لزوم ایجاد طرح تحول نظام سلامت در بخش سلامت اجتماعی/ حمایت از ۳۳هزار زن بد سرپرست و بدون سرپرست در استان

به گزارش هورنیوز غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز برگزار شد با اشاره به اینکه شعار امسال سلزمان بهزیستی ” بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی” است اظهار داشت: متأسفانه بیشتر توجه ها به سلامت جسمی است؛ درحالیکه سلامت روانی و اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه باید در تعریف و کارکرد سلامت اجتماعی تغییر رویه داد، افزود: بنظرمی رسد این مقوله باید در طرح تحول نظام سلامت جای گیرد.

صدیق راد اعتیاد، خشونت، کودک آزاری، خودکشی و فرار را از این دست موارد عنوان کرد و یادآور شد: باید فصل جدیدی در حوزه سلامت اجتماعی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه باید در این خصوص اعتبار خاصی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: در پیشگیری اولیه سلامت جسمی دنبال آن هستیم که افراد بیمار نشوند و در مرحله دوم به فکر درمان و در مرحله سوم به دنبال توانبخشی هستیم.درخصوص پدیده های اجتماعی همچون طلاق نیز همین امر صادق است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در سه حوزه توانبخشی اجتماعی، پیگیری از آسیب ها و معلولیت ها فعالیت می کند. بخشی از خدمات ما قابل مشاهده و بسیاری از آنها شامل ۱۵۳ وظیفه به صورت نامحسوس انجام می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به طرح غربالگری ناشنوایی خاطر نشان کرد: همکاران ما از تمام نوزادان تست شنوایی انجام می دهند تا در صورت لزوم کاشت حلزون انجام شود. پس از این مرحله، تربیت شنیداری صورت می گیرد که تمام هزینه آن بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی طرح پیشگیری از تنبلی چشم را یکی دیگر از این وظایف دانست و ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر ۹۵ درصد جامعه آماری مورد آزمایشی قرار گرفتند که نقش مؤثری در کاهش هزینه های جراحی و جلوگیری از آسیب های چشمی دارد.

صدیق راد گفت: در حوزه توانبخشی نیز خدمات بسیاری به معلولین جسمی و روانی ارائه می شود که بخشی به صورت خدمات توانبخشی و و برخی دیگر نقدی است.

وی با اشاره به اینکه معولینی که بهره هوشی آنها کمتر از ۲۵ است در مراکز شبانه روزی نگه داری می شوند، یادآور شد: معلولینی که آموزش پذیر هستند در مراکز آموزشی ما درحال دریافت خدمات هستند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان مدیرکل با اشاره به اینکه تمام دانشجویان معلول تحت سرپرستی سازمان بهزیستی هستند، گفت: شهریه این افراد به صورت کامل توسط این سازمان پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۷هزار نفر از معلول استان مستمری بگیر هستند، اظهار داشت:حدود دوهزار نفر از معلولان در مراکز شبانه ما نگه داری می شوند که سال گشذته بالغ بر ده میلیارد تومان اعتبار در این خصوص هزینه شد.

صدیق راد با بیان اینکه ۱۵ مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد، یادآور شد: تمام زوجین قبل ازدواج باید به این مرکز مراجعه کنند. مصاحبه ، مشاوره و آزمایش سه سطح خدمات است که دو مورد اول رایگان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲هزار زوج مشاوره ژنتیک انجام داده اند، ادامه داد: همچنین ۹۶ مرکز ترک اعتیاد و ۷۰مرکز درمان سرپایی از این سازمان مجوز گرفته اند.

مدیرکل سازمان بهزیستی خدمات سیار اورژانسی را یکی دیگر از وظایف سازمان بهزیستی دانست و خاطر نشان کرد: در سال گذته ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی چرداخت شده است. امسال نیز بطبق برنامه ریزی ۴۴ میلیارد تومان توسط بانک ها باید پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۳۳هزار زن بد سرپرست و بی سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، یادآور شد: ۱۸۰ نفر از کودکان بی سرپست در مراکز این سازمان نگه داری می شوند.

