تالار آفتاب باید به هنرمندان تئاتر تعلق بگیرد

نشست هم اندیشی تئاتری های اهواز با جمعی از مسوولین استان، اعضای شورای شهر و پیشکسوتان این عرصه با هماهنگی انجمن هنرهای نمایشی اهواز در محل تالار آفتاب کلانشهر اهواز برگزار شد.

تئاتری ها هویت فرهنگی و هنری خود را بازشناسی کنند
دکتر خسرو نشان مدیرکل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به بازشناسی هویت فرهنگ و هنر گفت: هر جامعه ای که می خواهد هویت داشته باشد، باید بطور جدی مقوله فرهنگ و هنر خود را بازشناسی نماید.
نشان ادامهداد: هنر تئاتر بارزترین راهکار برای معرفی آیین ها، سنت ها و اعتقادات هر جامعه می باشد، به همین سبب توجه و حمایت از این هنر نتایج مثبتی را در بر خواهد داشت.
وی افزود: تئاتر در عین اینکه روشنفکرانه ترین هنر است، بیشترین و عمیق ترین ارتباط را نیز با آحاد جامعه دارد، به همین سبب همواره باید تئاتر و هنرمندان این عرصه مورد توجه و حمایت قرار گیرند. معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه حمایت از تولید و آموزش باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: این آمادگی از جانب دانشگاه شهید چمران وجود دارد که در جهت رونق تئاتر در اهواز پیش قدم باشد، چراکه در این راستا نباید جمعیت دانشجویی را نادیده گرفت.
نشان اظهار کرد: در راستای پیشبرد برنامه هایی که مد نظر است، دانشگاه شهید چمران حاضر به انعقاد تفاهم نامه ۳ جانبه می باشد.
مشاور فرهنگی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تئاتر اهواز باید شکلی دیگر به خود بگیرد، گفت: یکی از بزرگترین ضعف های تئاتر اهواز عدم برخورداری از مکان مناسب می باشد، مطمئنا اگر من موقعیتی رسمی در ارشاد استان داشتم، بدون تردید تالارآفتاب را به هنرمندان این عرصه واگذار می کردم، کما اینکه در زمان تصدی من در ارشاد استان، این اتفاق در آبادان افتاد و همچنان آن سالن در اختیار هنرمندان تئاتر آبادان قرار دارد.
وی در پایان خاطرنشان ساخت : مساله اصلی خود هنرمندان تئاتر اهواز می باشند، مطمئنا تلاش اصلی بعهده آنتها می باشد تا بتوانند مشکلاتشان را کاهش دهند، در این مسیر مطمئنا دلسوزانی وجود دارد که شانه به شانه تئاتری ها حرکت کنند. تئاتری ها ارتباط خود را با شورای شهر بیشتر کنند
در ادامه عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: من شاید بعنوان یک ورزشکار حرفه ای شناخته شده باشم، اما در دوران راهنمایی و دبیرستان تئاتر بازی کرده ام و تا اندازه ای با این هنر آشنایی دارم. هدایت ممبینی ادامه داد: مشکلات مردم در شهر آنقدر زیاد است که روزانه تعداد فراوانی از آنها برای بیان مشکلات خود به اتاق های ما مراجعه می کنند، حجم این ترددها آنقدر بالاست که مطمئنا اگر شاهد آن باشید دلتان برایمان خواهد سوخت.
عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: اعضای شورای شهر با رای این مردم توانسته اند به شورا ورود پیدا کنند، بنابراین برای حل مشکلات اقشار مختلف این شهر می بایست تلاش کرد، با این حال هنرمندان عرصه تئاتر ارتباط بسیار کمرنگی با شورا داشته اند، به همین سبب اگر تا کنون نشست یا حمایتی صورت نگرفته است، بدلیل عدم ارتباط تنگاتنگ بوده است.وی ابراز داشت: ساده ترین راه برای حل یا کاهش مشکلات هنرمندان تئاتر از طریق شورای شهر ارتباط بیشتر با اعضا می باشد.
ممبینی در پایان صحبت های خود نیز این قول را به مجموعه انجمن هنرهای نمایشی اهواز داد تا پیگیر برگزاری نشست با کلیه اعضای شورای اسلامی شهر باشد.
مدیریت تالار آفتاب مطالبه بر  حق تئاتری هاست
در ادامه دیگر عضو شورای اسلامی اهواز گفت: سالن های تئاتر یکی از بارزترین شاخصه ها برای ارزیابی و سنجش سطح فرهنگ هر جامعه می باشد، که متاسفانه در اهواز با وجود سالن های متعدد اما هنرمندان تئاتر از آن بی بهره اند.
آذر زمان پور ادامه داد: اینکه هنرمندان تئاتر اهواز از محلی مناسب و دایمی برای تمرین و اجرا بی بهره اند، بواقع اجحاف در حق آنهاست. اینکه این هنرمندان بدنبال مدیریت تالار آفتاب می باشند، مطالبه بر حق شان است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری و معاونت فرهنگی این نهاد باید بیش از پیش به این هنرمندان توجه کند، گفت: ظرفیت ها و امکاناتی در شهرداری وجود دارد که قطعا می تواند برای تئاتر اهواز راهگشا باشد، به همین سبب از شهرداری نیز انتظار می رود تا انجمن هنرهای نمایشی اهواز را مورد حمایت قرار دهند. عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی اهواز بیان کرد: شرایط کنونی به نحوی است که هنرمندان تئاتر رفته رفته به انزوا می روند و تئاتر شهر از بین می رود. بنابراین نباید به این هنرمندان بصورت صنفی یا تکصدایی نگاه کرد.
