روحانی: باز هم ۹۸ درصد مردم به استقلال و جمهوری اسلامی رأی می دهند

هورنیوز – رئیس جمهور با اشاره به این که خواست مردم همچنان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است، تأکید کرد:به نظر من اگر همین امروز هم از ملت ما سوال کنیم که آیا استقلال می خواهید؟ می خواهید خودتان تصمیم گیر باشید یا بیگانگان مثل قبل از انقلاب در امور کشور دخالت کنند، باز هم ۹۸,۲ درصد مردم خواهند گفت ما استقلال می خواهیم. این آمار تغییر نمی کند. مردم به دنبال آزادی بودند. امروز هم اگر از مردم سوال کنیم که شما آزادی می خواهید یا اختناق؟ حاکمیت ملی می خواهید یا حاکمیت فرد؟ بازهم جواب مردم همان است، همان بیش از ۹۸ درصدی که رای دادند جمهوری اسلامی امروز هم رای می دهند. ممکن است در شیوه و نحوه اجرا و برنامه ها نظر و انتقادی داشته باشند که این ها بحث های دیگری است.

دکتر روحانی که سخنرانی اش در مراسم ۲۲ بهمن درباره اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی در خصوص استفاده از همه پرسی در برخی مسائل، با واکنش های زیادی روبه رو شده بود، دیروز در نشست مشترک استانداران، وزیران و روسای سازمان های اقتصادی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «بسیار باعظمت» توصیف کرد و گفت: مردم مصمم هستند، مسیری را که حدود ۴۰ سال پیش شروع کردند ادامه دهند.

اگر کسی نشاط و امید صد در صدی به آینده ندارد، نباید در مسئولیت بماند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری (president.ir)، رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش سال آینده را سال نشاط دانست و گفت: اگر کسی نشاط و امید صد در صدی به آینده ندارد نباید در مسئولیت بماند و مدیرانی باید سر کار بمانند که به آینده امید صد در صدی دارند . وی با طرح این سوال که چرا همه دنیا در خصوص برجام در برابر ترامپ ایستادند، اظهار کرد: بی تردید اگر نظام و آینده کشورمان مستحکم نبود، بیش از ۱۹۰ کشور جهان روبه روی ترامپ نمی ایستادند.

روحانی افزود: نباید به هیاهوی بوق های خارجی اعتنایی کرد البته برخی دستگاه های تبلیغاتی داخلی نیز از ارزیابی های جهانی درباره پیشرفت ایران عقب هستند و بذر یأس می پاشند و این در حالی است که ملت ایران همچنان جلوتر ازهمه این دستگاه ها در حال حرکت است.

قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد

رئیس جمهور با قدردانی از مدیریت وزارت کشور و شورای امنیت در اغتشاشات دی‌ماه، اظهار کرد: در روز اول شروع بحران و اغتشاشات به پلیس دستور دادیم که بدون سلاح امنیت را در خیابان‌ها برقرار کند و پلیس کشورمان با آرامش کامل امنیت را برقرار کرد. رئیس جمهور با بیان این که قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به خوبی می‌تواند ضمن اداره کشور، رضایت عمومی را هم به شرط التزام و اجرای کامل آن برقرار سازد، افزود: باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی در مدیریت بهتر امور استفاده کنیم و فصول مختلف قانون اساسی از جمله فصل سوم قانون اساسی را که مربوط به حقوق ملت است مورد توجه قرار دهیم. روحانی افزود: باید سخت‌گیری و دخالت‌ها در زندگی مردم سراسر کشور، کم شود و همگان اساس اسلام را که بر پایه فرهنگ، اصلاح و تبلیغ است، در مواجهه با مردم در پیش بگیرند چرا که اسلام دین مشقت و سخت گیری نیست بلکه دین بشارت و هدایت و سمحه و سهله است.

کدخدایی: شاید رئیس جمهور این اصل را اشتباه گرفته اند

از سویی دیگر واکنش ها به سخنرانی رئیس جمهور درباره همه پرسی و اجرای اصل ۵۹ همچنان ادامه دارد تا جایی که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان داد. وی گفت: کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس جمهور با اصلی دیگر آن را اشتباه گرفته اند! وی افزود: البته باید بدانیم که قانون اساسی ظرفیت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف دارد که ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به‌درستی به‌کار گرفته نمی‌شوند، مثلاً چرا نباید سؤال و استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد.

واکنش نوبخت به موضع کدخدایی

روز گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت خبرنگاری پرسید آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری همه پرسی دارد؟ به گزارش خراسان نوبخت در پاسخ گفت: استناد آقای رئیس‌جمهور به اصل ۵۹ قانون اساسی نشان می‌دهد در مسائل اقتصادی و رخدادهای بزرگ می توان از نظرات مردم استفاده کرد و این از نقاط قوت قانون اساسی ماست که پاسخ‌گوی شرایط است. وی درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اظهارات رئیس جمهور درباره همه پرسی گفت: این روشن است که ما به همه اصول قانون اساسی پایبند باشیم. رئیس جمهور هم بر اساس قانون اظهار نظر کرد.

احمد خاتمی: سخنان اخیر رئیس‌جمهور تبدیل به تیتر اول بی‌بی‌سی فارسی شد

به گزارش فارس آیت ا… احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری هم با بیان این که راهپیمایی ۲۲ بهمن بدخواهان انقلاب را که می‌خواستند آن را به ضد خودش تبدیل کنند ناامید کرد افزود: سخنان اخیر رئیس‌جمهور برای بدخواهان انقلاب آن‌قدر شیرین بود که تبدیل به تیتر اول بی‌بی‌سی فارسی شد.

محمدنبی حبیبی دبیر کل مؤتلفه هم از رئیس جمهور خواست که دعوت حزب موتلفه اسلامی را درباره طرح مسائلی از قبیل همه پرسی و بن‌بست سیاسی و ارائه تصویری ناقص از اوضاع اقتصادی و به خصوص معیشت مردم با شرکت در یک مناظره زنده قبول کند.

https://hoorkhabar.ir/671169کپی شد!
133