابل انکار است اما یکی از علل اثرگذار و شاید هم علت اصلی به همین شایعات و واکنش های پس از آن مربوط می شود. این شایعه ها آرامش جامعه را گرفته و به سرعت التهاب و نگرانی را به جای آن منتشر می کند که در نتیجه آن، اتفاقاتی مانند کمبود یک کالا و یا گرانی رخ می دهد.

در حال حاضر نیز شرایط به همین گونه و بلکه بدتر از گذشته شده است. به جرات می توان گفت با گسترش فضای مجازی شدت این اخبار خاکستری و ناامید کننده که به نظر نمی رسد انتشار آنها ضرورتی داشته باشد، جو جامعه را مسموم کرده است و اثر زیادی در التهاب های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد.

البته این سخن به معنای نفی اطلاع رسانی نبوده بلکه بر همکاری و همراهی عمومی برای کاستن التهاب در جامعه دارد چرا که عواقب چنین هیجان های کاذب و منفی، همه طبقات و گروه های جامعه را در بر می گیرد.

متاسفانه برخی از رسانه ها مدام اخباری مانند خودکشی، دعوای خانوادگی، قتل، خیانت و خبرهایی از این دست را منتشر می کنند که به ایجاد حس نا امنی و ذهنیت بد دامن می زند. بهتر است حداقل در این مقطع زمانی گوش جامعه را از چنین اخباری پر نکنند!

حقیقت امر این است که شاید در حال حاضر بیش از قیمت دلار و طلا، جامعه، به دور بودن از اخبار ناامید کننده و البته آرامش نیاز دارد؛ آرامشی که این اخبار پی در پی آن را سلب کرده است…

https://hoorkhabar.ir/675049کپی شد!
98
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.