برای قلم های خیلی معمولی!

به گزارش هورنیوز، چله تابستان برای ما خبرنگاران و روزنامه نگاران یا بقول مدیران و روئسای محترم، اصحاب رسانه ، حال و هوای خاص تری دارد. روزی که لنز دوربین ها این بار به سوی خود آنها نشانه می چرخد.  ۱۷ مرداد ماه هر سال دور همی بزرگ خبرنگاران در سراسر کشور است تا از تلاش های آنها یاد شود هرچند زحمات خبرنگاران با هیچ لوح تقدیری قابل جبران نیست اما همین که بهانه ای برای دیدن شان می شود مایه دلخوشی است.

حال که بار دیگر به این روز رسیدیم بد نیست اگر کمی به چیستی و ماهیت واقعی کار خبرنگاری و باید و نباید های آن اندیشه کنیم و خود را با آن حقایق بسنجیم تا حداقل برای خودمان روشن شود که به راستی “چقدر خبرنگاریم”.

خبرنگار مثل چتر است! برف و باران و تگرگ می خورد اما رسالتش را فراموش نمی کند؛ مهم نیست چقدر سختی کشیده و یا می کشد چون ماهیت این کار همین است پس اگر عاشق این کار نباشد بهتر است قلم را زمین گذاشته و به دنبال کار نان و آب داری باشد.

یادمان باشد خبرنگاری دریافت حقیقت و انعکاس بی کم و کاست آن به جامعه است رسالتی که در طول تاریخ بر دوش انبیاء و اوصیای الهی بود پس بر هر خبرنگاری واجب است در این مسیر حرکت نماید. مسیری که بسیاری از خبرنگاران تا انتهای آن را سفر کرده و به بهترین پاداش ممکن یعنی همان نیک نامی رسیدند.

همین مسیر بود که شهید محمود صارمی را به بهانه ای برای بزرگداشت جایگاه خبرنگار تبدیل کرد و اگر به گذشته های کمی دورتر برگردیم نیز باید از حسین فاطمی یاد کنیم، خبرنگار شجاعی که “ایستاده جان داد” تا در کنار دکتر مصدق در صف مبارزه با استبداد بایستد و از حق مردم دفاع کند.

و باز یادمان باشد خبرنگار باید از خودش حرفی برای گفتن داشته باشد، تحلیل کند، بنویسد وگرنه صِرف نقل قول کردن از این و آن را نمی توان خبرنگاری نامید. اگر خبرنگار نتواند از خود بنویسد تبدیل در حقیقت یک خبرنویس است که خاصیتی جز نقل قول نخواهد داشت و نمی تواند خود را خبرنگار بخواند.

صحبت از دشواری های خبرنگاری شد؛ بی مناسبت نیست اگر از ربوده شدن و کشته شدن یا کتک خوردن خبرنگار در فلان کشور یا توهین بهمان بازیگر، مدیر یا ورزشکار نیز سخن بگوییم تا شاید آنهایی که نیت کرده اند خبرنگار شوند بدانند پا در چه عرصه ای می گذارند و نیز بدانند این کار فراتر از یک شغل است.

و در آخر اینکه امیدواریم در این روز مدیران و روئسا و مسئولین از همه خبرنگاران تقدیر کنند و بین آنهایی که از برایشان نوشتند و آنهایی که برایشان ننوشتند تفاوتی قائل نشده و نام کسی را قلم نیاندازند هرچند برای یک خبرنگار بخصوص صاحبان “قلم های معمولی” که بی هیچ چشمداشتی می نویسند در انتظار تقدیر نبوده و نیستند. این روز بر همه خبرنگاران تبریک و تهینت باد، امید که سال های سال قلم هایشان استوار و پایدار بماند.

سردبیر هورنیوز – کیماس نوروزی پور

https://hoorkhabar.ir/674977کپی شد!
290