زمین‌لرزه‌ها آثار مخرب روانی و اجتماعی را در استان درپی داشته است

هورنیوز – پیش از ظهر امروز جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی  با حضور کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد.

طبق آماری که از سوی مسئول مرکز لرزه‌نگاری خوزستان در این جلسه اعلام شد، دلیل لرزه خیزی در بخش‌هایی از شمال، شمال شرقی، شرق و جنوب شرق خوزستان تنش‌هایی است که صفحه عربی به صفحه اوراسیا وارد می کند. در سال گذشته فقط حدود ۱۷۰ زمین لرزه در گوریه شوشتر آمده و در یک ماه اخیر نیز بیش از ۹۷ زمین لرزه در مناطق گوریه، درفول و میانرود وجود داشته است که از این رقم ۶۶ زمین‌لرزه مربوط به درفول و میانرود و ۳۳ زمین لرزه نیز مربوط به گوریه است. ۵۶ زمین لرزه بین ۲ تا ۳ ریشتر، ۳۶ زمین لرزه ۳تا ۴ ریشتر و ۵ زمین لرزه بین۴تا ۵ ریشتر بزرگی داشته اند.

در ادامه این آمار اعلام شد که بزرگترین زمین لرزه خوزستان مربوط میانرود به ۴٫۲ ریشتر و گوریه ۴٫۳ ریشتر بوده است.

در این جلسه تأکید شد صدا و سیما باید با تهیه کلیپ ، موارد لازم را به مردم آگاهی دهد و بر سرعت عمل صدا و سیما در این زمینه تأکید شد. همچنین پیشنهاد شد ضمن بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص وقوع زلزله و پیامدهای آن، مسئله آتش سوزی نیز بررسی شود.

اما کیامرث حاجی‌زاده در پایان این جلسه و در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، اظهار کرد: متأسفانه برای برخی مدیران دستگاه‌ها جا نیفتاده است که موضوعات بحران در استان خوزستان و به‌ویژه بحث زلزله چقدر مهم است. ما مغضلاتی مثل کم‌آبی و گرد و خاک را در خوزستان داریم و این موضوع زلزله نیز به آن‌ها اضافه شده است و توجیهی ندارد که برخی مدیران در این جلسه شرکت نکنند زیرا بحث آرامش روانی در زلزله و زمین‌لرزه برای مردم بسیار بحث مهمی است.

وی افزود: زیرساخت همه مسائل اجتماعی و امنیتی در خوزستان، مسائل زیست‌محیطی است که اگر به‌موقع پیش‌بینی و اقدام نکنیم در حوزه اجتماعی دچار مشکل خواهیم شد. برخی دستگاه‌ها وظایف اجرایی خود را رها کرده‌اند و استانداری باید پاسخگوی همه باشد که این وظیفه استانداری نیست و کار استانداری ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌‌های اجرایی است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در سال‌های دور می‌گفتند که در خوزستان زلزله نمی‌آید اما می‌بینیم که با زلزله‌ای که در چند صد کیلومتری خوزستان رخ داد، تنها استانی هستیم که گسل‌هایش فعال مانده است که این موضوع اثرات بدی از نظر روانی ایجاد می‌کند، مانند چیزی که در گوریه شوشتر شاهد آن هستیم و آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلفی را برای مردم ایجاد کرده است و اثرات مخرب این لرزه‌ها کمتر از آن ویران شدن‌ها نیست.

وی ادامه داد: اهل فن این موضوع باید در این باره میز گرد برگزار کنند و مطالعات در این خصوص افزایش یابد. شهرداری باید به پایان کار ساختمان‌ها بیشتر توجه کند. از جلسات قبل تصویب کردیم که ۴ پناهگاه و استراحتگاه در ۴ طرف شهر اهواز برای مواقع بحرانی مانند زمان وقوع سیل و زلزله، با همکاری شهرداری و حلال احمر ساخته شود که از روند اجرای آن راضی نیستیم.

حاجی‌زاده بیان کرد: کار ساخت این سکونت‌گاه‌ها باید سریعتر اجرایی شود. بالای ۱۲۰ زمین لرزه بعد از زلزله کرمانشاه ثبت شده که برخی از آن‌ها حتی بالای ۴و۴دهم بوده و ما در آگاهی بخشی به مردم در این حوزه و در جهت مقابله با خطرات احتمالی ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی افزود: باید یک سامانه برای پاسخگویی به مردم در هنگام وقوع زلزله تشکیل شود که سریعا به مردم در هنگام حادثه جواب بدهیم. از صدا و سیما هم ممنونیم که در مواقع بحران پای کار است اما انتظار داریم که در بحث پیشگیری هم فعال باشند.

فارس

https://hoorkhabar.ir/673212کپی شد!
130
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.