غرق شدگی در رودخانه های خوزستان؛ خطری که همیشه در کمین است!

به گزارش هورنیوز گرمای تابستان برای خوزستانی ها از فصل بهار آغاز شده است، فصلی که اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به حساب می آید و آنها برای سرگرم کردن خود به دنبال تفریحات مهیج هستند.

وجود چند رودخانه به ویژه در شهرستان های گرم استان سبب شده تا شنا و آبتنی همواره در صدر تفریحات نوجوانان و جوانان باشد.

متأسفانه وجود بیش از ۸ ماه گرمای طاقت فرسا، نبود امکانات تفریحی در استان به ویژه در مناطق محروم، عدم آشنایی با شنا و سرانجام قرار گرفتن در کنار رودها همگی سبب شده تا خوزستان در صدر لیست غرق شدگان کشور قرار گیرد.

جاری بودن رودخانه خروشان کارون در استان خوزستان این امکان را برای جوانان و علاقه مندان به شنا فراهم می کند تا در فصل گرما اوقات فراغت خود را با شنا در این رودخانه بگذارنند اما گاهی اوقات هم این تفریح سالم و مفرح حوادث ناگواری را  در پی دارد.

تب هوای خوزستان باعث هجوم  بیش از پیش مردم به استخرها می‌شود اما با وجود کمبود استخر در استان، شناکردن در رودخانه‌های به ظاهر آرام  اما هولناک برای خوزستانی ها امری عادی تلقی شده است.
خوزستان با داشتن بیش از ۳۳ درصد آب‌های کشور و جاری بودن رودخانه‌های پرآبی همچون کارون و دز از جمله استان‌های حادثه خیز در سوانح غرق شدگی است.

به گفته مسئولان خوزستان در ۱۰ سال گذشته بیش ترین آمار غرق شدگان را داشته و در ۲ سال گذشته هم رتبه نخست غرق شدگان در کشور را داشته که این مساله نگران کننده است.

روز گذشته نیز امیر حسین مهدوی معاون پزشکی و سازمانی پزشکی قانونی کشور در همین خصوص گفت: در سال ۹۴در کشور ۸۷۹ تن به علت غرق شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم با رشد ۳/۹ درصدی در سال ۹۵ به ۹۱۳ تن رسید.

وی با اشاره به  استان هایی که بالاترین میزان آمار غرق شدگی را در سال ۹۵ دارا بودند، افزود:استان های خوزستان و مازنداران هر کدام با ۱۳۵ تن فوتی در صدر آمار حوادث غرق شدگی قرار دارند و استان گیلان با ۸۱ فوتی در رتبه دوم و استان فارس با ۵۶ فوتی در رتبه سوم قرار دارد.

بی شک عوامل مختلفی همچون کمبود استخرهای موجود در شهرها، عدم وجود فضاهای گسترده آبی مانند سایر مناطق، عدم آموزش شنا به دانش آموزان، بی توجهی به حصارکشی در اطراف رودخانه ها و… از عوامل بالا بودن آمار غرق شدگان در خوزستان است.

دزفول، شوشتر، خرمشهر، آبادان، اهواز ، هندیجان و چند شهر دیگر استان خوزستان دارای رودخانه هستند و این رودخانه‌ها شهرهای خوزستان را به دو نیم تقسیم کرده‌است؛ رودخانه‌های دز و گرگر و شطیط که در شهرهای دزفول و شوشتر جاری هستند، در فصل تابستان به دلیل آب خنکش مورد استقبال بسیاری از شهروندان خوزستانی و حتی مسافران دیگر استان‌ها هستند و بسیاری از آنان تن به آب جاری و وحشی رودخانه می‌سپارند. همچنین سدهایی بزرگ در برخی شهرهای شمالی استان خوزستان مانند مسجدسلیمان وجود دارد و دریاچه‌های پشت این سدها نیز در فصل تابستان جاذب گردشگر هستند و این در حالی است که به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، حوادث ناگواری در این مکان‌ها اتفاق می‌افتد.

این درحالیست که طبق قانون وظیفه حراست از دریاچه سدها بر عهده مدیریت آن سد بوده و سدها  موظف اند غریق نجات و غواص داشته باشند. سدها می توانند با احداث استخرهای روباز در کنار دریاچه سد و   ایمن سازی دریاچه برای علاقه مندان به ورزش شنا  علاوه بر کسب درآمد از غرق شدن جوانان و علاقه مندان به شنا  پیشگیری کنند.

نبود هیچگونه علائم هشدار دهنده در ساحل برخی رودخانه ها باعث شده گردشگران در شنا کردن در این سواحل سردرگم شوند و به این دلیل مشکلات جانی برای مردم به وجود آید.

نکته قابل ذکر آنست، باوجود آنکه سفر به کنار رودخانه ها به یکی از اصلی ترین تفریحات جوانان استان تبدیل شده اما هیچ خبری از تیم های امداد و نجات و غریق نجات ها در آن حوالی نیست از همین رو بارها شاهد بوده ایم افرادی که برای نجات غرق شدگان دل به آب می زنند نیز طعمه خشم رودخانه می شوند.

بهمن پرورش یکی از غواصان موفق کشور که تاکنون افراد و اجساد بسیاری را از رودخانه های خوزستان بیرون آورده در گفتگویی با ایرنا گفت: در شهرهای اهواز،ایذه ، دزفول، رامهرمز و اندیمشک امدادرسانی کرده و در بدترین شرایط آب و هوایی اجساد غرق شدگان زیادی را از رودخانه های کارون،کرخه، جراحی و دیگر رودخانه ها پیدا کرده ام.

وی با ابراز گلایه از مسئولان استان خوزستان گفت:علیرغم حضور در صحنه های سخت و جانفرسا در شرایط آب و هوایی بسیار نامناسب ،ولی تاکنون حمایت یا دلگرمی از سوی مسئولان استان خوزستان ندیده ام این درحالیست که حمایت و ارزش قائل بودن برای این کار خداپسندانه موجب دلگرمی و انگیزه مضاعف در کار می شود.

از سال‌های گذشته درباره ساماندهی استفاده از رودخانه‌ها در تابستان و فاجعه‌بار بودن آمار غرق‌شدگان استان مکرر صحبت به میان آمده و در برخی موارد هم جلساتی تشکیل شده، اما به دلایل مختلف ازجمله مشخص نبودن متولی اصلی در این بحث مهم، آمار غرق‌شدگان روزبه‌روز به فزونی میل کرده است. به گفته برخی از مسئولان بهترین راهکار، اطلاع‌رسانی و حصارکشی مناطق خطرناک است ولی تاکنون چنین اتفاقی برای ایمن کردن مناطق خطرناک نیفتاده و هیچ دستگاهی نیز خود را متولی این امر ندانسته است.

در خوزستان فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز می شود و گرمای سوزان آن مردم را به شنا در کانالهای آبیاری یا رودخانه ها وا می دارد اما موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که در این استان طی ایام گرم سال همواره شناگران در این محل ها را به شدت تهدید می کند اما مدیران به جای پرداختن به این مهم، مشغول آمار دادن از دریافت اعتباراتی هستند که با کمی دقت، مشخص نیست این اعتبارات جذب شده کجا هزینه می شود.

https://hoorkhabar.ir/659204کپی شد!
109