زمان پور با اشاره به حمایت جدی از تئاتر اهواز اظهار کرد: من بعنوان یکی از اعضای شورای اسلامی اهواز این قول را می دهم که هرگونه حمایتی که بتوانم در صحن شورا انجام خواهم داد.وی در پایان خاطرنشان ساخت: اینکه تئاتر اهواز متولی ندارد و مشخص نیست که صاحب اصلی آن کیست، صحیح نیست و در شان و کرامت این هنرمندان نمی باشد.
خانواده های علاقه مند مکانی برای تماشای تئاتر ندارند
در ادامه رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: در این نشست از افراد زیادی دعوت بعمل آمد، اما متاسفانه بخشی از آنها حضور پیدا نکردند، این موضوع نشان می دهد که موضوع تئاتر همچنان نیاز به کار و وقت بیشتری دارد، با این حال دلسوزان واقعی این هنر تاثیرگذار همین هایی هستند که دعوت ما را لبیک گفتند.
سعید بهروزی ادامه داد: در اهواز بیش از ۳۰ گروه نمایشی وجود دارد که هر کدام بین ۲۵ تا ۵۰ نفر را در دل خود جای داده اند، به همین سبب یکی از برنامه هایی که بطور جدی در دستور کار قرار دارد ساماندهی و رتبه بندی  این گروه ها از لحاظ کیفیت تولیدات می باشد. این در حالی است که نظارت بر تمرین ها و اجراها نیز انجام خواهد شد.وی تصریح کرد: اجرای عمومی در سطح شهر از مهمترین مواردی است که متاسفانه اهواز فاقد آن می باشد. این موضوع موجب شده تا خانواده ها از این ویژگی بی بهره بمانند. گفتنی است در اهواز ۵۲ تالار وجود دارد که هر کدام می توانند محلی مناسب برای تمرین و اجرای تئاتر باشد، اما در حال حاضر هنرمندان تئاتر فاقد یک محل مناسب برای تمرین و اجرا می باشند.
این پیشکسوت تئاتر خوزستان یادآور شد: در استان خوزستان ۱۳ جشنواره ثبت شده استانی، منطقه ایو ملی برگزار می شود، اما دبیرخانه دایمی آن هیچ گاه در استان فعال نشد. استان خوزستان همواره در جشنتواره های مختلف ملی و بین المللی رتبه های گوناگون دریافت کرده اما هنرمندان آن برای رفت و آمد به شهرها و استان ها با مشکل مالی مواجه می شوند…!
اگر مسوولین با تئاتر شهر قهرند، می خواهیم آشتی کنیم
در پایان رییس انجمن هنرهای نمایشی کلانشهر اهواز گفت: از کلیه مسوولینی که در این نشست حضور دارند، تقاض داریم تا به هر نحوی که می توانند، حمایت های خود را از این مجموعه دریغ نکنند. مجتبی رستمی ادامه داد: اینکه مسوولین استان توجه چندانی به تئاتر و هنرمندان تئاتر نداشته اند، جای سوال است که آیا قهر کرده اند؟ این انجمن این قول را می دهد اگر هرگونه مشکلی از جانب هنرمندان تئاتر بوجود آمده، در جهت رفع آن تلاش خواهند کرد.
وی با اشاره به اهداف و برنامه های انجمن هنرهای نمایشی اهواز گفت: در حال حاضر بزرگترین هدفی که مدنظر این انجمن قرار دارد، راه اندازی تئاتر شهر می باشد. جالب است بدانید در یاسوج سینما وجود ندارد، اما توجه ویژه ای به تئاتر شهر دارند و برای آن سالن و محل مناسب تعبیه شده است.
رستمی ادامه داد: ما انتظار داریم مدیریت تالار آفتاب به هنرمندان تئاتر واگذار شود، این اختیار قطعا تاثیر بسزایی در موفقیت تئاتر اهواز خواهد داشت. اگر نگاهی گذرا به اطراف سالن بیاندازیم، علف های هرز و … قابل مشاهد است، در حالی که این زمین های خشک که هیچ گونه رسیدگی به آنها نمی شود، می تواند بهترین محل برای تمرین و اجرای تئاتر خیابانی باشد.
وی در پایان با ارایه این پیشنهاد که می توان بیلبوردهای مخصوص به تئاتر را در سطح شهر مد نظر قرار داد، گفت: از اعضای محترم شورای اسلامی شهر اهواز این خواهش را داریم تا بیلبوردهایی را فقط مخصوص تئاتر در سطح شهر مشخص کنند، تا از این طریق مردم شهر متوجه زنده بودن تئاتر شوند.
منبع : شوشان
https://hoorkhabar.ir/65967کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.