صدیق راد با اشاره به اینکه ۸۵هزار معلول خدمات از ما دریافت می کنند، تصریح کرد: امسال به مناسبت هفته بهزیستی برنامه هایی همچون افتتاح ۱۵مرکز خدمات اتماعی و ۱۱ اورژانس اجتماعی، مرکز ترک اعتیاد بانوان در شهرستان دزفول و احداث مرکز خانه امن برای زنان بی سرپناه و افتتاح مرکز بازتوانی بانوان در دزفول اجرا می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ میلیارد ریال کمک بلاعوض بابت ساخت ۲۸۰ واحد مسکونی به افراد تحت پوشش پرداخت شد، تصریح کرد: طبق منویات رهبری و دغدغه دولت توجه به معضل حاشیه نشینی پررنگ شده است در این خصوص وظیفه ما نیز احداث پایگاه های خدمات اجتماعی و اورژانس اجتماعی است که از ۱۵ مرکز درحال افتتاح حدود ده عدد از آنها در مراکز حاشیه ای است.

مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان در پاسخ به سؤالی پیرامون حق سه درصدی معلولان در آزمون های استخدامی، خاطر نشان کرد: این مبحث در ادارات و سازمان هایی که به صورت رسمی این آزمون را برگزار می کنند، رعایت می شود اما از آنجایی که در سال های اخیر تعداد استخدامی ها کاهش یافته به صورت خودکار در جذب معلولان نیز اختلال ایجاد می شود. همچنین سازمان بهزیستی این امکان را فراهم کرده که با استخدام هر معلول تحت پوشش این سازمان، مبلغ ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات به کارفرما پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اعتبارات این سازمان به صورت صد در صدی پرداخت می شود، عنوان کرد:اما متأسفانه به دلیل نیازهای بسیار خانواده های تحت سرپرست این اعتبار کفایت نمی کند.از همین رو بودجه ای که پرداخت می شود کمک معیشت است و تمام نیازهای آنها را پاسخ نمی دهد.

صدیق راد با اشاره به اینکه مراکزی برای آموزش به کودکان خیابانی وجود دارد، ادامه داد: باید کودکان خیابانی را از کودکان متکدی و کار جدا کرد. طرح جامعی شامل خدمات فرهنگی مهارتی برای کودکان خیابانی وجود دارد تا فرصتی برای کودکی کردن آنها به وجود بیاید.

همچنین محمدعلی عباسی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خوزستان درخصوص قوانین فرزند خوانگی گفت: آینده فرزند از اهمیت ویژه ای برخوردار است ضن آنکه تقاضا بیشتر از تعداد کودکان است. در برخی موارد نیز به دلیل حکم قضائی امکان صدور مجوز برای فرزند خوانگی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در مقابل ۲۰ کودک تحت سرپرست بالغ بر ۳۰۰ متقاضی وجود دارد، ادامه داد:با تسهیل قوانین تعداد این کودکان از ۶۰ نفر به ۲۰ نفر تقلیل یافته است.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته ۱۸۰۰ خانواده تحت پوشش بازتوان شده اند، ادامه داد: فروش محصولات تولید شده مددجویان و تسهیل در این روند از دیگر برنامه های سازمان است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در صورت مشاهده کودک بد و یا بی سرپرست با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند، اظهار داشت: مشاوران با ارائه اموزش های مختلف مشکل را حل و یا کودک را به مراکز بهزیستی منتقل می کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خوزستان درخصوص مبحث کودک آزاری نیز گفت: در سال گذشته ۳۵ مورد کودک آزاری گزارش شده که تیم اورژانس ما با حضور در محل سعی در ارائه مشاوره داشته اند.

https://hoorkhabar.ir/662136کپی شد!
142