درجا زدن ناوگان اتوبوسرانی اهواز در ایستگاه هزینه ها/اتوبوس هایی که توان را از خود و مسافر می گیرند

به گزارش هورنیوز گرمای بالای ۵۰درجه هوا، هوای آلوده و البته شرجی باعث شده تا شهروندان تاحد ممکن ساعات حضور خود در سطخ شهر را بکاهند؛ با این وجود کم نیستند شاغلان و افرادی که در اوج گرما مجبور به تردد در سطح شهر هستند.

اگرچه در سال های گذشته شهر اهواز به لحاظ وسعت و جمعیت رشد قابل توجهی داشته اما همچنان در فراهم سازی امکانات برای شهروندان درجا می زند که نمونه بارز آن سیستم حمل و نقل شهری است.

حتی تصور آنکه در این هوای نه چندان مساعد ساعت ها به صورت ایستاده و یا نشسته بر روی صندلی های داغ ایستگاه منتظر اتوبوس هایی باشی که فاقد سیستم سرمایشی مناسب هستند نیز چندان کار ساده ای نیست.

طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته تهران دارای ۶۴۰۰ ، مشهد ۱۸۰۰، اصفهان ۱۲۰۰، شیراز ۱۲۰۰ و تبریز ۷۸۰ دستگاه اتوبوس هستند این درحالیست که شهر اهواز با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰هزار نفری تنها ۲۷۵ اتوبوس دارد که بیشتر آنها نیز فرسوده بوده و جوابگوی شرایط آب و هوایی این شهر نیستند.

سید کوروش حسینی ‌زاده مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به این انتقادات گفته است: سازمان اتوبوسرانی در حال حاضر فقط می‌تواند با میزان درآمدی که کسب می‌کند سوخت مورد نیاز اتوبوس‌ها را تامین کند زیرا در ماه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید گازوئیل، ۵۰ میلیون تومان برای خرید روغن و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای خرید آب رادیاتور هزینه می‌کند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز تصریح‌کرد: در خوشبینانه ترین حالت درآمد سازمان اتوبوسرانی از محل فروش بلیط اتوبوس آن هم در فصل مدارس ۲۰۰ میلیون تومان است اما  هزینه بیمه اتوبوس‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان و  هزینه خرید قطعات اتوبوس‌ها در ماه  ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون بوده  زیرا  فرسودگی اتوبوس‌های موجود در سطح شهر  ۷۰ درصد است.

وی بیان کرد: درآمدهای شهرداری به دلیل پرداخت نشدن عوارض از طرف شهروندان کاهش یافته و  اگر اعضای  شورای شهر مخالف این موضوع هستند چرا در طول این ۴ سال برنامهریزی مناسبی  برای رفع این موضوع  انجام نداند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با بیان اینکه تجهیز ناوگان حمل و نقلی در زمینه اتوبوس، تاکسی و ایستگاه‌ به امکانات مورد نیاز  نیازمند بودجه‌ای خاص است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری ماهانه چه میزان کمک به سازمان اتوبوسرانی می‌کند، گفت: شهرداری ماهانه یک میلیارد تومان به سازمان اتوبوسرانی  بایت هزینه حقوق پرداخت می‌کند‌.

نکته دیگری که نباید فراموش کرد آنست که توزیع اتوبوس های شهری به هیچ عنوان متناسب با شرایط منطقه ای توزیع نشده به طوریکه در مناطق مرفه نشین شهر اتوبوس ها از نظر کیفی و کمی به مراتب شرایط بهتری دارند این درحالیست که عمدتا ساکنان مناطق کم برخوردار تمایل به استفاده از این ناوگان دارند.

https://hoorkhabar.ir/662051کپی شد!
184
۱