برگزاری ۴۷۰۰ برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در خوزستان

هورنیوزسردار محمد علیپور در سومین نشست ستاد استانی گرامیداشت هفته دفاع مقدس که امروز ۲۷ شهریور در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری شش کمیته بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان و تشکیل جلسات متعدد توسط این کمیته‌ها، اظهار کرد: بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ برنامه توسط این کمیته‌ها در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال به صورت ویژه ستاد بزرگداشت ۵ مهر سالروز شکست حصر آبادان و همچنین ستاد بزرگداشت ۹ مهر سالروز اولین شکست نیروهای بعثی در حمیدیه نیز تشکیل جلسه داد. اگر همت مردم حمیدیه و روستاهای اطراف آن نبود اهواز سقوط می‌کرد از این رو ۹ مهر باید در حد و اندازه خود گرامی داشته شود.

علیپور با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با ماه محرم گفت: فرهنگ عاشورا ما را به نقطه امروز رسانده است و این فرهنگ حرکت خود را در کشورهای مختلفی مثل عراق، یمن و سوریه پیش می‌برد و معطل نمی‌ماند. ما نیز به عنوان پایتخت دفاع مقدس در استان، باید عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنیم.

وی با تأکید بر لزوم فضاسازی شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس خطاب به نماینده شهرداری اهواز در این نشست گفت: شهرداری اهواز باید برنامه‌‌ دقیقی برای فضاسازی شهر داشته باشد. سال گذشته تمام المان‌هایی که شهرداری دارد، همه یا اجاره بودند یا تبلیغات غیر دفاع مقدس بود. امسال مثل سال گذشته نباشد.

همچنین جمال عالمی‌نیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان استانداری خوزستان با بیان اینکه جنگ تحمیلی که در آغاز حرکت نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت تأثیر بسزایی در استحکام نظام ما داشت، اظهار کرد: استکبار به دنبال امحای نظام جمهوری اسلامی بود ولی جوانان ما با تأسی از فرهنگ امام حسین(ع) از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کردند.

وی با تصریح به تأخیر پیش آمده در تشکیل این نشست گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود بیش از این به موضوع هفته دفاع مقدس اهتمام بورزند.

عالمی‌نیسی بر فضاسازی شهر توسط شهرداری اهواز تأکید کرد و گفت: ما شهرداری را نهاد مردمی می‌دانیم و انتظارمان این است که تمام بیلبوردهای شهر بدون استثناء در زمان هفته دفاع مقدس در ارتباط با این هفته باشد و این موضوع در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر پررنگ باشد.

معاون پشتیبانی استانداری خوزستان پیشنهاد کرد: مدیران و معاونان دستگاه‌ها در این هفته با اهدای شاخه گل و تقدیرنامه به سراغ رزمندگان دستگاه‌ها بروند تا آنها احساس کنند که رشادت‌های آنها در دوران جنگ فراموش نشده است. همچنین می‌توانند اولین شهید سازمان را به صورت ویژه مورد عنایت قرار دهند و از خانواده آنها دیدار داشته باشند.

در ادامه سرهنگ عفراوی، مسئول کمیته نیروهای مسلح ستاد هفته دفاع مقدس در استان گفت: با ابلاغ ستاد کل فرماندهی، هفته دفاع مقدس یک سال توسط ارتش و یک سال توسط سپاه برگزار می‌شود. امسال برنامه‌های هفته دفاع مقدس توسط سپاه اجرا خواهد شد.

رونمایی از آلبوم ۷ هزار شهید

وی به گزارشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده سپاه به مناسبت این هفته پرداخت و گفت: رژه نیروهای مسلح در اهواز و ۱۱ شهرستان، برگزاری صبحگاه مشترک در ۱۷ شهرستان، برگزاری ۱۵۲ برنامه اصلی و دو هزار و ۷ برنامه از سوی سپاه، رونمایی از آلبوم ۷ هزار شهید استان خوزستان با همکاری بنیاد شهید، نمایش رزمی بازسازی عملیات مولای متقیان در سوسنگرد به مدت ۴ روز، رونمایی از المان چهار زن شهید در شهرستان‌های سوسنگرد، آبادان و خرمشهر، رونمایی از کتاب، دیدار با خانواده شهدا، هماهنگی برای اعزام راویان دفاع مقدس به سازمان‌ها و مدارس، برگزاری یادواره‌های شهدا، نمایشگاه‌های دفاع مقدس و برنامه ویژه روز سرباز از جمله این برنامه‌ها است.

همچنین مزارعی نماینده کمیته اطلاع‌رسانی و تحقیقات ستاد هفته دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: صدا و سیمای استان خوزستان در حوزه معاونت‌های صدا، سیما و اطلاعات و اخبار هفت‌ هزار دقیقه برنامه ویژه دفاع مقدس خواهد داشت. هفت گفت وگوی ویژه خبری با حضور فرماندهان ارشد دفاع مقدس، پخش فیلم‌های دفاع مقدس و معرفی شخصیت‌های گمنام دفاع مقدس از برنامه‌های صدا و سیما است.

