آخرین اخبار از تامین، توزیع و بازرسی کالاهای شب عید

هر ساله با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال بحث تنظیم بازار کالاهای شب عید از سوی نهادهای ذیربط مطرح می‌شود.

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای مصرف برخی از کالاها در بازار افزایش یافته و لذا قیمت‌گذاری، تنظیم بازار، نظارت و بازرسی برای جلوگیری از تخلفات از مهم‌ترین مسائلی است که از سوی مسوولان دولتی مدنظر قرار می‌گیرد.

از جمله کالاهایی که هر ساله تهیه آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود سیب و پرتقال است که به منظور تامین این دو قلم کالا معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها ذخیره‌سازی این دو کالا را از نیمه دوم سال آغاز کرده‌اند و در هفته آخر اسفند‌ماه و روزهای نخست سال نو توزیع آنها در کشور آغاز می‌شود.

امسال نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طبق روال سال‌های قبل سیب و پرتقال شب عید توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور اقدام به ذخیره‌سازی میوه کرده و توزیع آنها در روزهای پایانی سال آغاز می‌شود.

امسال قرار است ۳۵۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰۰ تن سیب برای توزیع در ایام پایانی سال برای استان تهران ذخیره شود که قیمت سیب در حدود ۳۳۰۰ تومان و پرتقال در حدود ۱۵۰۰ تومان برآورد شده است.

از سوی دیگر موضوعی که در خصوص بازار شب عید مطرح است بحث‌های نظارتی بر قیمت‌گذاری و روند توزیع کالاها است که هر سال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بازرسان خود را به این منظور در شبکه‌های توزیع و تامین کالا مستقر کرده و بر روند تامین و توزیع کالا نظارت می‌کنند.

امسال نیز سازمان حمایت براساس دو طرح نظارت بر تامین کالاهای شب عید که از اوایل بهمن‌ماه آغاز شد، روند بازرسی کالاها را آغاز کرده است. طرح تشدید نظارت بر بازار تامین کالای شب عید نیز از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده و این طرح با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شدید‌تر می‌شود.

این بسته در جلساتی که در بهمن‌ماه با سازمان حمایت استان‌ها تشکیل شد، طراحی و طی آن تصمیم گرفته شد که سیب و پرتقال و سایر کالاهای پرمصرف مواردی باشند که مقدمات لازم برای جلوگیری از هرگونه تخلف در مورد آنها اتخاذ شود.

در این زمینه مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت اعلام کرده که چالش‌های تامین و توزیع کالا از حداقل پنج سال پیش در بازار شب عید مورد بررسی قرار گرفته و امسال سعی شده که نقاط ضعف قبلی برطرف شود.

وی هم‌چنین وعده داده که روند بازرسی بر تامین کالاهای شب عید به نحوی باشد که مشکلات تامین و توزیع سیب و پرتقال شب عید نظیر سال قبل مجددا تکرار نشود.

هم‌چنین درحالی که قرار است نمایشگاه‌های بهاره از چهارشنبه هفتم اسفند‌ماه در تهران آغاز به کار کند، همزمان با آغاز این نمایشگاه‌ها بسته نظارتی شب عید همزمان با بازگشایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا اجرایی می‌شود. در این بسته نظارتی که شامل بازار توزیع کالاهای شب عید می‌شود، در راستای جلوگیری از هرگونه تخلفات برنامه‌ریزی شده است.

همزمان با نظارت و بازرسی بر نمایشگاه‌های بهاره بازرسی توزیع میوه شب عید نیز آغاز می‌شود. در این طرح ۳۵۰۰ بازرس مخصوص و ۲۳هزار بازار غیرمخصوص در این طرح حضور دارند و این طرح از اسفند‌ماه همزمان با آغاز نمایشگاه‌های بهاره آغاز می‌شود.

همچنین معاون بازرسی و نظارت بر تخلفات سازمان حمایت درباره‌ی نظارت بر سایر محصولات نظیر پوشاک در آستانه عید نوروز خاطر نشان کرد: بازرسی در برخی کالاها نظیر پوشاک نیاز به پیش‌زمینه‌ی قبلی دارد و از آنجایی که کالاهای مرتبط با شب عید که تقاضای آنها در آستانه سال جدید افزایش می‌یابد و با پیش‌زمینه‌ی قبلی تحت بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد.

نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا نیز در چهار نقطه پارک ارم، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت و فرهنگسرای خاوران در شهر تهران و مناطق نیاوران و ولنجک در شمیرانات و چندین نقطه شمیران از چهارشنبه ۷ اسفندماه در شهر تهران آغاز به کار خواهند کرد.

در این نمایشگاهها کالاها از ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف برخوردار هستند.

https://hoorkhabar.ir/657کپی شد!
162