اعتیاد راه جدید برای گریز از خدمت سربازی

هورنیوز – مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بارها اعلام کرده اند یک درصد جمعیت دانش آموزی و بیش از دو و نیم درصد از جمعیت دانشجویی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند،بطور طبیعی سربازخانه ها و پادگان های نظامی نیز نیروهای خود را از همین جوانان تامین می کنند و به تبع وجود تعدادی از افراد معتاد در سربازخانه ها دور از ذهن نخواهد بود. از سوی دیگر به دلیل آنکه سربازان عموما دور از خانواده هستند و سختی دوران سربازی بر کسی پوشیده نیست؛ امکان انتقال اعتیاد از سربازی که دچار است به سایرین وجود دارد. بر این اساس در گمانه زنی های مختلف راه های بسیاری از جمله جدا کردن سرباز معتاد از سایرین و یا عدم اعزام سرباز معتاد به خدمت در مدت ۶ ماه و… ارائه شد.
تسهیلات خاص برای سربازان معتاد؛ فرصت یا تهدید
تسهیلات خاصی برای معتادان سرباز در نظر گرفته شده شامل تامین فرصت ترک اعتیاد برای سربازان مبتلا می شود و برای افراد و سربازانی که اعتیاد آنها در دوران خدمت اثبات می شود نیز مرخصی استعلاجی در نظر گرفته می شود تا  به ترک مواد مخدر اقدام کنند و در صورت اثبات اعتیاد در طول سنوات خدمت، سربازان معتاد مشمول اضافه خدمت نخواهند شد.
از دیگر سو طرح معافیت‌های پزشکی سربازان نظام وظیفه که طرح معافیت معتادانی که تحت درمان قرار بگیرند نیز جزء آن است، به مقوله‌ای پربحث و گفت‌وگو تبدیل شده است. به طوری که کارشناسان در مورد تبعات منفی اجرای چنین طرحی و نگرانی‌هایی که در مورد افزایش آمار اعتیاد در کشور درپی اجرای آن به وجود می‌آید، هشدار می‌دهند.
متاسفانه برخی از جوانان برای معافیت از سربازی حاضر به امتحان هر کاری هستند بنابراین این چنین تفاهم‌نامه‌هایی نباید به این موضوعات دامن زنند.  ستاد مبارزه با موادمخدر و نظام وظیفه باید با ملاحضات بیشتری نسبت به  عقد چنین تفاهم نامه‌هایی دست زنند
فرار از سربازی به بهانه اعتیاد
وجود چنین طرح هایی به جای آنکه به فرصت تبدیل شود خود تهدید خواهد بود. بسیاری از جوانان سعی در فرار از خدمت سربازی هستند و با وجود چنین طرح هایی امکان اعتیاد را برای آنان فراهم آورده می شود.
سربازی که بخواهد از اضافه خدمت فرار کند به سمت اینگونه قوانین روی می آورد و ناخواسته و ناآگاهانه به دام اعتیاد می افتد. اما تهدیدهای طرح های این چنینی به اینجا ختم نمی شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح معافیت از خدمت سربازان معتاد خبر داد و اعلام کرد که این طرح نیازمند مصوبه قانونی مجلس است و باید نظام وظیفه یا ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد خود را در قالب لایحه به مجلس ارایه کنند.
بر این اساس ضمن بررسی همه ی زمینه های چنین طرح های دقت نظر نمایندگان مردم درخصوص چنین برنامه هایی از موارد بسیار حساس است زیرا ممکن است فرصت را به تهدیدی بزرگ برای جوانان تبدیل کند. در گذشته نیز تجربه ی چنین قوانین را داشته ایم. به طوری که در گذشته طرح وزن زیاد و کم به اجرا گذاشته شد و جوانان با کاهش یکباره وزن و یا افزایش آن خود را به مرز نابودی کشاندند.
همچنین از سوی دیگر طرحی در گذشته در مورد نداشتن مقدار مشخصی دندان برای معافیت از سربازی اعلام شد و در آن زمان جوانی در طول دو روز تمامی دندان های خود را کشید. نداشتن اضافه خدمت برای سربازان معتاد و یا معافیت های غیر دائم خود زمینه ساز بروز اعتیاد در جوانان خواهد بود و خود سبب افزایش آسیب اجتماعی خواهد شد.
https://hoorkhabar.ir/658911کپی شد!
201