آیا اداره کل کار به زیر مجموعه استانداری پیوسته است؟

به گزارش هورنیوز: در خبرهای روز گذشته استان خوزستان آمده، با حکم مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سید سعید حسینی نژاد به عنوان معاونت کارآفرینی و اشتغال این اداره منصوب شد. یعنی اینکه یک وزارت کاری (رضا میرانی) جای خود را به یکی از کارمندان سید علی بحرینی مقدم در معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان داده است!

این در حالیست که پس از ورود سید نور محمدپور بعنوان مدیر در این اداره رتبه های ماندگار هوشمند صفایی (مدیرکل سابق) در جداول ارزیابی ادارات کل کار کشور چنان نزول پیدا کرده که اگر جدول این رتبه بندی را بعنوان یک سبد و رتبه خوزستان را بعنوان گوی در نظر داشته باشیم ته آن سبد آنچنان با شدت سوراخ می شد که شاید هیچ زمانی آن گوی را هم پیدا نمی کردیم!

پس از کسب رتبه ۲۸ در میان ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور توسط اداره کل خوزستان در سال ۹۵ (لازم به ذکر است رتبه کلی ادارت کل کار هرساله در اواخر شهریور ماه سال بعد اعلام می شود و تا کنون ارزیابی سال ۹۶ اعلام نشده است) سید علی بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان با ورود به اختیارات این اداره اظهار کرد: در خصوص توجه ویژه به مشاغل خرد و خانگی و طراحی مدل های ویژه متناسب با شرایط استان خوزستان، برنامه ریزی، سیاستگذاری، نظارت و اجرا در این زمینه و طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به بن عباس سرپرست اداره کل هماهنگی امور اقتصادی تفویض شد.

این رسانه پس از انعکاس خبر (( آیا وظایف اداره کل کار به استانداری محول شد؟ )) و همچنین آوردن ماده قانونی در خصوص انتصاب انجام شده توسط بحرینی مقدم (با استناد به تصویب نامه ۸۶۲۱۷۸ ت ۴۷۲۲۱ مورخ چهاردهم آبان ۱۳۹۰ اداره کل کار بعنوان دبیر کارگروه اشتغال منصوب شد و رییس جمهور به استناد به اصول ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «وزیر کار» را بعنوان مسئول ستاد ساماندهی مشاغل خانگی منصوب کرده است. همچنین در ماده ۵ این قانون که در ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۰ توسط شورای نگهبان تایید شده بود، وزارت کار را موظف کرده که ساختار دایمی دبیرخانه را در آن وزارت خانه مهیا نماید) متذکر شد که این معاون استاندار نمی تواند یک چنین دخالتی در وظایف اداره کل کار داشته باشد و همچنین عنوان کرد، در روزهای پایانی دولت یازدهم (۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) وزیر کار از سامانه «طرح کاروزی» برای افراد تحصیلکرده و جویای کار رونمایی نموده است، در استان خوزستان تمامی قوانین مجلس و دولت برای این مهم از مدیرکل کار گرفته و به سرپرست اداره کل اقتصادی و امور هماهنگی سپرده شده است.

از سویی دیگر وزیر کار در بخشنامه ای آورده که ادارات کل تعاون و کار استانها نباید مدیر و… از بیرون بدنه به این ادارات وارد کنند(به دلیل رشد نیروهای این وزارتخانه)(در چارچوب دستور وزیر اصل استفاده از نیروهای داخلی وزارتخانه مورد توجه قرار دارد) که با حکم دیروز سید نور محمدپور برای کارمند سید علی بحرینی عملاً به بخشنامه های این وزارتخانه دهن کجی شده است.

همچنین باتوجه به رشد نرخ بیکاری استان خوزستان در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ و ورود مستقیم معاون استاندار به بخش های مهم این اداره کل سوال اینجاست اگر نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بخواهند در خصوص عملکرد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال بپرسند و احیاناً وزیری را استیضاح کنند، دقیقا از کدام وزیر باید بپرسند، وزیر کشور به دلیل ورود استانداری و… به این اداره کل یا وزیرکار؟

پی نوشت

در خصوص تجمعات کارگری و… که در سال ۹۶ و ۹۷ تا کنون بسیار انجام شده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانست با بررسی دقیق و ارائه تحلیل به مسئولین استانی از این اتفاقات جلوگیری کند، گزارشی بصورت مفصل ارائه خواهیم کرد.

آیا نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی به وضعیت کار، تعاونی ها و… فکر هم می کنند؟ اگر این موارد برای ایشان مهم است چرا تاکنون و پس از ارائه عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزیر مربوطه تذکر نداده اند؟

https://hoorkhabar.ir/674260کپی شد!
489