پذیرفتن کودکان اتباع خارجه؛ گام اول حل مشکلات کودکان کار

هورنیوز – سالیانه حدود دو میلیون ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجه ثبت می شود که بخش اعظم آنان افغان ها هستند؛ حاصل این ازدواج ها فرزندانی است که از آنان بی هویت یا بدون شناسنامه یاد می کنند. از این رو به سبب فقر مالی و سختی انجام تحصیل، کودکان اتباع خارجه را در سر چهارراهها یا در حال انجام کار در سطح شهر مشاهده می کنیم؛ این در حالی است که باید با این معضل به گونه ی دیگر رفتار کرد و کودکان اتباع خارجه و مادر ایرانی را در کشور بپذیریم تا مانع از ایجاد جریانی با آسیب های اجتماعی فراوان بشویم.

نکته مهم اینجاست که کودکان و نوجوانان خارجی به سختی کار می‌کنند و بعضا در خیابان‌ها دیده می‌شوند که پشت چراغ قرمز‌ها و… در حال کسب درآمد هستند. این نوجوانان و کودکان اصولا نباید کار کنند و باید از فعالیت‌های آنها جلوگیری شود؛ کار کودکان به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست.

در این میان مسئولان و نیروهایی مانند نیروی انتظامی و بهزیستی باید دقت داشته باشند که هر رفتاری با این کودکان چه در قالب کودکان کار و چه در قالب کودکان اتباع خارجی انجام پذیرد، می‌تواند مسیر زندگی آنها را تغییر دهد و آینده آنها را غیر‌قابل پیش‌بینی کند.

از سویی دیگر استانداری و همچنین مسئولان وزارت کشور که متولی ساماندهی مهاجرین محسوب می‌شوند باید به موضوع این کودکان، واکنش نشان دهند.

به گزارش هورنیوز، از اوایل امسال طرح جمع‌آوری کودکان کار مخصوصاً در اهواز در حال انجام است، اما مشکل اشتغال اتباع خارجی باید با دقت بررسی شود. شاید برخی مدیران حوزه شهری و بهزیستی نظرات کارسازی در مورد گذر از این مقوله می دهند اما باز هم هر ساله شاهد دستگیری کودکان کار، کار کودکان در سر چهارراهها و ممانعت از تحصیل کودکان به خصوص کودکان بالای ده سال خواهیم بود. بر این اساس شاید این روزها بیش از پیش نیاز به مدیریت یکپارچه شهری احساس شود.

https://hoorkhabar.ir/671038کپی شد!
193