پرونده مرگ کودک اهوازی به کارشناسی ارجاع شد/ سهامداران عمده آرمان ممنوع الخروج شدند

به گزارش هورنیوز عباس حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب اهواز پیش از ظهر امروز در نشست خبری  دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به اینکه از لحاظ تولید و ارسال خبر برای دفتر معاون اول قوه قضائیه رتبه ششم کشور را داریم، اظهار داشت: دادستان ارشد وظایف سنگینی را برعهده دارد و عمده ترین آن بحث مطالبه گری برای عامه مردم است.

وی درخصوص درگیری طایفه ای در پتک گفت: اختلاف این دو طایفه ریشه دار بوده و در برهه ای از زمان برای یک مسئله سرباز کرده و تاکنون ۱۷ نفر کشته شده و یک نفر هم از مجروحان تا چند روز قبل در کما بود.

ویادامه داد:‌ تاکنون حدود ۱۷ نفر در جریان این نزاع‌ها و درگیری‌ها کشته و تعدادی نیز مجروح و زخمی شده‌اند و در درگیری‌های اخیر نیز یک نفر در اثر شدت جراحت به کما رفت.

حسینی پویا تصریح کرد: مسئولان امنیتی و سیاسی برای کنترل اوضاع تلاش زیادی کردند و موفقیت‌های بسیاری نیز حاصل شد اما مسئولان امنیتی دو راه برای کنترل این درگیری‌ها پیش رو داشته‌اند که به موازات هم، این دو راه را نیز انتخاب کردند.

وی ادامه داد: با توجه به عمق حادثه، واقعا مسئولان امنیتی ـ سیاسی تلاش زیادی برای کنترل اوضاع داشته و موفقیت هایی را کسب کردند. مسئولان امنیتی دو راه را پیش رو داشتند و با انتخاب هر دو راه به نوعی به موازات همدیگر پیش رفتند که یکی از آنها وساطت بزرگان و کدخدامنشی و دیگری برخورد قاطع بود. دستگاه قضائی به علت وظیفه خود، هر دو راه را انجام داد. ما هم نهاد تحکمی مثل دادستانی و دادگاه داریم و برای تعدادی از افراد حبس، تبعید و حتی قصاص صادر کردیم. در نهایت برخی افراد دستگیر و حکم آنها اجرا شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به اینکه در یکی از فقره ها برای حدود ۱۶۰ نفر از افراد خاطی صدور حکم انجام شده است، گفت: تعدادی از افراد هم متواری هستند که پیگیر دستگیری آنها از طریق نیروهای امنیتی ـ انتظامی هستیم. به موازات این احکام تعدادی از گروه ها را در استان های همجوار، اهواز، باغملک و رامهرمز برای ورود به ماجرا از ما اجازه داشتند تا بین آنها مصالحه ایجاد کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مرگ کودک سه ساله اهوازی در چاه فاضلاب اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از معاونان در این خصوص مأمور رسیدگی به این پرونده شد. در وهل نخست تأکید ما بر پیدا شدن پیکر این کودک بود تا بخشی از آلام این خانواده ها کاسته شود.

حسینی پویا ادامه داد: مدیر آبفا اهواز و شهردار را در این خصوص احضار و تذکرات لازم را ارائه دادیم. اگرچه هرکدام از این دو مدیر یکدیگر را مقصر بروز این حادثه می دانستند اما برای روشن شدن این امر پرونده به کارشناس حوادث ارجاع شد.پس از نظر کارشناس، مقصر به دادستانی معرفی و برخورد قانونی خواهد شد.

وی یادآور شد: نتایج انتخابات هنوز از هیئت نظارت اعلام نشده است. طبق آخرین خبر که از فرماندار به عنوان مسئول اجرایی گرفته شده، ۸۰ صندوق رأی در حال بازشماری هستند که به علت تعداد بالای نامزدها تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به اینکه اجازه نمی دهیم حقی از کسی ضایع شود، گفت: نخستین بار است که انتخابات شهر اهواز بدین گونه برگزار می شود از همین رو باید با آن برخورد قاطع شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

وی در خصوص مؤسسه آرمان گفت: مشکل این مؤسسه سراسری و کشوری است ولی حجم سرمایه گذاری در این استان حدود دو  هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هست و با توجه به اینکه بیشترین سرمایه گذاری در خوزستان بوده قاعدتا آسیب بیشتری هم خورده ایم. به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و اصلا ساکت ننشسته ایم؛ از مسئول شعبه جنوب غرب سئوال پرسیدیم و یکی از استان هایی که سریع ورود پیدا کرد استان خوزستان بود.

حسینی پویا بیان کرد: سپرده گذاران نگرانی هایی برای خروج سهامداران داشتند؛ بنابراین با وجود اینکه هنوز شکایت کتبی به دست ما نرسیده بود به دلیل وخامت موضوع و حجم سرمایه گذاری تمام سهامداران عمده را ممنوع الخروج کردیم. با این وجود حتی خود سهامداران اعلام کردند که ما هستیم ولی ما احتیاط داشته و آنها را ممنوع الخروج کردیم.

دادستان اهواز در خصوص ماجرای پرحاشیه دستگیری مدیران شهرداری در سال گذشته گفت: مجتمع قضائی باهنر در واقع مجتمع جرائم قضائی هم هست. از ابتدا حدود ۱۱ نفر در ارتباط با اتهاماتی مثل ارتشاع، اختلاص، تبانی در انجام معاملات دولتی، تبعیض در معاملات و استفاده از امکانات دولتی بود.

حسینی پویا با اشاره به اینکه برخی افراد دستگیر شده در حال حاضر ممنوع الخروج هستند، یادآورد شد: این افراد همه با قرار وثیقه آزاد هستند و تعدادی دیگر را نیز به خاطر مطلع بودن احضار و از آنها سئوالاتی داشتیم. در ادامه پرونده در صورت لزوم افرادی که در مظان اتهام باشند را نیز احضار می کنیم.

وی در ارتباط با خوابگاه دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: اعتراض دانشجویان حق آنها بود ولی یک مسئله داخلی است و با توجه به اختصاص اعتبارات باید آن را حل کرد. ولی یکی از اعتراضات این بود که یکی از مسئولان خوابگاه از خروج دانشجویان جلوگیری شد که این موضوع را پیگیری می کنیم و در صورت اینکه با قصد و غرض بوده باشد حتی حکم دستگیری را هم صادر می کنیم.

حسینی پویا اظهار کرد: جلسات مکرری برای جمع آوری سلاح در خوزستان تشکیل شده و وجود این تعداد سلاح در استان دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. اینکه برخی افراد اعلام می کنند داشتن و یا استفاده از سلاح جزو فرهنگ و عرف است اصلا پسندیده و صحیح نیست و در واقع باعث از بین رفتن قبح ماجرا می شود.

وی توضیح داد: در گذشته وسایل ارتباطی نبود و مردم عشایر و روستایی کوچ بسیاری داشتند که مجبور به استفاده از سلاح برای ارتباط و اطلاع رسانی بودند ولی اکنون دیگر اینطور نیست. تعداد زیادی از دارندگان سلاح را بازداشت و حتی تعداد زیادی سلاح نیز تاکنون جمع آوری شده است. خواستار لغو مجوز بسیاری از سلاح های موجود در استان هستیم چون برخی افراد دیگر صلاحیت داشتن سلاح را ندارند.

https://hoorkhabar.ir/660327کپی شد!
210