لزوم احداث شهرک بازیافت و انبارهای ضایعاتی در شهر اهواز

به گزارش هورنیوز زیباسازی چهره کلانشهری همچون اهواز یکی از ملزومات است که تاکنون توسط سازمان های مختلف مورد غفلت قرار گرفته که این امر سبب نقض حقوق شهروندان نیز شده است. در این میان اما، نوع اقدامات برخی مدیران سبب شده تا نه تنها این امر به صورت کامل محقق نشود بلکه بسیاری از شاغلان نیز دچار مشکلات اقتصادی شوند.

قطعا وجود تعداد بالایی از انبارهای ضایعاتی در سطح شهر اهواز از دیدگاه شهروندان و حتی صاحبان این انبارها خوشایند نیست اما جابجایی این اماکن به محیط های مناسب تنها با همت و عزم جدی رخ خواهد داد.

طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می شوند از جمله وظایف شهرداریهاست و شهرداری مکلف است از تاسیس کارگاهها ، گاراژهای عمومی ، تعمیرگاهها ،  مراکز دامداری و بطور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی ایجاد مزاحمت می کنند جلوگیری کند.

گلستانی مدیرعامل سابق سازمان پسماند شهرداری اهواز در همین خصوص گفته بود: هم اکنون ۱۵۰انبار غیرمجاز ضایعاتی و زباله در سطح کلانشهر اهواز وجود دارد که نیازمند ساماندهی است. این انبارها بدون مجوز قانونی به صورت غیرمجاز ، بخشی از زباله تولیدی اهواز را به صورت ناقص بازیافت می کنند.

وی سه سال پیش از لزوم احداث محل مناسبی برای این افراد خبر داد و یادآور شد: تلاش می شود محلی مناسب بر اساس استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی برای این انبارها بدون اینکه کسی بیکار شود با هدف بهبود مسایل زیست محیطی و بهداشتی پیدا کنیم.

یکی از صاحبان همین انبارها در پیغامی به هورنیوز گفت: ما نیز از سال ها پیش تقاضای اسکان در محلی مناسب را داشته ایم. باوجود آنکه بسیاری از شهرداری های سایر شهرها در این خصوص اقدام کرده اند اما شهرداری اهواز و به ویژه شهرداری منطقه هشت نه تنها در این خصوص گامی برنداشته بلکه با سنگ اندازی موجبات بیکاری ما می شود.

وی با بیان اینکه تعداد بالایی از این انبارها جواز کسب داشته و سالانه مالیات پرداخت می کنند، افزود: شاید یکی از دلایل بروز این مشکل آنست که این صنف اتحادیه جدا ندارد و زیر نظر اتحادیه ملامین و پلاستیک اداره می شود از همین رو امکان رایزنی برای ما وجود ندارد. در شرایطی که اقتصاد استان و به ویژه شهر اهواز بیمار است انتظار می رود مسئولان به فکر اصلاح این امر باشند نه آنکه با سنگ اندازی هر روز جوانان بیشتری را بیکار کنند.

این فرد ادامه داد: همانطور که برای بنکداران و آهن فروشان بازاری در حومه شهر در نظر گرفته شد، باید برای این صنف ضعیف نیز مکان مناسبی تهیه شود.  چرا در سال اقتصاد مقاومتی، تولید -اشتغال باید صدها نفر به علت اهمال برخی مدیران بیکار شوند؟

 

https://hoorkhabar.ir/656664کپی شد!
496