وزارت نیرو درباره توزیع آب عادلانه تصمیم گیری کند/قطعی آب نتیجه سوء مدیریت دستگاه های اجرایی است

به گزارش هورنیوز این روزها نام خوزستان به بهانه های مختلف نقل و نبات بسیاری رسانه های داخلی و خارجی است، از انتخاب نام خوزستان به عنوان گرمترین شهر جهان تا آلوده ترین آنها!

در این میان اما بحران دیگری نیز در خوزستان وجود دارد که علی رغم اهمیت آن چندان مورد توجه مسئولان ملی نیست. سه تن از نمایندگان استان خوزستان بار دیگر درخصوص بحران آب در این استان و لزوم مدیریت آب تذکراتی داده اند.

زنگ خطر سوء مدیریت بحران آب پیش از امنیتی شدن

قاسم ساعدی نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان در “خصوص مشکلات کمبود آب در برخی استان ها و طرح برخی مطالب مبنی بر امنیتی شدن این موضوع”، گفت: اینکه برخی مسئله آب را بخواهند وارد مسائل و موارد امنیتی بدانند، موضوع جالب و مناسبی نیست ، چرا که کشور و نظام را زیر سئوال می برند.

وی با تاکید براینکه در موضوع مسئله مدیریت آب کشور متاسفانه ضعف های وجود دارد که باید نسبت به اصلاح و توجه جدی به این موضوعات اقدامات اساسی صورت بگیرد، گفت: منابع آب کشور با کمبود مواجه است،ولی قبل از بحران آب ما باید بحران و زنگ خطر مدیریت آب در کشور را گوشزد و نسبت به آن هشدار بدهیم.

ساعدی با بیان اینکه کشورهای همسایه طی سالهای اخیر اقدامات فراوانی برای سدسازی در مسیر رودخانه های هم مرز ایران انجام داده اند که باید نسبت به این موضوع حساسیت های لازم را داشته باشیم،چرا که این امر منجر به بروز بحران های آبی در کشورمان می شود، تصریح کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر مدیریت و نظارت مناسبی برای بحث سدسازی و انتخاب جایگاه مناسب در این زمینه صورت نگرفت و بحران های را برای برخی استان ها بوجود اورد که نباید به راحتی از  کنار آنها عبور کرد.

قطعی آب نتیجه سوء مدیریت دستگاه های اجرایی است

علی ساری نماینده مردم اهوا، حمیدیه، کارون و باوی نیز در “خصوص مشکلات کمبود آب در برخی استان ها و طرح برخی مطالب مبنی بر امنیتی شدن این موضوع”، اظهار داشت: سدسازی کشورهای همسایه  در مرزهای شرقی و شمال غربی کشور مشکلات فراوانی را برای مردم استان ها و شهرهای مرزی بوجود آورده که قابل توجه است و باید برای برطرف کردن آنها اقدامات اساسی و فوری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه درصورت عدم توجه به مسئله کمبود و مشکلات آبی این موضوع می تواند به بحران آب و مسائل امنیتی تبدیل شود، تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه بدون توجه به حق و حقوق دیگران اقدام به سدسازی های فراوان در مسیر رودخانه ها کرده اند که مردم شهرهای مرزی را با مشکلات جدی مواجه ساخته که می تواند این امر به بحران تبدیل شود.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:باید مسئولان امر در بحث بین المللی این موضوع مهم ورود پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدامات جدی و موثری انجام دهند تا این موضوع باعث بوجود آمدن بحران برای کشورمان نشود.

وی با اشاره به اینکه قطعی آب به صورت مقطعی و بحران آب که منجر به مسائل امنیتی می شود موضوعات جداگانه ای است که باید نسبت به آنها توجه داشت، افزود: قطعی آب به خاطر سوءمدیریت و عدم هماهنگی و همکاری برخی دستگاه های اجرایی بوجود می آید که در برخی شهرها مانند اهواز به دلیل گرمای فراوان و بروز مشکل برای ایستگاه های برق بوده است.

وزارت نیرو درباره توزیع آب عادلانه تصمیم گیری کند

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک درباره وضعیت آب با توجه به دمای بسیار بالا در خوزستان تصریح کرد: درپی ایجاد مشکلات آبی در استان خوزستان، مشکلاتی در زمینه برق نیز به وجود آمده و نبود آب کافی مردم را به ستوه آورده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی از بخش ها، روستاها و شهرهای استان خوزستان، نیز یک یا دوماه است که آب نیست و آب های زیرسطحی این استان به اتمام رسیده، ولی سعی می کنیم با تانکر به این بخش ها آب رسانی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تنها راه نجات شمال شرق خوزستان،  انتقال آب از سد کارون ۳ است که امیدواریم انجام شود وگرنه هیچ راهی برای رفع مشکل آب شمال خوزستان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع آب به مسئله ای امنیتی در جهان تبدیل شده است، ادامه داد: یکی از دلخوری های ما این است که ۲۰۰ کیلومتر از کارون از شهر ما می گذرد ولی نمی توانیم از آن برداشت کنیم، اما دیگران و از استان های دیگر کشور با ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلومتر فاصله می توانند بهره برداری کنند.

خادمی تصریح کرد: متاسفانه ما نمی توانیم از کارون برای شرب استفاده کنیم اما دیگران برای صنعت، کشاورزی و بازی های آبی از آن استفاده می کنند.

وی از وزارت نیرو خواست تصمیماتی عاقلانه و مسئولانه گرفته و گفت: وظیفه حاکمیت تامین آب شرب برای همه بصورت عادلانه است، درحالیکه استان هایی که دارای آب هستند، خودشان نمی توانند از آن استفاده کنند اما استان های دیگر از منابع آبی آن استان ها بهره برداری می کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/661155کپی شد!
177