پروژه های آماده افتتاح در خوزستان باز هم آب رفت/اعتبارات استان، هرسال دریغ از پارسال

به گزارش هورنیوز همزمان با فرارسیدن هفته دولت رؤسای دستگاه ها و مدیران ادارات به ارائه عملکرد یکساله خود می پردازند،کلنگ پروژه های بسیاری به زمین و ربان بیشمار طرح نیز بریده می شود.

امسال نیز طبق گفته امید حاجتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان خوزستان، ۴۵۴ پروژه به ارزش بیش از هزار و صد میلیارد تومان به بهره برداری خواهند رسید که ۱۷۴ پروژه در مناطق روستایی و مابقی در مناطق شهری است.

نکته ای که در همین آمار ارائه شده نباید از آن غفلت کرد کاهش کمی و اعتباری پروژه های آماده افتتاح در خوزستان نسبت به مشابه سال پیش است. طبق آمار موجود در سایت استانداری خوزستان سال گذشته ۵۰۷ پروژه به ارزش بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری رسید این درحالیست که این ارقام به ۴۵۴ پروژه به ارزش هزار و صد میلیارد تومان کاهش یافته است.

پیش از این کاهش بودجه عمرانی استان خوزستان در سال ۹۶ نیز باعث انتقاد نمایندگان و مردم شده بود.اقبال محمدمان نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در واکنش به این کاهش بودجه گفته بود:امکانات و اعتبارات بودجه که به استان اختصاص داده شده است نسبت به اعتبارات سال ۹۵ رشد منفی دارد.۲۹۱ میلیارد و ۹۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعتبارات تملک دارای سال جاری در استان بود. این اعتبارات نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش داشته است این در حالی است که استان در بسیاری از سرفصل‌ها مانند اعتبارت عمرانی، توسعه پایدار استان و احیای رودخانه کارون اعتبار داشت.

همچنین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خوزستان در همان زمان در واکنش به کاهش بودجه استان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته سهم خوزستان از طرح‌های ملی در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به بودجه ۹۵ کاهش قابل‌توجهی داشته است که این کاهش مختص خوزستان است.طرح‌های ملی خوزستان در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به بودجه ۹۵، ۳۷ درصد کاهش‌یافته است.

استان خوزستان سال ها درگیر جنگ و پیامدهای ناگوار پس از آن بوده است به طوریکه با گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ همچنان زیرساخت های این استان ترمیم نشده است، با این وجود هرسال علی رغم امید مردم به بهبود شرایط شاهد آن هستیم که طرح ها و اعتبارات آن آب می روند!

درحالی مسئولان استان خوزستان با ذوق زدگی از افتتاح ۴۵۴ پروزه در خوزستان خبر می دهند که تعداد این پروژه ها در استان اصفهان یک هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال  است.

استاندار اصفهان به طرح های افتتاح شده طی چهار سال گذشته در این استان اشاره کرد و افزود: به رغم آنکه دولت یازدهم با محدودیت ها و مشکلات اعتباری مواجه بود اما طی چهارسال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ پروژه با اعتبار ۱۰۵ هزار میلیارد ریال در استان اصفهان به بهره برداری رسید.

همچنین استاندار فارس با اشاره به اینکه در هفته دولت ۱۰۰۰ پروژه با اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در استان فارس آماده افتتاح است، خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک‌های گیاهان دارویی، راه‌اندازی ۲۹ شهرک صنعتی کشاورزی، توسعه کشت دانه‌های روغنی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی در این استان است.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز از افتتاح هزار و ۳۱۷ طرح با هزار و ۵۴۴میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت خبر داد.

استاندار سمنان نیز در نشست خبری با رسانه ها گفت: درهفته دولت ۴۸۶پروژه درسطح هشت شهرستان استان افتتاح و یا به بهره برداری خواهد رسید.

استان خوزستان از یکسو دارای صنایع بزرگ و ملی همچون نفت، فولاد، پتروشیمی و گاز است که جزء منابع اصلی درآمدی کشور محسوب می شوند، از سویی دیگر وجود همین صنایع باعث تردد بسیار به این استان شده که همین امر استهلاک زیرساخت ها را به همراه داشته است؛ اما در این میان جزء آلودگی هوا و تخریب زیرساخت های موجود هیچگاه بهره ای از ظرفیت ها نبرده تا همچنان ثروت هایش ملی و مشکلاتش بومی باشد.

توسعه استان تنها با شعار و وعده محقق نمی شود بلکه تغییر شرایط بیش از هرچیز به تغییر نگرش مسئولان و تزریق بودجه باز می گردد. اما بررسی اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به خوزستان خلاف این امر را نشان می دهد.

https://hoorkhabar.ir/665575کپی شد!
150