موتور ساخت اقامتگاه های بومگردی خوزستانی روشن شد

به گزارش هورنیوز این پایگاه خبری تحلیلی تاکنون چندین گزارش درخصوص لزوم توجه به صنعت بومگردی و حلقه های مفقوده این صنعت در خوزستان گزارش هایی منتشر کرده است چرا که توسعه بوم گردی در سال های گذشته یکی از مهم‌ترین اولویت‌های گردشگری بوده است؛ این روزها مفهوم گردشگری برای بسیاری از توریست های داخل و خارج کشور تنها بازدید صرف از مجتمع های تجاری، مراکز خرید و اقامت در هتل های چندین ستاره نیست .

ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی، مذهبی، طبیعی، اقوام، آب و هوایی، غذایی و… استان خوزستان به اندازه ای گسترده ومتنوع است که می توان آن را به یک ایران کوچک تشبیه کرد. اما سؤال اساسی آنجاست که آیا مضیف های قوم عرب و یا سیاه چادرهای قوم بختیار قابلیت تبدیل شدن به بومگردهای استان خوزستان را ندارند؟

لباس های رنگارنگ زنان بختیاری، چادرهای سیاه قوم لر، رسم قهوه خوری عرب ها و… همگی از جاذبه هایی است که در صورت پرداخته شدن می تواند باعث جذب بیشتر گردشگر شود.

این روزها مفهوم گردشگری برای بسیاری از توریست های داخل و خارج کشور تنها بازدید صرف از مجتمع های تجاری، مراکز خرید و اقامت در هتل های چندین ستاره نیست .

گردشگران در سفر به کشورهای گوناگون از جمله ایران به دنبال مکان هایی هستند تا در آنها بیش از هرجای دیگر با فرهنگ، سنت، عقیده و شیوه زندگی مردمان بومی آشنا شوند و همین امر برای آنها جذابیت ایجاد می کند از همین رو تعدادی از استان های کشور با درک این امر مهم زمینه حضور بیشتر گردشگران را فراهم کرده اند.

خوزستان، استان رنگارنگی که از سرخی خورشید داغ تا سپیدی برف، از خاک حاصلخیز تا آبی نیلگون دریا، از لنج های ماهی گیری مردان جنوب تا بازی دختران رنگین پوش بختیار هرکدام جاذبه ای تمام عیار است. همان استانی که جدا از تاریخ چند هزار ساله و فرهنگ غنی اقوام گوناگون، آثار هشت سال جنگ ویرانگرش نیز به یک جاذبه گردشگری و مذهبی تبدیل شده است.

حال مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان از احداث چهار اقامتگاه بومگردی در خوزستان خبر داده و گفته است: اقامتگاه روستای دم اشکفت در باغملک، اقامتگاه روستای خماط در شوش، اقامتگاه روستای دشت سوسن و اقامتگاه روستای نوترکی در ایذه موافقت اولیه دریافت کردند.  این اقامتگاه ها در روستاهای با ارزش طبیعی و تاریخی و با هدف ترویج گردشگری پایدار و صیانت از منابع طبیعی و تاریخی آماده فعالیت شدند.

خسرو نشان افزود: پیش‌تر در خوزستان اقامتگاه مضیف مینو در شهرستان خرمشهر موافقت اصولی و اقامتگاه الیما در ایذه پروانه ی بهره برداری دریافت کردند که بسیار مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفتند.

تا زمانی که گردشگر روستایی را نمی‌شناسد انتظار سفر و هزینه کردن از وی صحیح نیست و عدم شناخت موجب شده قابلیت‌هایی که در این روستاها موجب شده به عنوان روستای هدف گردشگری ثبت شوند مغفول بماند.

برنامه‌هایی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و بازارهای فصلی که بتواند گوشه‌ای از این فرهنگ را به نمایش بگذارد به ندرت در روستاها اجرا می‌شود. به تجربه ثابت شده است زمانی که روستایی هدف برگزاری چنین برنامه‌هایی است حداقل نام آن ورد زبان‌ها شده و تجربه سفر به آن افزایش می‌یابد.

 

https://hoorkhabar.ir/665371کپی شد!
113