کردانی نماینده شهرداری اهواز نیز در این نشست، درباره تبلیغات و فضاسازی شهری به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: جلسه در این موضوع تشکیل شده است و ما از امروز آمادگی آغاز کار در این باره را داریم.

وی در پاسخ به پرسش سردار علیپور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مبنی بر تبیین دقیق برنامه‌های شهرداری در فضاسازی شهر و عملکرد ضعیف آن در سال گذشته گفت: باید دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در این امر مشارکت داده شوند. پیمانکار شهرداری به طور ۲۴ ساعته کار نصب بنر شهدا را انجام می‌دهد.

عباس حیدری به نمایندگی از کمیته فرهنگی، هنری و ورزشی ستاد استانی هفته دفاع مقدس گفت: این کمیته ۱۳۰۰ برنامه به این منظور در دست اقدام کرد. برپایی نمایشگاه‌های کتاب،‌ خوشنویسی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از هنرمندان دفاع مقدس،‌ اعزام هنرمندان به مناطق عملیاتی و نقد کتب دفاع مقدس بخشی از این برنامه‌ها است.

سیده فرانک موسوی، مسئول امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان نیز، گفت: کمیته بانوان بیش از ۵۰ برنامه در این هفته پیش‌بینی کرده است. برگزاری همایش زنان پیشکسوت دفاع مقدس، همایش تجلیل از مادران و همسران شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، طرح پژوهشی نقش زنان در وفاق اجتماعی در دوران دفاع مقدس، جلسات نقد و بررسی کتب دفاع مقدس، شب شعر، نمایشگاه نقش زنان در دفاع مقدس، رونمایی از هشت عنوان کتاب با همکاری کانون پرورش فکری، تجهیز محتوایی موزه زن و دفاع مقدس شاخص‌ترین این برنامه‌ها هستند.

۲۰۰ برنامه عطرفشانی مزار شهدا در استان

در ادامه حسن نورانی نماینده کمیته ایثارگران هفته دفاع مقدس بیان کرد: امسال مراسم غبارروبی و عطرافشانی طی ۲۰۰ برنامه در سراسر استان انجام می‌شود. برگزاری بیش از هزار برنامه در ۱۲۰ حسینیه شاهد استان، برگزاری شب خاطره شهدای مدافع حرم و تجلیل از خانواده‌ شهدای دستگاه‌های اجرایی، اعزام خانواده شهدا به مشهد و قم از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی گفت: مراسم عطرافشانی مزار شهدا امسال با حضور دسته‌جات عزاداری و به صورت باشکوهی برگزار خواهد شد.

بزرگ‌نیا، نماینده فرماندار ویژه آبادان نیز در این نشست از برگزاری ۱۶۰ برنامه با همکاری هفت کمیته دفاع مقدس این شهرستان خبر داد.

عاشور سواری‌پور فرماندار حمیدیه نیز اعلام کرد: برنامه دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدای گمنام، برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، تقدیر از خانواده شهدا، تشکیل کارگاه آموزشی و نشست بصیرتی، برگزاری همایش شعر با حضور شاعران بین‌المللی و نصب تابلوهای ویژه ماه مهر در مسیر اهواز تا حمیدیه، برگزاری همایش عشایر و روستاییان، همایش کارآفرینان، جوانان و کشاورزان که نقش بزرگی در حماسه ۹ مهر داشتند از دیگر برنامه‌های این شهرستان است.

منصور کوهی رستمی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز گفت: در هفته دفاع مقدس جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس در سه سطح کودکان، ‌نوجوانان و بزرگسالان برگزار خواهد شد. تقدیر از رزمندگان شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همزمان با چهارم مهر و نقد کتب نویسندگان بومی خوزستان با محوریت دفاع مقدس در شهرهای خرمشهر، آبادان،‌ دزفول، بهبهان و اهواز از جمله این برنامه‌ها هستند. در مجموع ۱۷۳ برنامه به این مناسبت در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اجرا می‌شود.

رونمایی از ۹ کتاب کانون پرورش فکری

غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس در تمامی کانون‌های استان نمایشگاهی از آثار هنری اعضای کانون برگزار می‌شود. بازید اعضا از مناطق جنگی، خاطره گویی، برپایی کارگاه‌های هنری، ادبی و نمایش فیلم در این هفته پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه کانون در این هفته برپایی نمایشگاه بزرگ در کانون پرورش فکری و رونمایی از ۹ کتاب مربیان پرورشی کانون با مشارکت بنیاد حفظ آثار است.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/667488کپی شد!
858