شرجی طولانی امسال خوزستان نشانه چیست؟

هورنیوزکوروش بهادری اظهار کرد: در روزهای آینده روند دمای هوا در استان تغییر خاصی نخواهد داشت و حداکثر دما بیشتر از ۴۷ درجه یا ۴۸ درجه نخواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: صبح امروز رطوبت نسبی در اهواز و هندیجان ۷۸ درصد، در ماهشهر ۷۴ درصد، در آبادان ۸۹، در خرمشهر ۹۱ درصد، در شادگان ۸۲ درصد، و بستان ۸۴ درصد گزارش شد. مدل‌ها نشان می‌دهد تا آخر هفته، شاهد پدیده شرجی در استان خواهیم بود.

بهادری بیان کرد: روز گذشته به علت تندبادهای لحظه‌ای و فعال شدن برخی کانون‌های گردوخاک شرق استان در محدوده جاده اهواز – ماهشهر، به مدت حدود یک ساعت یا کمتر شاهد کاهش دید افقی در اهواز بودیم به طوری که دید افقی در اهواز به ۱۲۰۰ متر کاهش یافت. همچنین دید افقی در هندیجان نیز به ۱۵۰۰ متر رسید.

وی عنوان کرد: در شبانه‌روز گذشته رامهرمز با ۴۷ درجه سانتیگراد و دهدز با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان بودند. در این مدت نوسانات دمایی هوای اهواز نیز بین ۲۹ تا ۴۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص علل آغاز زودتر پدیده رطوبت (شرجی) در تابستان امسال در خوزستان، گفت: برای این موضوع هیچ تحلیل علمی دقیقی نمی‌توان ارائه داد. پدیده رطوبت به جریانات جنوبی باز می‌گردد. اما می‌توان گفت امسال همه چیز زودتر آغاز شد.

بهادری ادامه داد: یعنی استقرار الگوی تابستانه نیز مقداری زودتر آغاز شد. شرجی نیز پدیده‌ای طبیعی است و ممکن است که در یک سال آغاز آن با تأخیر باشد و یک سال نیز زودتر شروع شود. اما این پدیده جزو طبیعت اقلیم خوزستان است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم که امسال بارش‌های فصل پاییز به موقع و مناسب باشد.

https://hoorkhabar.ir/665872کپی شد!
100